Irlanda versus Romania
Exceptand problemele pe care irlandezii le au cu sistemul bancar, nu exista foarte multe diferente intre Irlanda si Romania in ce priveste excesele pe care ambele tari le-au facut in sectorul cheltuielilor publice. Astfel, in Irlanda, intre 2000 si 2008, numarul bugetarilor a crescut cu 24%, iar salariul mediu saptamanal in sectorul public a crescut cu peste 50%, asta in conditiile in care valoarea PIB s-a majorat cu 87%, de la 100 la 187 miliarde de euro, scrie Cristian Orgonas pe blogul sau.
Spre comparatie, intre 2005 si 2008, numarul bugetarilor din Romania a crescut de la 1,1 milioane la 1,4 milioane (deci mai mult si mai repede decat in cazul lor, in conditiile in care populatia Romaniei a scazut, iar cea a Irlandei a crescut), iar salariul mediu in administratie a crescut cu 200%, de la 270 de euro la 820 de euro (in lei, cresterea a fost de la 1.100 la 3.000).
La fel ca in cazul nostru, atat timp cat economia crestea, irlandezii nu au avut probleme cu acoperirea acestor cheltuieli. In 2009 insa, PIB-ul scade la 166 mld euro, iar veniturile bugetare se reduc semnificativ, astfel incat, de la un excedent bugetar de 5,2 miliarde de euro in 2006 se ajunge la un deficit de 23 miliarde in 2009.
Din acest deficit, 12,8 miliarde (8% din PIB) reprezinta diferenta dintre veniturile si cheltuielile curente (4,3% in Romania), iar cea mai mare parte din restul de 10 miliarde s-au dus pe recapitalizarea celor mai importante trei banci.
In 2009, veniturile bugetare ale Irlandei erau cu 14,6 miliarde de euro sau 21% mai mici decat in 2007, cele mai mari scaderi provenind din taxele pe consum (- 7,2 mld. euro), din impozitul pe venit si avere (-4,4 mld.), si taxele pe capital (-2,7 mld).
Mai departe, cum au evoluat cheltuielile statului irlandez cu salariile bugetarilor, cu achizitia de bunuri si servicii si cu protectia sociala se poate observa in graficul de mai jos. Intre 2000 si 2009, suma alocata asistentei sociale (inclusiv pensii) a crescut de la 13,7 la 40,2 miliarde euro, respectiv de la 13% la 24% din PIB. Din aceasta suma, transferurile de la bugetul de stat au reprezentat 9 miliarde de euro in 2000, si 24,6 miliarde in 2009.
In Romania, intre 2006 si 2009, cheltuielile cu asistenta sociala au crescut de la 31 de miliarde de lei (9,2% din PIB), la 64 mld. lei sau 13% din PIB.
Si in ceea ce priveste evolutia datoriei publice, Romania se poate compara cu Irlanda. Astfel, intre sfarsitul anului 2006 si T2.10, datoria publica a crescut cu 184% in cazul lor, si cu 160% in cazul nostru, diferenta fiind baza de raportare: ei au plecat de la 44 miliarde de euro (26% din PIB) si au ajuns la 125 de miliarde (76% din PIB), iar noi am plecat de la 12,6 miliarde (14,6% din PIB) si am ajuns la 32,6 miliarde (27% din PIB).
Concluzie
Romania nu este in situatia Irlandei, insa cele doua tari au cateva lucruri in comun – in anii de boom economic, guvernele ambelor tari au angajat cheltuieli publice care acum nu mai pot fi sustinute: au marit semnificativ personalul bugetar, au marit salariile, iar cheltuielile cu asistenta sociala si cele de functionare a statului au crescut intr-un ritm extrem de rapid.
Din fericire, guvernul roman nu a fost pus in situatia de a salva de la faliment sistemul bancar.
Comenteaza peblogul lui Cristian Orgonas.