Sari direct la conținut

Ministrul economiei, despre pierderea unei investiții de 1,4 miliarde de euro într-o fabrică mare de baterii: România nu finanțează proiecte dedicate

HotNews.ro
Masina electrica, Foto: John Walton / PA Images / Profimedia
Masina electrica, Foto: John Walton / PA Images / Profimedia

Anul trecut în iunie a fost lansat, cu fast, la Bruxelles, proiectul Romvolt pentru construirea unei fabrici de baterii la Galaţi de către investitorul belgian Avesta Battery and Energy Engineering (ABEE), un start-up. A fost un eveniment la care au participat oficiali precum premierul belgian, Alexander de CROO și ministrul economiei Ștefan-Radu Oprea.

Un an mai târziu, în septembrie 2024, investitorul belgian a anunțat că renunță la investiție în România, că a „decis să își încheie colaborarea pentru proiectul din România, continuăm să explorăm alte locații promițătoare pentru a ne susține creșterea strategică”.

Investiția era estimată la 1,4 miliarde de euro și presupunea construcția unei fabrici de celule de baterii pe litiu-ion la Galați, cu o capacitate totală de 22 GW.

Ministrul economiei: Piața automobilelor electrice scade

Întrebat despre renunțarea belgienilor la investiția din România, ministrul economiei a declarat, la finalul ședinței Guvernului de miercuri, că nu este o pierdere, deoarece nu ajunsese la maturitate.

„Romania nu a pierdut o astfel de investiție, pentru ca nu a ajuns niciodată la maturitatea necesara unei astfel de investiții de a se dezvolta”, a spus Oprea. Acesta susține că sunt mai mulți pași de parcurs pentru a crește un start-up în tehnologii.

Ministrul economiei a mai afirmat că piața automobilelor electrice scade, că nu mai există același apetit pentru cumpărarea lor.

În iunie 2023, Ministerul Economiei susținea că, dimpotrivă, piața automobilelor electrice crește, iar investiția ABEE va face posibilă tranziția României de la un stat consumator la unul producător de celule de baterii pe litiu-ion.

Oprea: Schemele de finanțare sunt competitive, nu dedicate

„În prezent, la nivel mondial, există peste 4 milioane de vehicule electrice în circulație. Mai mult, se preconizează că acest număr va crește la 50-200 de milioane până în 2028, urmând să ajungă la 900 de milioane până în 2040. În acest sens, Uniunea Europeană a declarat producerea de baterii drept un imperativ strategic pentru traziția către o energie curată, dar și pentru modernizarea și competitivitatea industriei, în acord cu obiectivele Green Deal”, arăta Ministerul Economiei în urmă cu un an, printr-un comunicat de presă.

Legat de finanțarea investiției, ministrul economiei a afirmat că nu pot fi susținute financiar, prin ajutor de stat, proiecte dedicate. „Schemele de finanțare sunt competitive, nu dedicate (…) Romania nu finanteaza proiecte dedicate”, a precizat Oprea.

Investiţia urma să fie susţinută printr-un ajutor de stat acordat investitorului ABEE, un start-up înfiinţat în 2019.

INTERVIURILE HotNews.ro