„Istoria Evreilor. Holocaustul”, disciplină obligatorie la clasa a XI-a din noul an școlar / Ce acuză Institutul „Elie Wiesel”
Elevii de clasa a XI-a vor studia „Istoria Evreilor. Holocaustul”, ca disciplină obligatorie, din noul an școlar care va începe în 11 septembrie, potrivit unui ordin al ministrului Educației, ce include și programa pentru această nouă disciplină. Institutul „Elie Wiesel” acuză că nu a mai fost consultat din luna aprilie în calitatea sa de colaborator al Ministerului Educaţiei în procesul de elaborare a acestui document, astfel că s-a retras din grupul de lucru dedicat realizării programei școlare.
Conform Ministerului Educației, Ligia Deca a semnat ordinul privind aprobarea programei școlare pentru disciplina de studiu obligatorie „Istoria Evreilor. Holocaustul”.
Noua disciplină școlară se va studia începând cu anul școlar 2023-2024, o oră pe săptămână, pe durata unui an, la clasele:
- a XI-a, cursuri de zi, învățământ liceal și profesional și învățământ liceal seral, filieră tehnologică
- a XII-a, învățământ profesional special, învățământ special ciclul superior al liceului, filiera tehnologică și învățământ liceal seral, filieră teoretică.
„Programa cuprinde conținut care va ajuta elevii să înțeleagă mai bine originea și cultura evreilor”
Joi, în Monitorul Oficial a fost publicată programa disciplinei „Istoria evreilor. Holocaustul”.
- „Introducerea disciplinei școlare Istoria evreilor. Holocaustul în planul-cadru de învățământ are drept scop dobândirea de competențe și perspective noi despre istoria, cultura și tradițiile evreilor din România.
- Cultivarea memoriei și învățarea toleranței ca exercițiu de sinceritate sunt forme de asumare a propriei identități, iar educația și înțelegerea sunt cele mai bune modalități pentru a susține democrația și libertatea, pentru a contracara intoleranța și extremismul”, se precizează în nota de prezentare.
- „Noul curriculum propune elevilor nu doar cunoașterea istoriei evreilor și a momentelor tragice petrecute la jumătatea secolului trecut, ci și dezvoltarea unor valori umaniste și al toleranței, respectiv atitudini specifice cetățeniei democratice care trebuie formate și consolidate pe parcursul anilor de liceu.
- Programa cuprinde conținut care va ajuta elevii să înțeleagă mai bine originea și cultura evreilor, provocările contemporane (antisemitism, xenofobie, genocid și amenințările la adresa normelor și a valorilor democratice) și memoria Holocaustului în secolul al XXI-lea”, a scris pe Facebook ministrul Educației, Ligia Deca.
Ea le mulțumește „pentru contribuție” mai multor instituții, între care Administrația Prezidențială, Ministerul Afacerilor Externe, Secretariatul de Stat pentru Culte, Ambasada României în Israel, Institutului Național pentru Studierea Holocaustului din România „Elie Wiesel”.
Ce acuză Institutul „Elie Wiesel”
Institutul „Elie Wiesel” acuză că nu a mai fost consultat din luna aprilie în calitatea sa de colaborator al Ministerului Educaţiei în procesul de elaborare a acestui document, astfel că s-a retras din grupul de lucru.
Institutul spune că grupul de lucru a fost înființat în martie 2022, iar până în septembrie 2022 a parcurs toţi paşii procedurali stabiliţi de către minister pentru elaborarea unei programe şcolare. Deşi procedura a fost încheiată, grupul de lucru s-a mai reunit şi în aprilie 2023, iar în 31 iulie membrii grupului au primit o variantă de programă modificată precum și solicitarea de a exprima acordul asupra acesteia, mai arată sursa citată.
Comunicatul integral al Institutului „Elie Wiesel”:
- „Institutul „Elie Wiesel” a luat act despre semnarea ordinului nr. 5344/09.08.2023 privind programa şcolară a disciplinei „Istoria Evreilor. Holocaustul” și își exprimă speranța că anul școlar 2023-2024 va oferi cadrul adecvat pentru un parcurs educațional care să aducă elevilor de la liceu și școala profesională un plus de cunoștințe, înțelegere și empatie față de tragedia evreilor din România în timpul regimului Ion Antonescu.
- Cu toate acestea, întrucât Institutul, prin legea 276/2021, a fost desemnat colaborator al Ministerului Educației în procesul de elaborare al programei școlare, facem următoarele precizări.
- În martie 2022, Ministerul Educaţiei a înfiinţat un Grup de lucru pentru elaborarea acestei programe. Din partea Institutului „Elie Wiesel” au participat șase dintre cei 14 membri ai grupului. Până în septembrie 2022, grupul de lucru a parcurs toţi paşii procedurali stabiliţi de către minister pentru elaborarea unei programe şcolare, iar coordonatorul grupului a înaintat documentul pentru aprobarea ministrului.
- Deşi procedura a fost încheiată, grupul de lucru s-a mai reunit în ianuarie şi aprilie 2023, la solicitarea coordonatorului, pentru a analiza diverse puncte de vedere venite după încheierea procedurii. Menţionăm că în tot acest timp Centrul Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie (CNPEE), entitatea ministerului responsabilă de programe, nu a transmis grupului de lucru un aviz nefavorabil proiectului de programă, singura situaţie în care reluarea procedurilor este posibilă.
- În 31 iulie 2023 membrii grupului au primit o variantă de programă modificată precum și solicitarea de a exprima acordul asupra acesteia.
- Institutul „Elie Wiesel”, în urma consultării experților care îl reprezintă în grupul de lucru, a notificat CNPEE asupra modalității neconforme de a solicita o nouă opinie grupului de lucru precum și faptul că unele modificări reprezintă inadvertențe față de scopul şi valorile care au stat la baza promovării acestei discipline. Astfel, Institutul a comunicat că nu participă la această nouă rundă de consultări și, în cazul aprobării noii variante, se va retrage din grupul de lucru”.