Mecanicul nu a frânat – Primele concluzii ale anchetei interne privind accidentul feroviar din Teleorman și ce viteză avea trenul CFR Călători cu puțin timp înainte de coliziune
Pe 13 martie, la Roșiori, un tren de călători lovea un tren de marfă încărcat cu mașini, iar CFR Călători a făcut declarații contradictorii, negând inițial că ar fi existat un impact. Mecanicul de la locomotiva CFR Călători este de vină, nu a apăsat deloc butonul de frână, iar viteza trenului coboară de la 50 km/h, la 0, într-o distanță de numai 117 metri, scrie Club Feroviar, citând documente din ancheta internă derulată de CFR Călători.
În documentul citat se menționează că mecanicul NU a luat măsuri de frânare rapidă a trenului, iar trenul de călători s-a oprit ca urmare a impactului cu marfarul.
Cu câteva minute înainte de impact, trenul de călători avea 95 km/h, apoi viteza a scăzut la 41 km/h și trenul a rulat puțin timp cu viteze cuprinse între 49 și 62 km/h.
Iată ce se spune la finalul documentului citat:
”(Mecanicul trenului IR 1822) a manipulat nejustificat butonul depășire ordonată în dreptul inductorului activ de 2000 Hz, de la semnalul de intrare al Stației Roșiori Nord care ordona OPRIREA, din această cauză neproducându-se oprirea trenului prin frânare de urgență produsă de intrarea în acțiune a instalației INDUSI a locomotivei. Înainte, la trecerea și după trecerea trenului de semnalul de intrare al stației Roșiori Nord (care ordona OPRIREA), mecanicul nu a luat măsuri de frânare rapidă a trenului, în vederea opririi în cel mai scurt timp posibil”.
Publicația Club Feroviar citează datele descărcate din instalația IVMS de pe locomotiva trenului IR 1822 Arad – București.
Ce spune documentul
Trenul IR 1822 a ajuns la Măldăeni, anterioară stației Roșiori Nord, cu un minut mai repede față de livretul de mers. De la Măldăeni la Roșiori Nord sunt 8,2 km, trenurile fac în jurul a 8 minute, cu o viteză medie de 60 km/h.
La semnalul BLA de trecere dintre stațiile Măldăeni și Roșiori Nord, se înregistrează influența de 1000 de Hz cu manipularea de către mecanic a butonului ATENȚIE, la o viteză de 95 de km/h, după care viteza scade la 41 de km/h, pe o distanță de 1.046 metri.
De la viteza de 41 km/h curba vitezei crește la 62 km/h, după care, la viteza de 61 km/h trenul trece pe lângă semnalul prevestitor al stației Roșiori Nord unde se înregistrează influența de 1000 Hz, cu manipularea de către mecanic a butonului ATENȚIE.
În continuare, trenul circulă cu viteze cuprinse între 62 km/h și 49 km/h până la inductorul activ de 500 Hz de dinaintea semnalului de intrare în stația Roșiori Nord trecând peste acesta la o viteză de 49 km/h. În continuare, viteza trenului crește de la 49 km/h la 52 km/h, viteză cu care trenul trece peste inductorul activ de 2000 Hz la semnalul de intrare al stației Roșiori Nord.
La trecerea peste inductorul activ de 2000 Hz de la semnalul de intrare în stația Roșiori Nord a fost acționat butonul DEPĂȘIRE ORDONATĂ timp de 10 secunde, motiv pentru care nu s-a produs frânarea de urgență a trenului, neînregistrându-se golirea conductei generale de aer.
După trecerea trenului de semnalul de intrare al stației Roșiori Nord (care ordona OPRIREA) trenul circulă cu viteze cuprinse între 52 km/h și 50 km/h o distanță de aproximativ 192 de metri. În continuare, de la 50 km/h, viteza trenului scade la zero într-o distanță de 117 metri, se menționează în document, adică garnitura se oprește.
După trecerea trenului de semnalul de intrare în stația Roșiori Nord nu se înregistrează nicio golire a conductei generale de aer a trenului.
Mai pe românește, mecanicul nu a frânat, iar trenul de călători s-a oprit ca urmare a impactului cu marfarul.