Sari direct la conținut

Ligia Deca, consilier prezidential pe Educatie: Pana la finele lui 2016, sa avem o dezbatere publica despre optiunile majore de tara pe educatie

HotNews.ro
Ligia Deca, Foto: Agerpres
Ligia Deca, Foto: Agerpres

„Intentia ar fi ca pana la finele anului viitor, care este si un an electoral, sa avem o dezbatere publica vizavi de care sunt optiunile majore de tara ale Romaniei pe toate nivelurile de educatie si in zona cercetarii si sa construim impreuna o viziune, in care sa ne regasim cat mai multi”, a declarat Ligia Deca, consilierul pe Educatie al presedintelui Klaus Iohannis. Aceasta a afirmat ca „exista o serie de propuneri de politici publice si unele dintre ele nu tin neaparat de schimbarea legii”. Amintim ca, la nivelul Ministerului Educatiei, au existat mai multe dezbateri pe o noua lege a educatiei, organizate de fostul ministru Sorin Cimpeanu.

Ligia Deca, consilierul pe Educatie al presedintelui Klaus Iohannis, a participat astazi, 24 noiembrie 2015, la evenimentul de lansare a Monitorului educatiei si formarii 2015 organizat de Reprezentanta Comisiei Europene in Romania. La conferinta au participat si noul ministru al Educatiei, Adrian Curaj, precum si Angela Filote, seful Reprezentantei Comisiei Europene in Romania.

Citeste mai jos cele mai importante declaratii ale Ligiei Deca:

  • Vin dintr-un mediu divers, am fost si in zona reprezentarii studentesti, si in zona expertizei in politici publice, si in zona europeana si stiu ca, de multe ori, acea presiune pentru a aduce lucrurile la suprafata si pentru a impinge lucrurile inainte vine si din partea institutiilor europene.
  • Cred ca Comisia Europeana, cu toate ca nu are intr-adevar atributii directe, a facut foarte mult prin acele rapoarte, prin recomandari, prin asistenta tehnica.
  • Vizavi de discutia de astazi: cred ca este una foarte bine programata, avand in vedere relansarea recenta a discutiei in domeniul educatiei.
  • Domnul presedinte a spus in repetate randuri ca ne trebuie un consens social privind optiunile majore in educatie si obiectivele de tara. In mod evident, o Romanie puternica nu poate fi decat o Romanie educata si cred ca in urma acestor 25 de ani de tranzitie am ajuns cu totii la concluzia ca e mai bine sa discutam de 10 ori si sa facem o data, decat sa facem de 10 ori si sa discutam dupa.
  • In acest context, intentia ar fi ca pana la finele anului viitor, care este si un an electoral, sa avem o dezbatere publica vizavi de care sunt optiunile majore de tara ale Romaniei pe toate nivelurile de educatie si in zona cercetarii si sa construim impreuna o viziune, in care sa ne regasim cat mai multi.
  • Pentru ca intr-adevar consensul politic este important, insa el nu poate fi bazat decat pe un consens social.
  • Daca nu exista presiune din partea societatii civile pentru ca partidele politice sa isi mentina promisiunile, cred ca aceasta dorinta de consecventa si coerenta ramane la nivel de dorinta. Si am mai avut experimente de pact politic care nu neaparat s-au transpus intr-o stabilitate normativa si legislativa [n.red.pactul national pentru educatie a fost semnat in 2008 de catre toate partidele parlamentare si de catre presedintele de la acea vreme, Traian Basescu, a stat la baza legii educatiei nr. 1/2011, adoptata de Guvernul Boc prin asumarea raspunderii si modificata de guvernele Ponta de nenumarate ori].
  • Dupa o viziune bine construita, evident trebuie sa vina o zona mai pragmatica de strategie cuprinzatoare – si aici n-are sens sa ne prefacem ca plecam de la zero, avem o serie de strategii care ating puncte nevralgice. Avem strategie in domeniul tertiar, avem strategie privind reducerea abandonului, avem strategie privind invatarea pe tot parcursul vietii, speram sa avem curand si o strategie privind educatia si formarea profesionala, o strategie privind infrastructura scolara.
  • Toate astea trebuie adunate intr-o viziune coerenta. Ne trebuie o palarie in care toate aceste strategii sa fie complementare si sa duca la indeplinirea unor obiective macro. Practic, educatia si cercetarea nu pot fi privite decat in stransa legatura cu dezvoltarea economica si sociala a Romaniei. Aceasta cred ca va fi o provocare: sa luam toate aceste piese care au fost muncite, se bazeaza pe studii, au masuri bine puse la punct, si sa le inglobam intr-o viziune care sa aiba sens.
  • Cred ca citind Monitorul Educatiei vedem o serie de evolutii ale cifrelor. Acum, in ce masura ele sunt ca urmare a politicilor publice, este o dezbatere pe care putem sa o purtam. Cred ca unele lucruri se datoreaza unor masuri, insa cred ca altele depind de cu totul alti factori, si aici este bine sa urmarim care este impactul politicilor publice pe care le avem in sistem.
  • Cred ca putem sa discutam din ce in ce mai mult despre personalizarea sau adecvarea politicilor publice la context. Vorbim despre abandon scolar, de exemplu. Abandonul scolar la nivelul tarii, mediu, este la un nivel care se apropie de tinta europeana. Problema este diferenta dintre rural si urban sau intre urban mai sarac si urban mai dezvoltat economic.
  • De asemenea, cred ca putem sa vorbim despre nevoi diferentiate in ceea ce priveste grupurile dezavantajate sau educatia speciala. Acolo avem goluri mari de potential si pentru ca tot vorbim despre olimpici in ultima vreme: 99 de scoli din Romania sunt cele care an de an produc olimpici. Sunt vreo 20.000 de scoli in Romania. Intrebarea este ce se intampla cu restul? Nu vorbim numai despre inegalitati economice, vorbim si despre inegalitati educationale sau vizavi de calitatea educationala.
  • Avem nevoie si de o structura de guvernanta adecvata. Odata ce ne hotaram asupra obiectivelor si asupra metodelor de a le pune in practica, este evident ca esential va fi si modul in care scolile, universitatile, institutiile statului vor coopera si isi vor asuma fiecare rolul in sistem.
  • S-a discutat mult despre descentralizare, depolitizare, s-a discutat foarte mult despre autonomie universitara si cred ca orice fel de stategie agreata va trebui pusa in practica impreuna si in parteneriat cu toti actorii educationali. Nu mai este un efort al statului, este un efort al intregii Romanii.
  • Administratia prezidentiala si Ministerul Educatiei vor face tot ce tine de noi pentru a facilita acest dialog si in continuare. Noi ne dorim sa punem in practica un sistem de consultare modern, bazat si pe un portal interactiv si in care sa puteti aduce nu numai optiuni, dar si argumente. Ne dorim ca toate evenimentele relevante sa intre sub aceasta cupola a largii dezbateri pe educatie si vom publica noi, din partea administratiei, niste criterii in acest sens.
  • Ne vom dori sa discutam si sa adancim parteneriatul cu Ministerul Educatiei, pentru ca evident au existat demersuri anterioare vizavi de dezbaterea pe educatie, exista o serie de propuneri de politici publice si unele dintre ele nu tin neaparat de schimbarea legii, ci de schimbarea modului in care facem lucrurile. 

Citeste si:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro