Sari direct la conținut

Marele plan al lui Dan Sova pentru autostrazile din Romania. Care sunt traseele de pe harta si unde apar probleme

HotNews.ro
Autostrazile finalizate in 2020 - strategia Guvernului Ponta, Foto: Hotnews
Autostrazile finalizate in 2020 - strategia Guvernului Ponta, Foto: Hotnews

Pe holurile Parlamentului, Ministerul Transporturilor a prezentat marti primele harti din ceea ce pare a fi Master Planul General pe Transporturi, harti pe care figurau noi trasee nediscutate public pana acum si care prezentau mai multe erori si neconcordante intre ele. Ministrul Transporturilor, Dan Sova, a vorbit despre programul autostrazilor pana in 2020, a explicat cum spera sa fie finantate autostrazile Bucuresti-Alexandria, Targu Mures-Iasi, Sibiu-Brasov-Bacau, Buzau-Braila-Galati sau podul peste Dunare de la Braila. Cu toate acestea, informatiile prezentate nu au dus lipsa de erori si au ridicat noi semne de intrebare.

Cu autostrazile pe holurile din Parlament

Pana in 2020, Romania va avea 2.020 de kilometri de autostrada, iar pana la finele acestui an vor fi in lucru nu mai putin de 651 kilometri, potrivit planului anuntat marti de catre ministrul Transporturilor, Dan Sova in cadrul Infrastructure Business Summit organizat la Parlament.

Potrivit acestuia, mare parte din autostrazile finantate vor fi realizate pe fonduri europene, insa in discutia autoritatilor intra si acciza pe combustibil din care Guvernul spera sa faca nu mai putin de 697 de kilometri.

Pe langa informatiile prezentate de ministrul Sova, pe holurile Parlamentului au fost agatate diverse harti cu imagini ce pareau a fi extrase din master Planul de Transport, documentul de capatai pentru strategia nationala de autostrazi in anii ce urmeaza si cu care vom merge la Comisia Europeana pentru aprobarea finantarilor nerabursabile.

Erori si neconcordante intre hartile autostrazilor

Comparatie - Masterplan, 2020 si 2022

Comparatie – Masterplan, 2020 si 2022

Foto: Hotnews

Cu toate acestea, intre diversele harti expuse pe holurile din Parlament existau multiple erori sau necocordante.

Cateva exemple:

  • Pe o harta cu reteaua finalizata in 2020 Sibiu-Pitesti aparea finalizata, in timp ce pe alta harta cu reteaua din 2022, segmentul in cauza parea in lucru/proiectare.
  • Autostrada dintre Targu Neamt – Iasi si Ungheni (frontiera) ba trecea prin Pascani, ba prin Roman
  • Pe harta retelei finalizate in 2020, Comarnic-Ploiesti apare terminata, in timp ce pe harta din 2022 acelasi segment apare inca in lucru sau in proiectare
  • Autostrada de la Bucuresti la Giurgiu ba apare pe harta, ba nu este inclusa pana in 2022, desi guvernul se pregateste sa liciteze studiul de fezabilitate pentru segmentul in cauza (de retinut ca un studiu de fezabilitate are un termen de valabilitate in medie de 2-3 ani).
  • Pe traseul autostrazii Pitesti-Sibiu apare mereu Ramnicu Valcea, desi in toate documentele si planurile oficiale, precum si in ultimul Studiu de fezabilitate, traseul autostrazii nu trece prin Ramnicu Valcea, ci prin Curtea de Arges – Poiana – Racovita – Valea Oltului – Boita (aproape de Sibiu).

Aparitii noi pe harta autostrazilor din Romania

Harta autostrazilor - Masterplanul pe Transport

Harta autostrazilor – Masterplanul pe Transport

Foto: Hotnews

In plus, harta centrala cu autostrazile din MasterPlan prezinta noi trasee de care pana in prezent nu s-a discutat niciodata public. Exemple:

  • Craiova – Drobeta Turnu Severin, in conditiile in care va exista Craiova-Calafat-Drobeta
  • Pitesti-Brasov si Pitesti-Ploiesti
  • Satu Mare – Dej – Bistrita – Targu Mures si Dej- Gilau (Autostrada Transilvania A3, langa Cluj Napoca)

In plus, desi MasterPlanul pe Transport se vrea a fi un document tehnic, realizat de catre o terta parte, independenta – in cazul acesta firma AECOM, pe harta din Parlament, predominante apar asa descrisele trasee „propuse” de CNADNR, o institutie a statului supusa vointei si conducerii politice.

Cati km de autostrada spera guvernul ca vor fi in executie in acest an. Cati sunt in executie in prezent

documente

Prezentare: AUTOSTRAZI 2020-MT

(8 Apr 2014) PowerPoint, 854KB

Printre toate informatiile prezentate de ministrul Sova (atasat acestui articol regasiti intreaga prezentare), pana la finele anului 2014 guvernul spera sa aiba in constructie efectiva circa 651 km.

Autostrazi in executie in 2014

Autostrazi in executie in 2014

Foto: Hotnews

In prezent, din aceasta cifra anuntata de guvern, se afla in lucru 148,4 km. Din acestia, 28,6 sunt de fapt in intarziere masiva (Orastie-Sibiu Lot 3 si A3 Bucuresti-Centura), iar alti 97,45 (Timisoara – Lugoj Lot 2 si Lugoj-Deva lot 2,3,4) au fost atribuite la licitatie de catre CNADNR-ul din guvernul Ponta dupa mai bine de 18 luni de la lansarea achizitiei publice.

In plus, in 2015 guvernul se lauda ca va avea in executie nu mai putin de 1.428 de kilometri de autostrada, insa numara aici si cei 651 pe care ii anunta in 2014.

