Sari direct la conținut

Nu doar arme: Ucraina are nevoie de un influx „masiv” de militari, într-un moment crucial al războiului. Și folosește o nouă strategie pentru a-i atrage

HotNews.ro
Militar ucrainean, în fața unui poster pentru recrutare , Foto: Sergei SUPINSKY / AFP / Profimedia
Militar ucrainean, în fața unui poster pentru recrutare , Foto: Sergei SUPINSKY / AFP / Profimedia

În vreme ce o parte a nevoilor Kievului va fi satisfăcută de ajutorul militar american deblocat de Congres, criza forței de luptă rămâne în continuare nerezolvată. Ministerul Apărării a demarat deja o ambițioasă campanie de convingere a voluntarilor, dar unii experți avertizează că Kievul trebuie să pornească o mobilizare serioasă dacă vrea să rezolve deficitul sever de trupe, scrie Reuters. ​

„Cea mai importantă sursă a slăbiciunii ucrainene este lipsa forței de luptă”, a explicat pentru Reuters, zilele trecute, Konrad Muzika, director al companiei de consultanță militară Rochan din Polonia.

Este o observație importantă, și tot mai evidentă, într-un moment în care Congresul SUA a deblocat în cele din urmă ajutorul militar destinat Kievului, iar armele și munițiile mult-așteptate urmează să ajungă pe front.

După luni de dezbateri, o nouă lege a mobilizării semnată de Volodimir Zelenski pe 16 aprilie intră în vigoare în luna mai, cu scopul de a face procesul de recrutare mai rapid, mai transparent și mai eficient.

Dar noii recruți vor avea nevoie de luni de pregătire înainte de a putea fi desfășurați pe front, ceea ce oferă o „fereastră de oportunitate” pe care Rusia o poate exploata, a declarat Muzika.

„M-aș aștepta ca situația să continue probabil să se deterioreze în următoarele trei luni”, a spus el, adăugând însă că lucrurile ar trebui să meargă mai bine din toamnă.

Până în toamnă mai e destul. Armata ucraineană are nevoie de un aflux „masiv” de personal pentru a bloca forțele rusești pe întregul front, a declarat Muzika, adăugând că o campanie de recrutare separată pentru a înrola luptători voluntari nu ar fi suficientă pentru a acoperi deficitul.

O sursă europeană din domeniul securității a spus de asemenea, potrivit Reuters, că Ucraina trebuie să își intensifice efortul de mobilizare.

Niciuna dintre taberele implicate în conflict nu publică date oficiale privind forța militară și pierderile exacte.

Andrii Iusov, purtătorul de cuvânt al serviciilor de informații militare din Ucraina, a declarat că Rusia, care controlează 18% din teritoriul ucrainean, are între 450.000 și 470.000 de soldați care luptă în Ucraina, pe lângă cei 35.000 de membri ai gărzilor naționale, precum și operațiunile separate ale forțelor aeriene și navale care au loc.

Kievul a declarat în trecut că are în jur de 1 milion de oameni sub arme, evident, nu toți aflați pe front.

În decembrie, Zelenski a declarat că armata, sub conducerea lui Valeri Zalujnîi, ar fi dorit să mobilizeze până la o jumătate de milion de noi soldați. Noul comandant suprem al Ucrainei a declarat, după ce a preluat conducerea în februarie, că ar fi nevoie de un număr „semnificativ redus”.

Un post în armată. La alegere

Valul inițial de voluntari care s-au grăbit să intre în armată după invazia din februarie 2022 a secat. Guvernul a recunoscut că campania sa de recrutare a întâmpinat dificultăți, mii de persoane încercând să se sustragă, unii oameni încercând să fugă sau chiar fugind în străinătate mai degrabă decât să riște tranșeele.

Legea care intră în vigoare luna viitoare îi obligă pe bărbați să își actualizeze datele de recrutare la autorități și ar trebui, teoretic, să sporească numărul de militari. Dar lucrurile vor merge încet.

Prin urmare, în timp ce eforturile de a recruta suficienți oameni sunt blocate de scepticismul publicului, oficialii din domeniul apărării și unitățile militare au început să lanseze o ofensivă de convingere pe mai multe fronturi.

Campania de recrutare se desfășoară pe site-urile de joburi și în centrele de informare, precum și prin panouri publicitare și pe rețelele sociale și oferă o noutate pe timp de război: un element de alegere.

De exemplu, candidații își pot selecta unitatea exactă și rolurile care se potrivesc abilităților lor, precum și durata serviciului militar.

Pe străzile orașelor, panouri publicitare cu soldați ucraineni îi imploră pe cetățeni să se înroleze și să își apere patria.

Online, Brigada 93 Mecanizată îi asigură pe compatrioți că „toată lumea o poate face!”, într-o campanie video care arată civili ce preiau roluri în armată – un tractorist care devine tanchist, spre exemplu.

Natalia Kalmikova, ministră adjunctă a apărării, a declarat pentru Reuters că planificatorii militari au recunoscut că, într-o țară democratică, oferirea unor opțiuni ar putea fi esențială pentru a-i atrage pe oameni în armată.

„Oamenii care vin acum să ne apere țara nu sunt cei care au ales cariera militară: sunt civili”, a declarat Kalmikova în timpul unui interviu la Kiev. „Iar civilii sunt obișnuiți să poată alege”, a explicat ea.

„Undeva s-a pierdut încrederea”

13 dintre noile centre de recrutare au fost deschise de la jumătatea lunii februarie, iar guvernul intenționează să extindă numărul acestora la 30 până la jumătatea anului, a declarat pentru Reuters Oleksii Bejeveț, un consilier al ministerului care supraveghează campania.

La primul centru, din Liov, aproximativ 300 de persoane au ajuns în vizită în prima lună, a declarat Bejeveț, fără a preciza dacă vreunul s-a înscris totuși în armată. Ministerul Apărării colaborează, de asemenea, cu patru companii private de recrutare pentru ocuparea posturilor militare vacante, a adăugat el.

El a recunoscut că planurile nu sunt o „pastilă magică” pentru armată, deși a spus că gama de roluri care trebuie ocupate este atât de largă încât nu contează atât de mult ce aleg oamenii.

„Scopul principal este de a le oferi oamenilor posibilitatea de a-și învinge temerile și de a intra în sfera militară”, a spus oficialul.

Efortul de recrutare al Ucrainei, lansat în urma invaziei, a fost îngreunat de relatările presei locale privind corupția, abuzurile oficiale și incompetența administrativă. Apoi, rețelele sociale au fost inundate de clipuri cu ofițeri care ridică oameni de pe stradă sau dau buzna în case.

Preocupările comune cu privire la serviciul militar includ pregătirea inadecvată, comandanții slabi și faptul că nu există un plafon de timp pentru durata serviciului militar, potrivit unui sondaj realizat în februarie de agenția de cercetare Info Sapiens, cu sediul la Kiev, pentru publicația media Texty.org.

În cadrul sondajului efectuat pe 400 de bărbați care au dreptul să facă armata, doar 35% dintre aceștia au declarat că sunt pregătiți să servească dacă vor fi chemați în armată.

„Undeva, la un moment dat, s-a pierdut încrederea”, a declarat Bejeveț, consilierul ministrului apărării. „În acest moment, sarcina noastră este să o reînnoim”, a adăugat el.

Zelenski a recunoscut deficiențele în materie de mobilizare atunci când i-a demis pe șefii birourilor regionale de recrutare în august anul trecut, citând rapoarte de corupție și abuzuri oficiale.

O mobilizare reală este necesară, spun experții

Bejeveț a declarat că obiectivul campaniei de recrutare a Ministerului Apărării este de a tripla numărul de voluntari care se înrolează. Pe termen lung, a adăugat el, cel puțin o treime din forțele armate ale Ucrainei ar trebui să fie încadrate prin recrutare voluntară.

În cadrul campaniei, Ministerul Apărării a început să lucreze cu patru site-uri importante de joburi, a declarat oficialul, adăugând că, până în prezent, aproximativ 100.000 de candidați au răspuns la peste 10.000 de posturi vacante anunțate.

Lobby X, unul dintre site-uri, oferă o platformă ușor de utilizat care permite celor care caută un loc de muncă să caute prin ramurile militare, de la pușcași marini la serviciile de informații militare, și prin categorii de locuri de muncă, de la artilerist la bucătar sau ofițer de presă.

Ca orice anunț obișnuit de angajare, posturile vacante enumeră responsabilitățile, cerințele și beneficiile, inclusiv salariul lunar, care variază între aproximativ 500 și 3.000 de dolari. Iar contractele de voluntariat pot fi semnate pentru termene specifice începând de la trei ani, sau până la sfârșitul legii marțiale.

Scopul, a declarat directorul general al Lobby X, Vladislav Greziev, este de a le permite oamenilor să aleagă exact unitatea în care doresc să servească și să își folosească la maximum abilitățile.

Michael Kofman, specialist militar la think-tank-ul Carnegie Endowment for International Peace, a avertizat însă că, în vreme ce această campanie de recrutare este pozitivă pentru armată, ea nu va fi o soluție decisivă pentru un deficit sever de trupe, care ar putea fi rezolvat în totalitate doar prin mobilizare.

„Probabil că este nevoie de sute de mii de oameni pentru a susține lupta – în special de infanterie, pentru care probabil că puțini se vor oferi voluntari, deoarece este acolo sunt suferite cele mai multe pierderi”, a adăugat el.

Cărți de vizită în culori de camuflaj

Câteva formațiuni ale armatei ucrainene au lansat sau și-au intensificat propriile campanii de relații publice, iar în orașe au apărut tot mai multe panouri publicitare care promovează unități individuale.

Printre cele mai importante se numără Brigada a treia de asalt separat, care și-a perfecționat tacticile de recrutare pe parcursul unui război în care a excelat pe câmpul de luptă.

Unitatea, formată exclusiv din voluntari, a devenit renumită pentru prezența sa elegantă pe rețelele sociale, care include clipuri spectaculoase de pe front și intervenții frecvente ale unor luptători, cu povești pline de culoare.

Luna trecută, Reuters a însoțit câțiva membri într-o etapă a unui turneu în mai multe regiuni ale Ucrainei, cu scopul de a promova brigada, de a educa civilii cu privire la serviciul militar și de a recruta noi membri.

La un centru de servicii sociale din orașul Kropivnițkîi, din centrul Ucrainei, soldații brigăzii au răspuns pe rând la întrebările trecătorilor și ale viitorilor recruți și le-au oferit locuri la un curs de pregătire gratuit pentru a-și testa curajul.

În două zile în Kropivnițkîi, aproximativ 20 de persoane au fost de acord să participe la cursul de o săptămână, potrivit unuia dintre soldații care poartă indicativul „Loft”, un luptător puternic tatuat care poartă cărți de vizită în culori de camuflaj, cu numărul său personal.

La un liceu din oraș, alți doi luptători au vorbit cu tinerii, avertizându-i asupra realităților sumbre ale războiului și au subliniat importanța disciplinei și a pregătirii.

Unul dintre ei, care s-a prezentat prin indicativul său Bull, a declarat că ideologia naționalistă distinctă a brigăzii înseamnă că succesul acesteia în atragerea de recruți ar putea să nu fie ușor de reprodus. Dar o informare frecventă și onestă ar fi esențială pentru a face din serviciul militar o cale dezirabilă pentru mai mulți ucraineni, pe măsură ce războiul se prelungește, a adăugat el.

„Jucăm un joc pe termen lung”, a avertizat militarul.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro