INTERVIU Pianista Alexandra Dariescu: Festivalul George Enescu este incredibil de bine vazut in strainatate. Este o carte de vizita a Romaniei
Numita de BBC Music Magazin drept „o stea in devenire”, pianista Alexandra Dariescu s-a nascut in Romania, a studiat la Iasi, la scoala Pocklington si la Colegiul de Muzica Royal Northern din Marea Britanie pe care l-a absolvit in 2008 cu Medalia de Aur, cea mai mare distinctie oferita de Colegiu. Artista a debutat la Carnegie Hall in New York, alaturi de András Schiff. De atunci, desi are doar 27 de ani, concerteaza regulat in Marea Britanie cu orchestre precum Royal Philharmonic Orchestra şi Royal Liverpool Philharmonic si colaboreaza cu dirijori precum Vasily Petrenko, Jiri Belohlavek, Ryan Wigglesworth si Andrew Litton. Vineri a urcat pe scena Festivalului Enescu alaturi de Royal Philharmonic Orchestra. Ce parere are artista despre Festivalul Enescu si viitorul muzicii clasice cititi intr-un interviu acordat HotNews.ro.
Catiusa Ivanov: Cum ati ajuns sa studiati si sa lucrati la Londra?
Alexandra Dariescu: Am plecat de acasa la varsta de 17 ani. Am obtinut bursa Constantin Silvestri. A fost un concurs la Targu Mures si asa am plecat prima data pentru a studia in Marea Britanie. Am stat acolo un an, in clasa a XI-a, la Pocklington Scholl, apoi am venit inapoi in Iasi pentru clasa a XII-a si am dat bacalaureatul. In 2004 am plecat din nou in Marea Britanie, la Manchester, la conservatorul Regal de Muzica unde am studiat patru ani. Apoi m-am mutat la Londra unde am studiat pentru master inca doi ani si apoi un an de fellowship.
CI: Ce datorati scolii de muzica romanesti si cat de diferita este scoala de muzica din Anglia fata de cea din Romania?
AD: Sunt mai multe diferente, in primul rand in scoala, in clasa a XI-a si a XII-a elevul isi alege 3-4 materii pe care le studiaza foarte, foarte mult. De exemplu, eu am ales germana, istoria, engleza si bineinteles muzica. La muzica ei studiaza muzica in general, putina compozitie, jazz, care la noi nu se faceau sau nu se fac nici acum in scoala. Mi-a placut foarte mult in Marea Britanie ca foarte multe lucruri pe care le invatam sunt practice. La istorie, este materia pe care o ai in carte, dar conteaza foarte mult si excursiile, sa vezi exact unde a fost batalia de la Waterloo si unde a fost incoronat regele James. Se axeaza foarte mult pe practica. Asta ajuta elevul foarte mult.
CI: Ce parere aveti acum despre scoala de muzica din Romania pentru ca sunt voci care spun ca incepe usor usor sa se duca in jos?
AD: Eu nu stiu foarte multe despre scoala romaneasca pentru ca nu am fost in tara de foarte mult timp. Insa oricare elev sau student pe care il intalnesc in Marea Britanie, sunt multi pianisti, sunt toti la un nivel extraordinar si castiga concursuri, deci scoala romaneasca este foarte buna si promoveaza foarte mult stilul romanesc.
CI: Ce inseamna pentru tine sa canti la Festivalul Enescu? Stiu ca este pentru prima oara cand canti la acest festival.
AD: Este prima data cand revin in tara pentru a concerta cu orchestra de cand am plecat, din 2004. Este o mare onoare. Este un privilegiu extraordinar, festivalul George Enescu este incredibil de bine vazut in strainatate. Este o carte de vizita a Romaniei. Promoveaza foarte mult intreaga tara si bineinteles in momentul cand vedem cate personalitati au venit pe aceste scene, la festival, este o onoare deosebita pentru mine si sunt foarte recunoscatoare ca mi s-a dat aceasta ocazie. Bucuria este dubla pentru ca vin cu orchestra Filarmonicii Regale din Londra cu care eu am colaborat de foarte multe ori si este o mare bucurie.
CI: De ce cantati atat de rar in Romania?
AD: Nu am fost invitata pana acum, dar probabil ca acest lucru se va schimba. Sper din tot sufletul si voi veni cu mare drag.
CI: V-ati dori sa cantati mai des aici?
AD: Da, bineinteles.
CI: Esti al doilea artist cu care vorbesc, care se bucura de mare succes in strainatate, dar nu este invitat in Romania.
AD: Sunt si la o varsta foarte frageda, cred eu, si de acum vor incepe mai multe concerte si mai multe colaborari.
CI: Esti la o varsta foarte frageda si esti foarte apreciata cum se spune, „ai ajus departe”. Cum ai reusit aceasta performanta?
AD: Am muncit foarte foarte mult. Am studiat foarte mult si probabil ca pasiunea cu care studiez si abordez fiecare piesa si fiecare proiect este evidenta si asta ma face sa strabat. Am tot timpul o fire foarte adaptabila si optimista si tot timpul cred ca se poate reusi chiar daca este un plan mai maret sau mai indraznet. Totul este posibil.
CI: Care crezi ca este viitorul muzicii clasice, mai ales in randul tinerilor, intr-o societate in care conteaza mai mult imaginea decat calitatea muzicii?
AD: Cred ca fiecare dintre noi este responsabil pentru evolutia muzicii clasice, de introdus tinerii si copii cat mai mult la a invata un instrument, sa ii introducem la a aprecia muzica clasica, sa-i aducem mai mult in salile de concert si sa se faca multe proiecte cu copii. De exemplu, in Marea Britanie fiecare orchestra are un program de educatie care ia copii din scoli si canta alaturi de membrii orchestrei. De exemplu, la London Simphony Orchestra, care este una dintre cele mai renumite si bune orchestre din lume, acesti copii sunt inspirati si cred ca este de datoria fiecarui artist sa inspire la randul sau mai multi tineri si sa-i ajute.
CI: Ca tanar muzician, ce poti spune despre partea financiara, un artist poate sa se sustina financiar mai ales la inceputul carierei?
AD: Cred ca toata lumea stie ca atunci cand mergi in aceasta lume a muzicii nu mergi pentru bogatie. Singurul scop este de a face muzica, de a fi mai bun in fiecare zi, de a te perfectiona, desi tot timpul spunem ca nu ajungem la aceasta perfectiune la care toti aspiram. Este vorba de a face muzica, de a aduce bucurie in inimile oamenilor si de a fi recunoscatori ca suntem in aceasta lume minunata si suntem inconjurati de muzica aceasta incredibila.
CI: O sa intreb mai direct, poti trai din muzica? La ce ar trebui sa se astepte tinerii care aleg acest drum?
AD: In orcheste, bineinteles fiecare om este platit. Depinde in ce tara este, plati mai bune, mai rele, dar trebuie sa fii foarte adaptabil si bineinteles se poate. Nu stiu anume ce sa va dau concret. In momentul cand ai o pasiune si crezi cu adevarat in ceea ce faci cred ca nu exista nicio limita.
CI: Ce parere aveti despre Festivalul Enescu, pe plan local si international, pentru artistii romani? Ce parere aveti despre publicul care vine la acest festival?
AD: Cum am spus si mai devreme, festivalul este foarte bine vazut in strainatate, este o carte de vizita a Romaniei, cu oricine vorbesc stie despre festival si tot timpul se vorbeste cu foarte mare drag si admiratie fiindca este o luna intreaga de concerte extraordinare cu artisti din toata lumea. Nivelul este incredibil de ridicat si este o onoare sa particip la festival.
Publicul de abia astept sa il cunosc si sper sa aveam o relatie frumoasa si sa apreciem impreuna muzica.
CI: Ministerul Culturii din Romania face ceva pentru tinerele talente? Ajuta macar cu promovarea artistilor?
AD: Nu am fost in contact cu nimeni de la Ministerul Culturii. Prima data am plecat in 2002, deci acum multi ani si nu am fost in tara foarte des.
- INFO PLUS Alexandra Dariescu
Numita de BBC Music Magazin drept „o stea in devenire”, Alexandra Dariescu s-a nascut in Romania, a studiat la Iasi, la scoala Pocklington si la Colegiul de Muzica Royal Northern din Marea Britanie, unde i-a avut ca profesori pe Nelson Goerner, Mark Ray, Alexander Melnikov si Dina Parakhina si a fost sustinuta de catre Associate Board al Royal Schools of Music. A absolvit in 2008 cu Medalia de Aur, cea mai mare distinctie oferita de Colegiu. Are diploma de Masters of Performance, la Guidhall School of Music & Drama din Londra, unde a studiat cu Ronan O’Hara. A fost premiata cu GSMD Piano Fellowship anul 2010-2011.
A debutat la Carnegie Hall in New York, alaturi de András Schiff. De atunci, concerteaza regulat in Marea Britanie cu orchestre precum Royal Philharmonic Orchestra şi Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, BBC Symphony Orchestra, BBC National Orchestra of Wales, Sinfonia ViVA, Northern si colaboreaza cu dirijori precum Vasily Petrenko, Jiri Belohlavek, Ryan Wigglesworth, Andrew Litton, Andrew Gourley, Andre de Ridder, Jamie Phillips, Barry Wordsworth.
A dirijat de la pian Orchestra de Camera a U.E. in Germania si Northern Chamber Orchestra, a fost in turneu in Argentina si in Insulele anglo-normande, a participat la Festivalul International de Vara de la Geneva si a concertat in cadrul Festivalului „Les Nouveaux Interpretes” din Elvetia.
CD-ul sau de debut (Champs Hill Records, 2012) a primit o recenzie de 4 stele in BBC Music Magazine şi a intrat si in top 10 al celor mai bune CD-uri ale anului la Manchester Evening News. Au urmat trei discuri cu preludii complete (Chopin si Dutilleux, 2013).
In 2012 a sustinut concertul de pian „Mesmerism”, scris special pentru ea de catre compozitoarea britanica Emily Howard. Concertul, care a castigat premiul British Composer 2012, a fost transmis de BBC Radio 3. Alexandra a cantat in Marea Britanie cu Orchestra St Paul la LSO St Luke si a interpretat in premiera concertului in stil clasic al lui Dinu Lipatti (sustinuta de ICR Londra).
A castigat Premiul Verbier CUBS la Festivalul Academiei Verbier in Elvetia (2008), Premiul Guildhall Wigmore si premiul Ambasadorului Roman pentru contributia extraordinara la promovarea imaginii Romaniei in Regatul Unit, precum si Premiul Maurice Ravel din Franta.
Este primul pianist indrumat de Imogen Cooper la Royal Philharmonic Society/YCAT Philip Langridge Mentoring Scheme. A facut parte si din clasa lui András Schiff la Festivalul Yehudi Menuhin din Elvetia.