Problemele cu finantarea: Desenam mai mult pe harta decat putem finanta

Pe langa diversele neconcordante, erori sau scapari in prezentarea ministerului, mai apare o problema: finantarea.

In esenta, ministrul Sova prezinta ca surse de finantare fie diversele fonduri europene, fie resursele de la buget sau cele adunate din acciza la combustibil.

Problema apare in doua puncte:

  • Unele tronsoane pe care guvernul le vrea finantate din banii pe acciza intra de fapt pe reteaua centrala TEN-T Core si pot beneficia de finantare europeana substantiala, iar in total tronsoanele pe acciza s-ar ridica la un cost mult mai mare decat se spera ofcial ca se va colecta la bugetul de stat.
  • Toate tronsoanele de autostrada pe care guvernul spera sa le finanteze doar prin Fondurile de Coeziune (85% fonduri europene nerambursabile) ar costa mai mult decat intreaga alocare pentru Romania pe Fondul de Coeziune – 3,7 miliade de euro (in care sunt incluse si Caile Ferate si cele maritime spre exemplu).

Fondurile de Coeziune disponibile si discrepanta cu numarul de km de autostrada propus de guvern

Concret, pe Fondurile de Coeziune in perioada 2014-2020 guvernul isi propune sa realizeze circa 690m km de autostrada astfel:

  • Pitesti-Sibiu: 116,6 km
  • Bucuresti-Alexandria: 80,5
  • Ploiesti-Buzau-Focsani-Bacau-Pascani: 339,3 km
  • Targu Neamt-Iasi-Ungheni: 100,14
  • Centura Bucuresti Nord: 52,77 km

Total: 689, 31 km

Cu toate acestea, numai Pitesti-Sibiu (fiind o autostrada partial montana) ar costa circa 2 miliarde de euro. Pe langa aceasta, avem mai bine de 440 de km de autostrada in Moldova.

Si trebuie sa reamintim ca Fondurile de Coeziune includ si Caile Ferate si cele maritime, precum si fondurile din Facilitatea Connecting Europe destinate infrastructurii de transport. (iar pe Connecting Europe guvernul spera sa finanteze autostrada Buzau-Braila-Galati (120 km) si podul peste Dunare de la Braila).

Autostrada Targu Mures – Targu Neamt – realizata din banii de acciza, desi se afla pe harta centrala TEN-T

Harta TEN-T pe Romania

Harta TEN-T pe Romania (Core – cu rosu pronuntat)

Foto: Comisia Europeana

In planurile prezentate de ministrul Sova, autostrada Targu Mures – Targu Neamt (211 km) figureaza cu sursa de finantare fondurile colectate din acciza, desi autostrada in cauza se afla din 2012 pe harta centrala a cailor de transport europene (TEN-T Core). Cu alte cuvinte, rutele pe aceasta harta au potentialul de a fi finantate nerambursabil de catre Comisia Europeana cu pana la 85%.

In plus, in ultimul studiu de fezabilitate se prezenta un cost exagerat de realizare de circa 8 mld de euro (pentru intreg tronsonul pana la Iasi-Ungheni inclusiv).

Banii din acciza: 2,5 mld de euro in 5 ani pentru 700 km de autostrazi

Pe langa aceasta autostrada, guvernul spera sa finanteze din banii pe acciza de combustibil alti 486 de kilometri de autostrada.

Autostrazile finantate din Acciza

Autostrazile finantate din Acciza

Foto: Hotnews

Cu toate acestea, potrivit declaratiilor anterioare, guvernul estima fondurile anuale din acciza de combustibil la circa 0,5 miliarde de euro. In cinci ani, banii din acciza ar insemna aproape 2,5 miliarde de euro. Acesti 2,5 miliarde de euro ar urma sa mearga pe urmatorii circa 700 km de autostrada.

  • Autostrada Alexandria – Craiova: 140.00       
  • Autostrada Craiova – Calafat : 85.00       
  • Targu Mures-Targu Neamt: 211.00       
  • Gilau-Suplacu de Barcau: 101.00       
  • Bucuresti-Giurgiu: 60       
  • Pascani-Suceava Siret: 100      

TOTAL: 697 km

Cum se lauda guvernul cu contracte semnate, desi licitatiile sau procedurile inca sunt in curs

In timpul prezentarii de marti din Parlament, ministrul Sova a tinut sa raspunda adversarilor politici care l-au acuzat ca in 2013 nu a reusit sa contracteze nici un kilometru nou de autostrada. Cu toate acestea, in prezentarea sa, Dan Sova a amestecat situatia contractelor incheiate efectiv, cu cea a licitatiilor finalizate sau incepute, dar nefinalizate.

Mai exact, ministrul Sova a explicat ca in 2013 guvernul a finalizat licitatii pentru 247 de kilometri de autostrada (omitand totusi si cei 8,7 kilometri din tronsonul A3 Gilau – Nadaselu).

Ce nu a mai explicat ministrul Sova este ca din acest total, doar pentru 119,6 au fost incheiate efectiv contractele, iar din acestia pentru mai bine de 97,4 kilometri contractele au fost incheiate cu o intarziere de 18 luni, in urma unor licitatii lansate inca din primavara 2012 de catre fostul ministru al Transporturilor Alexandru Nazare.

Asemanator, la capitolul licitatii lansate in 2014, ministrul Sova a prezentat cifra de 375 de kilometri de autostrada, incluzand aici si licitatiile lansate in 2013 pentru concesiunile Craiova-Pitesti si Centura Bucuresti Sud.

Pe aceeasi tema:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro