La initiativa Bancii Transilvania, Volksbank diminueaza datoria clientilor cu echivalentul sumelor platite deja in contul unor comisioane
Volksbank Romania (VBRO), la initiativa actionarului sau, Banca Transilvania (BT), va diminua datoria totala aferenta creditelor curente ale clientilor VBRO persoane fizice, indiferent de moneda imprumutului, cu echivalentul sumelor achitate de acestia ca si comision de risc/de administrare si/sau de rezerva minima obligatorie si nerestituite anterior. Diminuarea datoriei totale aferente creditelor vizate se va realiza automat, pana la 30 septembrie a.c., au transmis luni oficialii Bancii Transilvania. Reamintim ca in luna decembrie 2014, Banca Transilvania a preluat integral Volksbank Romania.
„Initiativa reprezinta un nou pas pe care Volksbank Romania si Banca Transilvania il fac impreuna pentru a construi o relatie pozitiva si de durata cu clientii”, se mai spune in comunicat.
- Cine beneficiaza de aceasta solutie?
Solutia se aplica creditelor aflate in portofoliul Volksbank Romania, active la data transmiterii catre clienti a informarilor VBRO cu privire la modul de implementare a acesteia. Din sumele cu care se va diminua datoria totala se vor retine cu prioritate eventualele restante pe care clientii le au fata de Volksbank Romania la data implementarii solutiei.
Acest beneficiu nu se aplica imprumuturilor pentru care clientii Volksbank Romania au obtinut deja restituirea integrala a sumelor achitate de acestia cu titlu de comision de risc/de administrare si/sau de rezerva minima obligatorie.
- Solutia va fi aplicata automat
Diminuarea datoriei totale aferente creditelor se va realiza automat, fara a fi necesare eforturi suplimentare din partea clientilor. Clientii care indeplinesc toate conditiile pentru a beneficia de aceasta solutie vor primi in scris, prin posta, detaliile aferente, in perioada imediat urmatoare.
Comisionul de rezerva minima obligatorie, declarat abuziv de instantele romanesti de judecata, a fost introdus de Volksbank in 2007, banca motivand existenta lui prin costurile pe care la randul ei le suporta atunci cand blocheaza mare parte a resurselor atrase in rezerve obligatorii la BNR, pentru care primeste un randament mult mai mic decat cel oferit de piata.
Comisionul era calculat anual (platibil insa lunar) si ajungea la 1,85% la creditele in euro si la 1,36% la cele in lei. La un credit de 200.000 lei pe 20 ani, comisionul salta cu 300 de lei rata lunara.
„Intrucat banca are de platit acest cost, el a fost transferat asupra clientului pana la momentul in care BNR va decide sa reduca sau sa elimine costul de rezerva”, declara la inceputul lui 2007 Roxana Bolocan, directorul de retail al bancii.
Banca estima ca pana in 2009, BNR va reduce rata rezervelor minime obligatorii si din acest an, nici clientii nu vor mai plati acest comision.
„Volksbank a eliminat deja din scadentarul clientilor comisionul pentru rezervele minime obligatorii incepand din 31.12.2008. Aceasta porneste de la premisa ca acest cost se va elimina in timp (chiar daca nu stim cu exactitate momentul cand va fi luata aceasta decizie)”, precizaatunci Roxana Bolocan.
Acest aspect a fost inclus chiar si in contractele de credit. Banca si-a luat insa o marja de siguranta, fiind inserata o clauza care adauga ca „banca isi rezerva dreptul de a modifica in mod corespunzator valoarea sau perioada de aplicate a acestui comision, in cazul in care obligatiile sau conditiile impuse de Banca Nationala a Romaniei cresc /se diminueaza /se elimina, aducand acest lucru la cunostiinta imprumutatului”.
- Isarescu: Volksbank Romania a fost o institutie cu probleme, incepand de la management si pana la risc
Volksbank Romania a fost o institutie cu probleme, incepand de la management si pana la risc, cu implicare puternica in creditul denominat in valuta, iar solutia actionarilor a fost sa vanda banca acceptand un discount, pentru a „mai recupera ceva”, a declarat guvernatorul BNR, Mugur Isarescu, citat de Mediafax. Volksbank a fost o banca cu probleme in Romania si, in limitele in care putem sa vorbim despre o singura banca, v-am spus ca avem limite severe de a discuta de o singura banca, pot sa va confirm acest lucru. Problemele s-au legat de sus, de la managementul bancii, la asumarea riscurilor, la implicarea masiva in creditarea in valuta si pana la final, a mai spus Isarescu.
- Citeste si :”Cum se fura o banca din interior. Credite fictive, norme interne aruncate la cos si milioane de euro plimbati prin conturi„
„Deci, solutia lor a fost vanzarea cumpararea bancii la un pret cu discount. Dar mai mult de atat nici nu cred ca este bine sa aflati de la BNR”, a mai precizat Guvernatorul, intrebat daca apreciaza ca Volksbank a fost o institutie supravegheata bine de catre banca centrala inainte de declansarea crizei.
Oficialul BNR a aratat ca mai multe detalii ar putea fi obtinute de la cumparator, Banca Transilvania, intrucat banca centrala are a afirlimite legale stricte privind tranzactiile comerciale, inclusiv achizitiile si fuziunile.
„S-a negociat puternic pentru ca activele bancii sa fie vandute la o valoare la care actionarul bancii sa mai poata recupera ceva, daca se poate vorbi de recuperare (…) Nu a fost un caz fericit experienta acestei banci in Romania, cu toate ca era o banca austriaca. Se stie acest lucru si peste hotare si in Romania”,mat Isarescu.
Relatia dintre banca centrala si Volksbank Romania a fost repusa in discutie nu cu mult timp in urma, cand guvernatorul a fost intrebat in ce mod BNR a cerut eliminarea comisionului privind rezervele minime obligatorii din contractele de creditare ale bancii austriece, avand in vedere ca in privinta altor comsioane, considerate ulterior abuzive de catre instantele de judecata, institutie de reglementare si supraveghere sustine ca nu avea cadrul legal pentru a interveni.
Guvernatorul BNR a arfirmat ca a fost o confuzie regretabila, aratand ca RMO este instrument de politica monetara, exact ca politica de dobanda, iar, in consecinta, reactia bancii centrale a fost absolut normala.
„Cum poti sa pui comisioane pe o masura de politica monetara? Atunci poti sa pui comision si pe dobanda de politica monetara”, a explicat Isarescu.
El a aratat ca la acea vreme a existat o prevedere legala care a permis bancii centrale sa intervina in acest caz particular, dar care nu-i dadea atributii in probleme de protectia consumatorilor.