O scara a notorietatii virtuale
Cati oameni trebuie sa fi auzit de tine ca sa te poti numi „celebru”? Unde incepe „notorietatea” in sens cantitativ? Ar fi interesant de aflat, dar nu stiu sa se fi facut studii de felul asta in viata off-line. In schimb, Google ne pune la dispozitie un instrument de masura foarte bun, cel putin pentru perceptia virtuala a persoanei: numarul de rezultate ale cautarii. In functie de acestea, se poate imagina o scara a notorietatii virtuale, scrie Iulian Comanescu pe blogul sau.
Metoda folosita e foarte simpla, un search pe Google.ro, cu ¬prenume nume¬, intre ghilimele (pentru ca motorul sa indexeze doar paginile in care cele doua se gasesc ca atare, si nu in locuri diferite din text. O folosesc atunci cand construiesc branduri personale, unde nu doar cantitatea de rezultate conteaza, ci si aspectul primelor pagini. Legat insa de ceea ce se gaseste pe internetul .ro/referitor la romani, rezultatele sunt cel mult de ordinul milioanelor. Daca in spatiul anglo-saxon exista celebritati globale ca Barack Obama sau Avril Lavigne, cu zeci de milioane de rezultate Google, la noi situatia ar fi asa:
1. CELEBRITATE = MILIOANE DE REZULTATE: In aceasta categorie sunt de pilda Mihai Eminescu, 2,02 milioane, si Traian Basescu, 3,26 milioane. Nu stiu exact cati romani sunt in aceasta categorie. Daca O-Zone, faimosi in toata lumea, au 1,82 milioane de rezultate, Nadia Comaneci sau Ilie Nastase sunt in domeniul sutelor de mii.
2. NOTORIETATE = SUTE DE MII DE REZULTATE: Aici incap majoriatea ¬vedetelor¬ si ¬personalitatilor¬ din viata publica. Sigur, si aici sunt distorsiuni, o Andreea Esca are doar 236 de mii de rezultate, in timp ce Mihaela Radulescu returneaza 558 de mii de rezultate. Ion Iliescu, posibil cunoscut mai multor romani decat Traian Basescu, are doar 738 de mii de rezultate.
3. VIZIBILITATE = ZECI DE MII DE REZULTATE: E locul unde se plaseaza, de exemplu, web celebrities din categoria Bobby Voicu (56 de mii), Cristi Manafu (21 de mii), dar si subsemnatul (42 de mii). Mai incap aici actori tineri si de succes ca Dragos Bucur (62 de mii), starlete ca Simona Patruleasa (78 de mii) si multe altele.
4. ¬EXISTENTA¬ = ZECI DE MII DE REZULTATE: N-am la indemana un nume relevant, tocmai pentru ca in aceasta categorie intra nume mai putin relevante pentru marele public. Totusi, a avea cateva mii de rezultate pe Google e un prim pas catre perceptia publica.
Mai la vale, in zona sutelor si a zecilor, ajungi daca ti-ai facut un profil pe Neogen, ti-ai scos la vanzare masina pe net si altele de acest fel. Practic, e foarte greu sa NU lasi urme pe Google, adica ¬egosearch¬-ul care te priveste sa nu returneze niciun rezultat.
Revenind la termenii de mai sus, o varianta a scarii ar putea grupa sutele de mii si milioanele de rezultate la un loc, in acolada ¬celebritate¬, fiindca romanii cu milioane de rezultate sunt destul de putini, pentru ca notorietatea si vizibilitatea sa se refere la zeci de mii si mii de rezultate. Dar, daca ne gandim la modul cum vor arata lucrurile peste cativa ani, s-ar putea ca multi romani sa fie ¬de milioane¬.
CAT DE SERIOASA E IERARHIA DE MAI SUS?
Mai sus, am facut deja cateva relativizari in ce priveste diferentele intre perceptia offline si cea online (Iliescu versus Basescu, Andreea Esca versus Mihaela Radulescu). Exista insa si alte probleme. In primul rand, nu toti suntem cunoscuti prin ¬prenume nume¬. ¬Manafu¬, de pilda, returneaza peste 84 de mii de rezultate si, la un nume atat de rar, e greu sa te gandesti ca acestea s-ar referi la altcineva. Eu, in schimb, nu pot considera valide cele 185 de mii de rezultate pe care le intoarce ¬Comanescu¬ singur, fiindca e un nume cu o oarecare raspandire si cativa exponenti cunoscuti. Exista chiar si un alt Iulian Comanescu, ceva prefect PSD de Vrancea la un moment dat. N-am legatura cu el, dar incepe sa apara pe la a nu stiu cata pagina Google ¬ iar asta ne duce la problema omonimiilor.
Mai exista pseudonime de web inspirate din diferite nume preexistente, pentru care trebuie facuta o diferentiere de original, si rezultate diferite atunci cand vine vorba de prenumele scris in doua feluri (¬Teo Tita¬, 121 de rezultate, fata de ¬Teodor Tita¬, 1130). Dar, desigur, cu toate aceste slabiciuni, internetul si Google ne ajuta sa ierarhizam cantitativ notorietatea/vizibilitatea/celebritatea.
Comenteaza peblogul lui Iulian Comanescu.