Sari direct la conținut

HARTĂ Primăria Sectorului 2 vrea să facă 36 de km de piste pentru biciclete / Pe ce artere vor trece

HotNews.ro
Trafic Colentina, Foto: Hotnews
Trafic Colentina, Foto: Hotnews

Primăria Sectorului 2 vrea să facă în parteneriat cu Primăria Capitalei o rețea de 36 km de piste pentru biciclete și de parcări securizate dedicate, cu bani din PNRR. Pistele sunt pe bulevarde, dar și pe străzile secundare. De exemplu, una dintre piste va lega una dintre principalele intrări în oraș de centru, pe Șoseaua Colentina-Calea Moșilor – bd. Carol, iar alta va lega principalele parcuri din sector. Lucrările ar urma să înceapă anul viitor.

Pe unde trec pistele pentru biciclete

Potrivit datelor furnizate de Primăria Sectorului 2, este vorba despre 10 trasee de piste pentru biciclete:

  • Traseu 1 (2.45 km): Piața Iancului – Bd. Pache Protopopescu – Blvd. Carol I – Pța. CA Rosetti
  • Traseu 2 (3,10 km): Pța. CA Rosetti –Grădina Icoanei – Pța. Gheorghe Cantacuzino –– Pța. Spania –– Str. Leonida –– Aleea Circului – Parcul Circului
  • Traseu 3 (2.10 km): Parcul Circului – Blvd. Ghica Tei – Parcul Tei – Parcul Plumbuita
  • Traseu 4 (4.20 km): Metrou Obor – Str. Mașina de Pâine – Parcul Circului (alee/stradă limitrofă) – Str. Barbu Văcărescu – Limita Sector 2 în zona Metrou Aurel Vlaicu
  • Traseu 5 (4.45 km): Metrou Obor – Pța. Obor – Str. Ziduri Moşi – Veranda Mall – Şos. Electronicii – Str. Baicului – Str. Maior Ion Coravu – Parcul Național
  • Traseu 6 (4.35 km): Parcul Ion Creangă – Str. Munţii Buzăului – Str. Nistor Răileanu – Str. Nicolae Cânea – Str. Moroeni – Str. Balotului – Str. Maior Vasile Băcilă – Parcul Plumbuita
  • Traseu 7 ( 2.90 km): Parcul Ioanid – Blvd. Dacia – Str. Traian – Foişorul de Foc – Blvd. Ferdinand I – Pţa. Pache Protopopescu – Str. Sfântul Ştefan – Pţa. Sfântul Ştefan
  • Traseu 8 (7.10 km): Limită sector 2 – Șos. Colentina – Calea Moșilor – Blvd. Carol I
  • Traseu 9 (2.90 km): Cimitir Andronache – Str. Litoralului – Str. Fabrica de Gheață – Șos. Colentina
  • Traseu 10 ( 2.90 km): Blvd. Barbu Văcărescu (intersecția cu Str .Gh. Țițeica) – Str. Tunari (intersecția cu Str. Mihai Eminescu)

  • „Traseele propuse sunt bazate pe criterii clare de îmbunătățire a mobilității urbane. Asigură conexiunea dintre stațiile de metrou situate pe Magistrala M1 ( Pța. Iancului – Obor – Ștefan cel Mare) și cele de pe Magistrala M2 ( Universitate, Aurel Vlaicu, Pipera).
  • Conectează cartierele rezidențiale (Pantelimon, Colentina, Andronache, Ștefan cel Mare) de zone de interes (Obor, Universitate) și de zona de business Pipera.
  • Asigură acces ușor la școli, parcuri, monumente, spații culturale & comerciale & HoReCa.
  • Conectează parcurile din Sectorul 2 cu Salba de Lacuri (aici sunt preconizate piste de biciclete)”, se arată într-un comunicat transmis recent de Primăria Sectorului 2.

Proiectul este deocamdată în stare incipientă. În luna mai a fost aprobat în Consiliul General un protocol de colaborare cu Primăria Capitalei, deoarece pistele trec și pe artere administrate de această instituție, și a fost depusă cerere de finanțare pe PNRR. Lucrările ar putea începe în 2023, în cel mai optimist scenariu.

  • „Am încheiat un protocol cu Primăria Generală, în vederea realizării acestor piste, pentru că nu are sens să facem piste care duc dintr-un loc în altul, fără să studiem cu atenție matricea origine-destinație, de unde pleacă omul și unde vrea să ajungă.
  • Și dacă vrem ca aceste piste să aibă sens, o parte trebuie făcute pe străzile administrate de Sectorul 2 și o altă parte pe străzile administrate de Capitală.
  • Nu avem proiectarea făcută. Așteptăm decizia de finanțare prin PNRR după care vom demara studiile de fezabilitate și execuția.
  • Lucrările vor începe anul viitor în cel mai optimist scenariu. Probabil că execuția se va împărți în mai multe faze. Nu se va lucra la toate în același timp și nu vor fi gata toate în același timp.”, a explicat primarul Radu Mihaiu.

Întrebat cum a ajuns la aceste trasee, edilul spune că pistele au fost preluate din draft-ul master-planului velo, care se discută la nivelul Primăriei generale, dar încă nu a fost supus dezbaterii și aprobării.

Radu Mihaiu spune că pistele vor fi făcute pe carosabil și vor fi delimitate de traficul auto.

„Legea spune că pistele trebuie făcute pe carosabil, nu pe trotuar, pentru că pun în pericol integritatea pietonilor. Vrem să facem piste de biciclete ca afară, delimitate de trafic, nu ne dorim doar să trasăm niște benzi pe jos și să spunem că am făcut piste pentru biciclete. Siguranța este cel mai important lucru pentru folosirea bicicletei ca mijloc de transport alternativ”, a explicat primarul.

Întrucât pe foarte multe dintre arterele propuse spațiul este foarte mic, am întrebat pe unde vor fi făcute totuși pistele pentru biciclete.

  • „Unele zone sunt dificile, dar o să avem soluții, posibil ca o parte din soluție să fie îngustarea într-o limită rezonabilă a trotuarelor. Atâta timp cât nu mai avem mașini parcate pe ele, cred că lucru acesta ar trebui să fie benefic, și să putem merge cu bicicleta de acasă la muncă.
  • Pentru asta, tot în acest proiect, avem și parcări securizate pentru biciclete, astfel încât oamenii să nu mai fie nevoiți să urce cu bicicleta în casă sau să o lege de balustrada din scara blocului. Numărul lor va fi stabilit prin studiul de fezabilitate”, a spus primarul.

La pachet cu pistele pentru biciclete ar putea fi reamenajate și bulevardele, a mai spus Radu Mihaiu.

Valoarea estimată a proiectului este undeva la 35.886.483 ron.

Pistele vor avea următoarele caracteristici, potrivit datelor furnizate de Primăria Sectorului 2:

  • bandă de minim 2,4 m pentru dublu sens, fără obstacole
  • spațiu de siguranta de 0.5 m liber de orice obstacol
  • suprafață cu material rigid, stabil și finisaj antiderapant
  • infrastructură proiectată pentru deplasare cu viteză de 30km/h
  • tehnic – cu sistem de scurgere și evacuare a apei pluviale, legături facile și sigure cu partea carosabilă.

Bucureștiu are doar puțin peste 30 de km de piste pentru biciclete

În prezent, Bucureștiul are doar 32 de km de piste. Din cei 32 de km, 8,7 km sunt în Sectorul 2 – pe Șos. Pantelimon și Fabrica de Glucoză.

Cu excepția pistei de biciclete de pe Calea Victoriei, care este delimitată de traficul auto, restul pistelor sunt pe carosabil sau pe trotuar. Cele de pe trotuar sunt în bună parte nepracticabile.

Spre exemplu, Parisul are 1.200 de km de piste pentru biciclete (oraș plus zona metropolitană).

Ce piste de biciclete face Primăria Capitalei în 2022

Primăria Capitalei a alocat în bugetul pe 2022 peste 43 milioane lei pentru amenajarea pistelor pentru biciclete. Banii merg pentru finalizarea lucrărilor la pistele din nordul Capitalei și a celor de pe bd. Elisabeta și Splaiul Independenței, dar și unele noi pe bd. Iancu de Hunedoara, Șoseaua Ștefan cel Mare, Șoseaua Mihai Bravu, bd. Unirii, bd. Decebal și bd Basarabia.

O parte din piste se vor realiza pe trotuar, altele pe carosabil. Experiența arată că pistele făcute pe trotuar nu sunt funcționale. Proiectele sunt cele lăsate moștenire de fostul primar Gabriela Firea, iar o parte din bani vin de la Ministerul Mediului.

Banii s-au prevăzut pentru urmîătoarele tronsoane:

  • Implementarea unui sistem de transport cu bicicleta în zona centrală a Municipiului București – Traseu 1 – Piața Victoriei – B. Aviatorilor – Bd. Beijing – Str. Nicolae Caramfil – Șos. Pipera – str. Alexandru Șerbănescu – Bd. Aerogării – DN 1 – Piața presei Libere – Șos. Kiseleff – Bd. Constantin Prezan conform HCGMB nr. 248/04.05.2018 – 6,6 milioane lei;
  • Implementarea unui sistem de transport cu bicicleta în zona centrală a Municipiului București – Traseu 2,3, 4– Piața Victoriei- Bd. Iancu de Hunedoara – Șos. Ștefan cel Mare – Șos. Mihai Bravu 3 – -Calea Victoriei – Bd.Regina Elisabeta- Bd. M. Kogalniceanu – Splaiul Independenței- 4 – Bd. Libertății – Bd. Unirii- Bd. Decebal – Bd. Basarabia HCGMB nr.316,317,318/14.06.2018 38 – 37 milioane lei;

Din primul calup, o parte din piste au fost realizate încă din 2018. A mai rămas de făcut tronsonul dintre Casa Presei, Șos. Kiseleff și bd. Prezan.

Din calupul 3, a fost realizată bucata pe pe Calea Victoriei, între bd. Elisabeta și Piața Națiunile Unite, cele de pe Splaiul Independenței, pe carosabil, și cele de pe Bd.Regina Elisabeta și Bd. M. Kogalniceanu. pe trotuar. Cele de pe trotuar nu sunt funcționale, după cum a aratătat HotNews.ro aici, iar cele de pe Splaiul Independenței, deși sunt pe carosabil, pentru că nu au fost delimitate de benzile auto prin stâlpișori, sunt ocupate frecvent de mașini parcate sau circulă mașinile pe ele.

Deci au rămas nefăcute traseele 2 și 4 și o bucățică din traseul 1.

Am întrebat la Primăria Capitalei dacă noile piste, din traseele 1, 2 și 4 se vor face pe trotuar sau pe carosabil. Pentru Traseul 1 – tronsonul de la Piața Presei Libere- Șoseaua Kiseleff- Bd. Constantin Prezan se vor face pe trotuar.

Pentru Traseul 4, tronsonul Piața Unirii – Alba Iulia se va realiza tot pe trotuar, cu două excepții la Piața Alba Iulia, iar pentru tronsonul de la Piața Muncii – Bd Basarabia- Arena Națională se vor realiza pe carosabil. Pentru cele de pe bd. Iancu de Hunedoara, Șoseaua Ștefan cel Mare și Șoseaua Mihai Bravu nu am primit răspuns dacă se vor realiza pe carosabil sau pe trotuar.

În luna mai, Primăria Capitalei a atribuit contractul pentru execuția a 3,3 kilometri de pistă de bicicletă, pe traseul Piața Presei – Bulevardul Kiseleff – Bulevardul Constantin Prezan.

Contractul de execuţie a fost atribuit direct, companiei municipale Trustul de Clădiri Metropolitane București, iar municipalitatea va plăti pentru execuție 3.944.323,50 lei.

Pista va fi făcută pe trotuar.

Primăria mai are în plan să facă piste de biciclete și pe programul Anghel Saligny.

”În ceea ce privește strategia municipalității, se are in vedere realizarea Proiectului nr. 8- Traseu prioritar pietonal și de bicicliști din cadrul PIDU care include 42 de subproiecte privind realizarea de trasee pietonale si de bicicliști, pentru care au fost înaintate cereri de finanțare prin Programul Național de Investiții Anghel Saligny”, se mai arată în răspunsul transmis de municipalitate.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro