Industria auto europeană simte tot mai mult presiunea pusă de chinezi. Cota de piață a mașinilor electrice chinezești în Europa a „explodat” în ultimii doi ani
În ultimele luni tot mai multe companii chineze au anunțat lansarea pe noi piețe în Europa, iar la salonul de mobilitate de la Munchen a fost o prezență chineză record. Cota de piață a mașinilor electrice chineze a crescut cu mai mult de 100% în doi ani, iar „greii” industriei europene sunt neliniștiți și uneori furioși.
Un studiu al Schmidt Automotive Research făcut pe cele mai mari 18 piețe auto din Europa a arătat că în primele șapte luni din acest an au venit în Europa aproape la fel de multe mașini electrice ale unor producători chinezi, decât în întreg anul 2022.
Chinezii au ajuns să aibă, cu 86.000 de electrice livrate în șapte luni, un total de 8,3% pe piața europeană a mașinilor full-electrice. Ponderea era de numai 0,5% în 2019 și de 3,9% în 2021, mai arată datele. Marea Britanie este cea mai mare piață pentru mașinile electrice chinezești în Europa, cu aproximativ o treime din total.
Acum 15 ani chinezii încercau o primă intrare de proporții pe piața auto europeană, dar eșuau, mai ales din cauza problemelor de calitate. În 2022 chinezii au demarat o altă „invazie auto” a Europei și, de data asta, se pare că vor avea mai mult succes.
Cei cinci mari producători auto chinezi sunt Dongfeng Motor Corporation, SAIC Motor, FAW Group, BYD și Changan Automobile și au avut vânzări totale de peste 16 milioane de mașini în 2021.
Calitatea mașinilor chinezești a crescut și fiindcă, spre deosebire de acum 15 ani, mult mai mulți furnizori de componente din Europa de Vest și SUA au producție în China. În plus, multe companii auto occidentale produc mașini în China cu parteneri chinezi, iar acele companii chineze au căpătat experiență. În trecut au fost și acuzații cum că firmele chineze atrag companii occidentale, înființează joint-venture-uri, le „fură” tehnologia și apoi le alungă.
Plus că nicio altă țară din lume nu fabrică atât de multe baterii pentru mașini electrice, la prețuri așa de mici și chiar și criticii duri ai chinezilor admit că sunt foarte buni la producția de baterii la prețuri excelente.
Avansul chinezilor a stârnit neliniște în Europa, unde industria auto are o mare pondere în economie și unde uzinele de baterii se vor deschide într-un ritm alert în anii următori, dar nu suficient încât să scape de dependența de China. Teama este că se vor pierde locuri de muncă în Europa, dacă tot mai multe mașini electrice vor fi fabricate în China și exportate în Europa, în loc să fie produse la noi pe continent.
Luca de Meo, șef al Renault, a spus că europenii trebuie să reducă diferența de costuri față de chinezi, mai ales că asiaticii au pornit producția de electrice „cu o generație mai devreme”. Va fi un moment istoric cel în care se va atinge paritatea de costuri între europeni și chinezi.
Oliver Zipse, șeful BMW, a spus că producătorii auto chinezi reprezintă „un risc existențial” pentru economia europeană.
Dar, trebuie spus că toate companiile auto europene mari au nevoie de China, au sau vor să aibă o prezență extinsă acolo și fac parteneriate cu companii din China. Dacia Spring este produsă în China, la fel și modele de la Polestar, fiindcă în Europa ar fi costat cu câteva mii de euro mai mult producția.
A crescut enorm cota de piață a mașinilor chineze pe piața totală din Europa, incluzând toate tipurile de mașini (deci și cele pe benzină și motorină). În 2019 cota era de numai 0,1% și a ajuns la 2,8% în primele șapte luni din 2023.
De ce au chinezii așa mare succes? Statul chinez a subvenționat consistent industria auto pentru a produce mașini electrice, au fost subvenții importante și pentru clienți și deja chinezii au experiență de ani de zile în producerea de mașini 100% electrice în volume mari.
China are o forță de muncă numeroasă și ieftină față de Europa, America de Nord, Coreea de Sud și Japonia. Un mare avantaj este și accesul la materii prime și la metale rare.
Producătorii auto chinezi au și forță financiară, iar Bloomberg a scris recent că doi dintre ei și-au cumpărat propriile nave de transport, pentru a se asigura că mașinile ajung mai repede la export.
Surse: Reuters, Automotive News, CNBC