Japonia a deschis cea mai scurtă linie feroviară de mare viteză
În Japonia s-a lansat cea mai scurtă linie de tren de mare viteză din lume, un segment de 66 km care nu este legat de restul rețelei naționale. Trenurile Shinkansen fac 23 de minute, cu o viteză medie de aproape 180 km/h.
Linia de 66 km leagă orașele Takeo Onsen și Nagasaki, iar linia este numtă Nishi-Kyushu Shinkansen.
Este prima secțiune de mare viteză deschisă în Japonia în ultimii șase ani, de la cei 148 km ai liniei Shin-Aomori – Shin-Hakodate-Hokuto.
Partea specială este că această nouă linie este cu totul izolată de restul rețelei de mare viteză, dar sunt planuri (îndepărtate) de a o lega cu magistrala Kyushu Shinkansen, deschisă integral în 2011.
Pe această linie operează trenurile de șase vagoane din seria N700S, iar viteza maximă este 260 km/h.
Rețeaua japoneză și recordurile sale
Rețeaua japoneză a ajuns la 3.200 km și cele mai rapide trenuri ating 320 km/h și ajung la 270 km/h la trei minute de la pornire.
Trenurile japoneze de mare viteză sunt celebre pentru punctualitate, pentru curățenie, pentru design și pentru modul cum au dovedit că trenurile pot reveni la modă și pot schimba o țară. La doar 15 ani după al Doilea Război Mondial Japonia începea să construiască prima linie adevărată de mare viteză, între Tokyo și Osaka (515 km).
Înainte să existe trenuri, un drum de la Tokyo la Osaka dura două trei săptămâni, iar în 1889 trenul făcea 16 ore și jumătate. În 1965, cu Shinkansen, drumul dura doar trei ore și 10 minute, iar în prezent este și mai scurt, la două ore și jumătate. În 1964 trenurile de mare viteză rulau cu 210 km/h.
Japonia deține diverse recorduri feroviare. Gara Shinjuku din Tokyo era, până la izbucnirea pandemiei, cea mai aglomerată din lume la numărul de pasageri, media fiind de peste 3,5 milioane de oameni care treceau zilnic. Gara are 36 de peroane și 200 de ieșiri, a fost deschisă în 1885 și a devenit cea mai mare gară din Japonia acum un secol, după deschiderea unor noi magistrale feroviare.
Pe rețeaua Shinkansen NU există clasicele treceri la nivel cu calea ferată și peste tot sunt garduri de protecție, fono-absorbante. În multe locuri vechile garduri au fost înlocuite cu unele noi și mai înalte. Pe liniile pentru Shinkansen NU circulă trenuri de marfă și nici trenuri de noapte cu vagoane de dormit.
Punctualitatea trenurilor japoneze este legendară și Japonia este obsedată de punctualitate, acest concept fiind introdus și în educația copiilor încă de la grădiniță. Sunt celebre știrile cu demisii și scandaluri după ce un tren a întârziat 2-3 minute, ceea ce arată cât de diferită este Japonia față de Europa. Au fost în ultimii ani și cazuri în care trenurile au plecat cu 20-25 de secunde mai repede din stație și s-a lăsat cu investigații și cu scuze (un pasager s-a plâns că a pierdut trenul).
În luna mai 2021, mecanicul unui tren japonez Shinkansen a fost anchetat de superiori fiindcă, în timp ce conducea un tren, s-a dus la toaletă. Incidentul ar fi trecut neobservat, însă trenul a întârziat un minut, ceea ce se întâmplă extrem de rar în Japonia.
În Japonia, în rarele cazuri în care trenurile întârzie, compania de căi ferate le pot da oamenilor în scris că trenul a întârziat, pentru ca ei să poată arăta la locul de muncă această „adeverință”.
În prezent, cei 515 km dintre Tokyo și Osaka sunt parcurși în puțin sub două ore jumătate de cele mai rapide trenuri. Întreaga magistrală Tokyo – Hakata are 1.069 km și călătoria durează cinci ore.
De la Tokyo la Nagano, oraș care a găzduit în 1998 JO de Iarnă, sunt 226 km, iar trenurile fac două ore și 22 de minute când au o singură oprire și cu 20 – 30 de minute mai mult când au cinci opriri.
În lista celor mai frumoase călătorii cu trenul este și Hokkaido Shinkansen, cei 842 km dintre Capitală și Hakodate, 4 ore și jumătate. Pe liniile unde nu sunt trenuri Shinkansen vitezele medii sunt între 60 și 100 km/h, un exemplu fiind linia Sapporo – Hakodate unde se fac cam 3 ore și jumătate pe 319 km.
Surse: International Railway Journal, Traveller Australia
Sursa foto: Dreamstime.com