O anchetă New York Times arată cum a fost posibil ca un camion să ajungă pe șine și să fie apoi lovit de tren în Taiwan, făcând 49 de morți
În aprilie se petrecea în Taiwan cel mai grav accident feroviar din ultimii 70 de ani pe mica insulă cunoscută pentru nivelul de trai ridicat. O anchetă New York Times arată cum a fost posibil ca un tren expres să lovească un camion care a căzut pe șine de pe un șantier, iar explicațiile țin de corupție, de nerespectarea legii și de o agenție care a decăzut enorm.
49 de oameni au murit și 200 au fost răniți pe 2 aprilie când un tren cu 8 vagoane a lovit un autovehicul al unei companii de construcții ce căzuse pe terasament, deraind chiar când intra într-un tunel. Trenul avea 120 km/h.
Deasupra liniei de cale ferată era un șantier, iar un utilaj se blocase și muncitorii au încercat să-l tragă de acolo. Funia cu care era legat s-a rupt, camionul a căzut pe linia de tren, iar la nici un minut a fost lovit de un expres.
Cum a fost posibil?
New York Times scrie că agenția care se ocupa de infrastructură se complăcea și nu mai supraveghea cum trebuie ce se întâmplă pe lângă linii. Avertismente din anii trecuți au fost ignorate, iar firma care făcea lucrarea de construcții în zonă nici nu avea dreptul să fie acolo și nici nu ar fi trebuit să se facă lucrări în acea zi.
Taiwanul are 23 de milioane de locuitori și este printre locurile din lume cu cel mai ridicat nivel de trai. Pe insulă există și o linie de mare viteză unde trenurile ating 300 km/h, dar accidentul nu s-a petrecut pe ea.
Din zona unde s-a petrecut accidentul au mai venit recent avertismente cum că este foarte periculoasă manevrarea utilajelor grele de construcții atât de aproape de linii, dar nu s-a făcut nimic, deși ideea era să se construiască o barieră solidă de protecție. În acte s-a descoperit faptul că și alte vehicule de șantier se blocaseră pe drumul strâmt de deasupra căii ferate, dar numai pe 2 aprilie ghinionul și nepăsarea au făcut ca un camion să ajungă în fața trenului..
Mai mult, firma care făcea lucrarea nu avea dreptul să o facă pentru că a aplicat folosind în mod ilegal datele unei alte firme mai experimentate, altfel nu s-ar fi calificat să participe la licitație. Lee, șeful firmei care făcea lucrarea, i-a oferit o parte din profituri companiei mai mari cu ajutorul căreia obținuse contractul.
Foarte grav este și faptul că pe 2 aprilie firma lui Lee nici nu ar fi trebuit să lucreze, fiindcă era sărbătoare legală, însă cum lucrarea era în urmă, Lee nu a vrut să riște penalizări. În acea zi situl de construcții nu avea pe nimeni care să se ocupe de partea de siguranță a lucrărilor.
O mare parte dintre probleme pornesc de la agenția Taiwan Railways Administration (TRA) care nu a descoperit că firma nu avea drept să lucreze acolo, însă nu este totul. Agenția era până acum ceva timp foarte respectată, însă de câțiva ani a devenit o structură ”osificată” care nu pune în practică măsurile promise și necesare.
Nu a reparat porțiuni de linie cu probleme, nu s-a asigurat că sunt în regulă firmele care fac diverse lucrări și multe promisiuni de reformă s-au dovedit a fi în van. Și când a ordonat efectuarea unor lucrări, a făcut-o cu întârziere.
Și un raport al Ministerului Transporturilor din Taiwan a evidențiat faptul că agenția feroviară a avut lacune în gestionarea proceselor de siguranță și în managementul proiectelor de construcții.