Sari direct la conținut

O idee veche de 16 ani, repusă în discuție de București și Budapesta / Marcel Ciolacu și Viktor Orban au discutat despre o linie TGV – ce e nou acum

HotNews.ro
Marcel Ciolacu la întâlnirea cu Viktor Orban, Foto: Guvernul Romaniei
Marcel Ciolacu la întâlnirea cu Viktor Orban, Foto: Guvernul Romaniei

La întâlnirea informală dintre premierul României Marcel Ciolacu și premierul Ungariei Viktor Orban s-a discutat despre „inițierea unui proiect comun de infrastructură care să aibă un impact economic semnificativ pentru ambele țări”, se arată în comunicatul de presă trimis de guvern. Despre ce proiect este vorba? Surse guvernamentale au declarat pentru Hotnews.ro că proiectul presupune înființarea unei linii de cale ferată de mare viteză, care să lege Budapesta de București.

Potrivit surselor citate, există fonduri europene în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) pentru construirea și dezvoltarea unei căi ferate pentru un tren de mare viteză -TGV.

De precizat este că la întâlnirea dintre cei doi premieri a participat și ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu și președintele UDMR, Kelemen Hunor.

O idee veche de 16 ani

Despre TGV-ul sau trenul de mare viteză se vorbește în România din 2007. În timpul mandatului lui Ludovic Orban ca ministru al transporturilor în 2007 se vorbea despre o colaborare între Ungaria și România în ideea construirii unei linii de mare viteză între Constanta si Budapesta pentru „a integra cele două state în sistemul de transport feroviar internațional de călători cu trenuri de mare viteză”.

Într-o analiză despre TGV, publicată de HotNews.ro construirea unei linii ferate pentru astfel de trenuri de mare viteză între București și Budapesta ar necesita însă investiții de aproximativ opt miliarde de euro, costul mediu pe kilometru fiind estimat între 10 și 12 milioane euro, spuneau oficialii români, în 2007. Trenurile vor putea circula pe această linie cu viteze cuprinse între 220 și 250 de kilometri pe oră.

La prețurile din prezent, o linie între cele două orașe, pentru viteze maxime de 300 km/h, ar putea costa lejer 15 miliarde euro. Călătoria cu trenul durează 15 -16 ore în prezent.

Trenurile de mare viteză sunt prezente în multe țări europene, acoperă bine continentul european în centru, vest și sud-vest, iar dacă cineva ar vrea să meargă cu trenul de la Viena până la Sevilla ar putea să o facă în 30 de ore aproape total cu trenuri de mare viteză, schimbând operatorul feroviar în orașe precum Frankfurt, Basel sau Madrid. Călătoria ar costa câteva sute de euro.

În Balcani, trenurile sunt mult mai lente: 19 ore durează călătoria București – Istanbul și 8 ore de la Budapesta la Belgrad. Grecia are o magistrală principală unde vitezele medii sunt 120 km/h, dar cumplitul accident feroviar recent din Grecia a arătat că siguranța lăsa mult de dorit.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro