Sari direct la conținut

Moștenitorii unui decorator rus încearcă să demonstreze din nou că melodia „Bolero” nu a fost compusă doar de Maurice Ravel

HotNews.ro
Moștenitorii unui decorator rus încearcă să demonstreze din nou că melodia „Bolero” nu a fost compusă doar de Maurice Ravel
„Bolero” este probabil cea mai cunoscută compoziție muzicală a lui Maurice Ravel, FOTO: GpPhotoStudio / Alamy / Profimedia Images

Moștenitorii decoratorului rus Alexandre Benois, dar și ai lui Maurice Ravel, au făcut apel la sfârșitul lunii noiembrie împotriva unei hotărâri judecătorești care stabilește că renumitul compozitor francez a fost singurul autor al celebrei compoziții „Bolero”, a declarat marți avocatul moștenitorilor lui Alexandre Benois, confirmând o informație dezvăluită inițial de cotidianul Le Figaro, informează AFP și Agerpres.

Cele două grupuri de moștenitori au făcut apel unul după altul „în termenul prevăzut”, a declarat avocatul Edouard Mille, adăugând că își „rezervă criticile” față de acea hotărâre pentru ședința de apel.

Compus în 1928 și prezentat în premieră în luna noiembrie a aceluiași an la Opera Garnier din Paris, Bolero a fost inițial comandat ca muzică de balet de dansatoarea rusă Ida Rubinstein, prietena și protectoarea lui Maurice Ravel. Aclamată de critici, compoziția a devenit rapid un triumf.

În această luptă acerbă care durează de când Bolero a intrat în domeniul public în 2016, moștenitorii decoratorului rus, care a lucrat cu Maurice Ravel, continuă să insiste că Alexandre Benois este coautor.

Moștenitorii lui Ravel pretind în schimb ca protecția acestei compoziții muzicale de către Societatea autorilor, compozitorilor și editorilor de muzică (Sacem), instituția care gestionează și colectează în Franța sumele provenite din drepturile de autor, ar trebuie să fie extinsă până la 1 mai 2039.

„Bolero” genera în trecut redevențe de milioane de euro pentru moștenitorii lui Maurice Ravel

În Franța, drepturile de autor asupra unei compoziții muzicale sunt valabile pe durata vieții autorului acesteia și în următorii 70 de ani, înainte ca aceasta să intre în domeniul public.

Însă Bolero-ul lui Ravel a fost protejat timp de 78 de ani și patru luni, până în 2016, deoarece legea prevede prorogări pentru a-i compensa pe artiștii francezi pentru pierderea de venituri în timpul celor două războaie mondiale. Moștenitorii compozitorului francez consideră că prorogarea de 8 ani dispusă în cazul Bolero a fost insuficientă și cer ca ea să fie extinsă până aproape de finalul deceniului următor.

Principala miză a recursului este de natură financiară: deși redevențele generate nu mai reprezintă „milioane de euro pe an”, așa cum se întâmpla în trecut, sumele cumulate au fost în medie de 135.507 euro pe an între 2011 și 2016, potrivit unei estimări a avocatei Sacem, Josée-Anne Bénazéraf.

Pe 28 iunie, Tribunalul din Nanterre (la vest de Paris) a respins cererea moștenitorilor lui Alexandre Benois, considerând că „documentele furnizate nu demonstrează că acesta este autorul argumentației (scurt rezumat – n.red.) baletului”.

Teza unei alte coautoare prejudiciate, coregrafa Bronislava Nijinska, a fost respinsă, de asemenea, prin acea sentință.

„Tribunalul a spus, în esență, că Sacem a avut dreptate să se opună manevrei moștenitorilor lui Ravel de a prelungi artificial durata de protecție a Bolero-ului dincolo de ceea ce era rezonabil”, a declarat avocata Josée-Anne Bénazéraf la acel moment.

Moștenitoarea lui Ravel, Evelyne Pen de Castel, a fost obligată să plătească în mod simbolic către Sacem suma de 1 euro, „drept compensație pentru prejudiciul rezultat din abuzul de drepturile sale morale de autor”. 

INTERVIURILE HotNews.ro