Lungul sir de scandaluri in care au fost implicate companii germane, VW e doar ultima pe lista. De-a lungul timpului, firmele germane au fost acuzate de mita, evaziune, spionarea personalului, organizarea de carteluri si petreceri cu prostituate
Fiindca Germania si industria auto sunt legate ombilical, recentul scandal este considerat de unii o rusine nationala. Insa acest scandal nu e primul si cu siguranta nici ultimul in care sunt implicate, mai ales de la criza incoace, firmele germane. Pe cateva dintre ele le-am trecut in revista in acest articol.
Martin Winterkorn, seful Volkswagen, si-a dat demisia. Anuntul a fost facut miercuri, la Wolfsburg, in urma unei sedinte de criza la varful celui mai mare concern auto european. „Fac asta in interesul companiei, desi nu-mi dau seama sa fi gresit cu ceva“, a declarat fostul sef al consiliului de administratie, in varsta de 68 de ani.
Gestul sau a fost determinat de scandalul iscat in urma acuzelor venite din SUA, referitoare la manipularea printr-un software special, a valorilor la emisiunile de gaze ale automobilelor VW Diesel.
In plus, VW a mai primit o lovitura de peste ocean, fiind dat acum in judecata si in Brazilia, pentru un comportament „inadecvat” intre 1964-1985.
In martie 2008 tribunalul din Stuttgart il condamna pe seful firmei de transport rutier international si logistica Willi Betz GmbH & Co KG la cinci ani de inchisoare si plata a 15 milioane de euro, pentru mita si inselaciune la plata asigurarilor sociale. E vorba despre soferi est-europeni folositi ilegal pentru curse din cadrul UE, intre 1999-2002. Dupa doi ani si jumatate de arest preventiv, Thomas Betz (49 de ani) a fost eliberat conditionat, restul de pedeapsa i s-a comutat la inchisoare cu suspendare. Despre caz am relatat pe larg pentru Hotnews in articolul„Cazul Willi Betz, un scandal in justitia germana“.
Tot in 2008, in luna februarie, seful Postei Germane, Klaus Zumwinkel (64 de ani) era luat de politie si cercetat pentru evaziune fiscala raportata la depuneri in banca in valoare de 12.000.000 de euro. In acel an s-au efectuat razii la alte cateva sute de milionari din Germania care s-au sustras platii impozitelor, depunandu-si banii in paradisul fiscal Liechtenstein. Scandalul scutura casta CEO, statul german actiona in forta asupra evazionismului fiscal, devenit „sport national”.
Zumwinkel a scapat relativ usor, cu plata unei amenzi de 1 milion de euro si doi ani inchisoare cu suspendare. Despre caz am scris pe larg in articolul„Scandalul Zumwinkel dinamiteaza oaza de liniste a evazionistilor fiscali“.
Tot in 2008, discounter-ul Lidl era anchetat pentru spionarea personalului sau, inclusiv la closet. Pentru abateri grave de la legea protectiei datelor personale, Lidl a fost condamnat la plata unei amenzi de 1,46 milioane de euro.
Spionarea si supravegherea ilegala a personalului au adus in instanta, in anul 2008, si concernul de telecomunicatii Telekom. Ani de zile, manageri de varf, sefi de sindicat, angajati si jurnalisti au fost interceptati telefonic ilegal, li s-a supravegheat si corespondenta.
Seful compartimentului de securitate al firmei, Klaus Trzeschan, a primit trei ani si jumatate inchisoare, in timp ce fostii sefi Telekom, Klaus Zumwinkel si Kai-Uwe Ricke, au scapat cu o amenda substantiala.
In mai 2009, producatorul de camioane MAN din Augsburg-München era anchetat pentru coruptie. Procuratura din München viza peste 100 de acuzati, doua persoane fiind arestate pentru mituirea unor angajati ai firmelor cliente, in scopul obtinerii de comenzi.
Se vorbea chiar de un adevarat sistem „de ungere“, asemanator celui depistat si anchetat la Siemens, in 2008. Perioada anchetata era 2001-2007, cand zeci de milioane de euro ar fi fost platiti pe sub mana de firma pentru mituirea unor parteneri de afaceri si functionari guvernanmentali din peste 20 de tari.
Conducerea firmei (care este parte din concernul Volkswagen) a demisionat, fostul sef MAN, Anton Weinmann, ca si alti cativa manageri au fost condamnati la inchisoare, iar firma la plata unor amenzi si despagubiri catre stat de peste 100 de milioane de euro. Unii dintre acuzati inca sunt in proces.
Despre caz am relatat in articolul „Scandalul mitei la producatorul german de camioane MAN, fuziunea cu Scania e inghetata“.
Si fiindca veni vorba de Siemens: este considerat cel mai mare caz de coruptie din istoria postbelica a Germaniei, „Un caz monstruos”, il numea presa germana la declansarea anchetelor din 2008, cand erau luati sub lupa 177 de suspecti.
