Lege mai blândă privind mașinile pe motorină, adoptată de Bundestagul german
Interdicțiile de conducere în orașele germane vor fi aplicate în viitor doar începând cu o încărcătură de 50 micrograme de oxid nitric (NO2) pe metru cub de aer. Un amendament corespunzător la Legea federală împotriva poluării a fost adoptat săptămâna aceasta, de Bundestag. „Interdicțiile sunt o măsură dură, fiind adecvate doar atunci când nu se întrevăd, în curând, posibilități ca limitele să poată fi respectate“, a declarat secretarul de mediu, Florian Pronold (SPD). Astfel, legea germană se arată mai blândă cu șoferii care conduc mașini poluante decât sunt recomandările UE.
Ea este însă criticată de opoziția parlamentară și de ONG-ul de mediu, Deutsche Umwelthilfe. Actuala limită impusă la nivel de UE e de 40 micrograme, iar această este depășită în multe orașe germane. Guvernul federal a definit deja așa-numitele „orașe intensive” – în care poluarea este, în unele cazuri, cu mult peste 50 de micrograme – și cărora vrea să le acorde sprijin prioritar, în controlul poluării aerului.
Concomitent, amendamentul stipulează că autovehiculele pe motorină aliniate standardului de emisii Euro 6 și diferite vehicule echipate ulterior vor fi scutite de „interdicțiile Diesel“. Printre altele, este vorba de autobuze modernizate, vehicule grele pentru transportul gunoiului, mașini de pompieri, furgonete de marfă sau din dotarea firmelor de reparații, etc.
Chiar și automobilele Diesel mai vechi, care emit mai puțin de 270 miligrame de oxid nitric pe kilometru, după ce și-au adus îmbunătățiri la sistemul de curățare a gazelor de eșapament, ar urma să poată continua să ruleze pe străzi.
Într-un al doilea amendament, legislativul german a decis și asupra modului în care urmează să se efectueze controalele asupra interdicțiilor de conducere a mașinilor pe motorină. Controlul va fi prin sondaj, cu dispozitive mobile și o stocare a datelor relativ scurtă.
Pentru a verifica interdicțiile de conducere, datele trebuie șterse „cel târziu la două săptămâni de la prima lor colectare”, putând fi utilizate exclusiv în acest scop. Inițial, a existat un termen de șase luni.
Datele din registrul vehiculelor vor trebui stocate doar pe o perioadă scurtă, într-o memorie cache a dispozitivelor mobile care efectuează controalele. Dispozitivele instalate permanent, ca și înregistrările video, sunt astfel eliminate din procedura de control.
Votul în plen a fost suficient de controversat. Într-un final, și cancelarul Angela Merkel (CDU) a revenit la sesiunea plenară din Parlament, după ce luase parte la o reuniune a Comisiei de coaliție Uniune/SPD.
A fost nevoie de așa-numitul vot „Hammelsprung“, în care parlamentarii trebuie să își exprime poziția de aprobare, respingere sau reținere, intrând în sală prin cele trei uși dedicate acestor opțiuni. Numărătoarea voturilor a condus la rezultatul de 249 pentru și 198 împotriva amendamentelor la legea de mediu vizată.