INTERVIU Cristi Stanciu, GM la Borealis: Puterea de cumpărare a românilor a intrat pe un trend descendent / “Dreptul la Banking” poate fi o scurtătură către dezvoltarea proiectelor pe care un antrepenor sau persoană fizică le are
Banking-ul reprezintă (sau ar trebui să reprezinte) ceva mai mult decât celebrele credite și depozite sau o relație bazată pe încasarea unui salariu. #DreptulLaBanking este un demers care ar trebui să ușureze comunicarea dintre bancă și client, iar relația să fie una de parteneriat. Într-o serie de articole, vom încerca să aflăm cum se vede banking-ul din postura antreprenorului român, după o perioadă marcată de pandemie.
În materialul de astăzi, discutăm cu Cristi Stanciu, Manager General al Borealis Trade, „un bussines de familie care a luat naștere în 2010”.
Pe scurt:
- Anul 2020 a fost un an al provocarilor! Cred că nimeni nu se aștepta, ca la începutul anului, să vedem magazine închise sau cu program de funcționare redus, plus alte măsuri nemaivăzute.
- Din fericire, au fost și foarte multe bussines-uri care s-au adaptat foarte repede la mediul online. Cred că am fost martori la perioada cu cea mai mare expansiune a vânzărilor online.
- O altă provocare a fost aceea de a menține calitate produselor la un preț cât mai accesibil cosumatorilor finali, cât și respectarea termenelor de livrare către clienți.
- Ca urmare a discuțiilor cu partenerii noștri, am constatat că și pentru aceștia, cea mai mare provocare este asigurarea un cash flow constant.
- Din punctul meu de vedere, puterea de cumpărare a românilor a intrat pe un trend descendent. Se observă o creștere a valorii unui coș de cumpărături, creștere generată de majorarea prețurilor, nu de numărul de produse aflate în coș.
- „Dreptul la Banking” poate fi o scurtătură către dezvoltarea proiectelor pe care un antrepenor sau persoană fizică le are. România este încă o „țară de cash”, numerarul în circulație rămane în continuare preponderent.
- Din câte știu, există campania „Dreptul la Banking” inițiată de băncile din țara noastră, campanie informală despre drepturi și cunoaștere bancară.
1. Descrieți-ne pe scurt care este business-ul dvs. și cum ați ajuns să aveți o afacere în acest domeniu.
Borealis este un bussines de familie care a luat naștere în 2010. Eu am activat în domeniul financiar bancar, iar soția mea a venit cu experiența din vânzări. De la început am vrut să oferim consumatorului final produse de calitate, curate. Colaborăm cu fabrici care funcționează după cele mai moderne standarde de siguranță. Suntem furnizor exclusiv pentru cea mai mare rețea de magazine de proximitate din București, dar vizăm un plan de extindere în perioada următoare și către alte rețele de magazine din România și platforme de eCommerce.
2. Lucrurile se schimbă rapid, iar un business trebuie să se adapteze constant realităților cotidiene sau situațiilor neprevăzute. Anul 2020 a fost un moment în care lucrurile s-au schimbat brusc, multe modele de business nu mai erau relevante în piață, iar singurele soluții erau fie adaptarea sau falimentul. Cum a fost pentru business-ul dvs. perioada de pandemie și cum vedeți viitorul post pandemic?
Anul 2020 a fost un an al provocarilor! Cred că nimeni nu se aștepta, ca la începutul anului, să vedem magazine închise sau cu program de funcționare redus, plus alte măsuri nemaivăzute.
Au fost sectoare de activitate ce au avut foarte mult de suferit. Putem menționa aici HoReCa, mall-uri, teatre, cinema etc. Revenirea acestora pe plan economic este extrem de grea, fiind un proces în curs de desfășurare. Însă, din fericire, au fost și foarte multe bussines-uri care s-au adaptat foarte repede la mediul online. Cred că am fost martori la perioada cu cea mai mare expansiune a vânzărilor online.
Evident, și noi am fost afectați de această criză sanitară în momentul în care raioanele de bakeof (panificație vrac) ale retailerilor au fost închise pe toată perioada stării de urgență. O altă provocare a fost aceea de a menține calitate produselor la un preț cât mai accesibil cosumatorilor finali, cât și respectarea termenelor de livrare către clienți.
Ca urmare a discuțiilor cu partenerii noștri, am constatat că și pentru aceștia, cea mai mare provocare este asigurarea un cash flow constant. Fie că au un business sezonier, fie că e vorba de unul în care încasările de la partenerii de business întârzie sau pur și simplu ai termene de plată mai lungi, trebuie să fii sigur că dispui de lichidități. În pandemie, antreprenorii au învățat că acest lucru le asigură stabilitatea de a putea lua decizii raționale.
3. Nu avem cum să nu discutăm despre economia românească și cum se simte ea la firul ierbii. Până la urmă, antreprenorii sunt cei care observă cel mai bine semnalele economice. Așadar, cum arată economia în acest moment? Suntem pe o zonă stabilă, pe ușoară ceștere sau suntem pe un trend descendent, cu perspective nu foarte pozitive?
Din punctul meu de vedere, puterea de cumpărare a românilor a intrat pe un trend descendent. Se observă o creștere a valorii unui coș de cumpărături, creștere generată de majorarea prețurilor, nu de numărul de produse aflate în coș.
Sunt înregistrate creșteri masive la alimentele de bază, iar aceste creșteri nu se vor opri, având în vedere contextul majorării prețurilor la carburanți (transport rutier/maritim), utilități, cursul de schimb valutar etc.. Dacă mai adaugăm și un al patrulea val Covid 19, cu restricțiile de rigoare, lucrurile nu vor sta prea bine.
Așadar, nu putem discuta despre o stabilitate, unele bussines-uri vor crește, altele însă vor avea de suferit sau, mai bine spus, vor suferi și mai mult.
4. Întotdeauna băncile au jucat un rol important în dezvoltarea unui business. Cum te-a ajutat sistemul bancar in 2020?
De-a lungul timpului, am colaborat cu mai multe bănci, încercând să găsim oportunități de creștere a bussines-ului printr-o structură de finanțare la costuri reduse. În acest moment, lucrăm cu o bancă, unde avem o soluție de finațare optimă, dar și o linie de credit pentru capital de lucru, costul acestora fiind unul foarte atractiv.
5. Care credeți că va fi relația dvs. pe viitor cu sistemul bancar?
După atâția ani de activitate, cred că relația cu banca trebuie să fie una de încredere și de sprijin, prin intermediul specialiștilor acestora. Cel mai bun sprijin oferit de o bancă orcarui bussines este accesul la finanțare, care să ofere capital de lucru.
Acum, interacțiunea fizică cu banca este inexistentă, totul se întâmplă electronic: imediat ce factura este aprobată la plată de cumpărător, în aceeași zi, contravaloarea acesteia (mai puțin costul reținut de bancă) se colectează în contul nostru, singurele obligații pe care le-am avut, au fost semnarea unui contract de factoring cu banca și acceptarea termenilor comerciali cu partenerul.
Asadar, in ceea ce ne priveste, avem alături „banca potrivită la momentul potrivit”.
6. Ce înseamnă pentru dvs. #DreptulLaBanking?
„Dreptul la Banking” poate fi o scurtătură către dezvoltarea proiectelor pe care un antrepenor sau persoană fizică le are. România este încă o „țară de cash”, numerarul în circulație rămane în continuare preponderent și în acest sens, posesorii de conturi, implicit de carduri de debit sau credit, trebuie să conștientizeze fapul că, utilizarea acestora le poate aduce numeroase avantaje.
Din câte știu, există campania „Dreptul la Banking” inițiată de băncile din țara noastră, campanie informală despre drepturi și cunoaștere bancară.
Mai multe informații despre #DreptulLaBanking aici.
Articol susținut de #DreptulLaBanking