Spiegel acuza ca uriasul consortiu ar fi devenit un stat in stat, pentru care legea e „ce-i convine lui Siemens”. Lacomia firmei in dobandirea de contracte internationale, cu orice pret, a dus-o direct pe masa de lucru a procuraturii germane.
Despre caz am relatat in „Scandalul Siemens la apogeu: 17.000 de angajati amenintati de somaj, noi date in dosarul unei „marci germane”.„Scandalul Siemens la apogeu: 17.000 de angajati amenintati de somaj, noi date in dosarul unei „marci germane”
Tribunalul din München a condamnat consortiul Siemens, in domeniul sau de telecomunicatii Com, la plata unei amenzi de 201 milioane de euro, pentru dare de mita.
In 2007, Siemens mai platea o amenda uriasa, catre UE, de 400 de milioane de euro pentru participare la constituirea unui cartel si inselarea consumatorului vreme de 16 ani.
Si firma ThyssenKrupp AG (respectiv ThyssenKrupp Elevator, producatare de ascensoare) a fost pusa in 2007 la plata unei amenzi de 479 de milioane de euro, de catre institutiile UE, pentru constituirea, impreuna cu alte concerne internationale, a unui cartel si practicarea de preturi neconcurentiale.
In iulie 2012, a venit randul Oficiului Federal al Concurentei sa amendeze ThyssenKrupp pentru participare la constituirea unui cartel, asa-numitii „Prieteni ai sinelor“.
Articolul referitor la caz, cu titlul „Gigantul german ThyssenKrupp – bilant dezastruos, acuzatii de coruptie, demiteri la varf”, poate fi accesatAICI.
Amenda a fost de 103 milioane de euro, insa cu aceasta nu s-a terminat. In 2013, concernul cu sedii la Duisburg si Essen era din nou „puricat“, in urma unui denunt de participare la intelegeri secrete privind preturile la metal.
Pe langa inselaciune, mita, practicarea de preturi incorecte, evaziune fiscala, nu poate lipsi, din sfera scandalurilor legate de firme germane nici recompensa ilegala a personalului prin sex-party-uri si orgii cu prostituate.
In mai 2011, Hamburg-Mannheimer, una dintre firmele-fiica ale asiguratorului Ergo organiza la Budapesta distractii fara perdea pentru unii dintre colaboratori si angajati.
Articolul „Orgie sexuala pe banii contribuabilului. Hamburg-Mannheimer si scandalul cu „broscutele oac” de la Budapesta poate fi cititAICI.
In 2012, concernul aerospatial EADS era implicat intr-un mare scandal de coruptie. 70 de milioane de euro ar fi fost mita pentru un contract cu statul austriac, in valoare de 1,7 miliarde de euro.
Procuratura din München ordona descinderi la centrala EADS Deutschland, in cadrul unei anchete transfrontaliere, in care politia a facut razii in Germania, Austria si Elvetia. 13 persoane erau acuzate de mita, inselaciune, gestiune frauduloasa si spalare de bani.
Procesul inca nu s-a terminat, concernul s-a rebotezat din EADS in Airbus Group. In iulie 2014, suspiciunea de coruptie la EADS a aparut si in Romania.
In articolul„Airbus, fosta EADS, intre acuzatii de coruptie si noi contracte de la chinezi“, aratam cum procurorii DNA au anchetat patru contracte IT incheiate in ultimii 14 ani, unul dintre acestea fiind cel dintre Ministerul de Interne roman si concernul EADS Deutschland GmbH, cu sediul langa München.
Cireasa pe tortul scandalurilor cu firme germane se cheama azi VW. 11 milioane de automobile pe motorina ale firmei care se lauda ca e „Masina” (Das Auto) ar avea montat un software care manipuleaza valorile emisiilor de gaze de esapament, in asa fel incat sa treaca in SUA de vigilenta Epa, adica a Autoritatii de Mediu. Din informatiile Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), acest software ar fi fost creat in anul 2005.
„Clean Diesel”-ul german se pare ca acopera o nisa „virgina” pentru producatorii auto americani, General Motors introducand doar de curand, dupa mai bine de 30 de ani, un automobil pe motorina pentru transportul persoanelor, si anume la modelul Chevrolet Cruze. „Mereu apare suspiciunea ca, in demersul autoritatilor americane impotriva Volkswagen, este vorba si de protectia propriei industrii“, scrieFAZ.
Iar daca luam in considerare ca in mijlocul scandalului nord-american, mai apare si unul sud-american cu VW, „tacamul” distrugerii unei imagini de firma si de produs apare complet.
In Sao Paulo, Forumul Muncitoresc pentru Adevar, Dreptate si Reparatie a dat in judecata Volkswagen, acuzand ca in timpul dictaturii militare din Brazilia (1964-1985), compania germana ar fi tolerat „o politie statala interna”, arestarea ilegala si schingiuirea unor angajati ai sai. Acestia doresc acum compensatii, de la VW.