O națiune europeană aproape necunoscută s-a pus pe construit tuneluri: „Acestea sunt Turnul Eiffel sau Big Ben-ul nostru”
În Insulele Feroe, vremea sălbatică și imprevizibilă – vânturi și ploi violente și ceață densă care se așterne ca o perdea – poate face uneori problematică călătoria cu mașina sau cu feribotul. Nu este de mirare că feroezii își iubesc tunelurile, scrie CNN.
Au construit 17 pe uscat și patru subacvatice – inclusiv singurul tunel subacvatic din lume cu un sens giratoriu sub apă. Rețeaua facilitează navigarea în această națiune insulară autonomă din cadrul Regatului Danemarcei.
„Deși suntem 18 insule, glumim adesea că (din cauza tunelurilor) sfidăm faptul că suntem insule”, spune Súsanna Sørensen, manager de marketing al Visit Faroe Islands. Situate în Atlanticul de Nord, la jumătatea distanței dintre Islanda și Scoția, peisajele virgine ale insulelor vulcanice uimesc vizitatorii.
Cele mai recente două tuneluri submarine sunt, de asemenea, foarte atractive.
„Acestea sunt Turnul Eiffel sau Big Ben-ul nostru”, spune Teitur Samuelsen, CEO al Eystur-og Sandoyartunlar, compania care operează tunelurile, «oamenii, în special turiștii, trecând prin ele doar pentru a vedea arta».
Artă? Da, într-adevăr. Un mariaj uimitor între artă și inginerie, scrie sursa citată.
Mii de mașini în fiecare zi prin tunel
În fiecare zi, peste 6 000 de vehicule traversează tunelul submarin de aproape 11 km (șapte mile) care leagă Streymoy, cea mai mare dintre Insulele Feroe și unde se află Tórshavn (una dintre cele mai mici capitale din lume), de Eysturoy, următoarea insulă ca mărime din arhipelag.
În plus față de peisajele sale naturale uimitoare, Eysturoy găzduiește Festivalul G! Festival, un eveniment muzical local și internațional de excepție care are loc în fiecare iulie în satul de pe malul mării Syðrugøta.
Construcția tunelului Eysturoy a durat aproximativ patru ani și a fost inaugurat în decembrie 2020.
Forare și dinamitare
Aceste tuneluri submarine sunt create prin utilizarea metodei de forare și dinamitare: forarea de găuri în bazalt – o rocă puternică, ignea – și apoi umplerea găurilor cu dinamită.
În punctul său cel mai de jos, tunelul se află la aproximativ 187 de metri sub nivelul mării. Și, deși faptul de a avea Atlanticul de Nord deasupra capului poate provoca anxietate, vă puteți simți încrezător în construcția sa, spune Samuelsen.
„Tunelurile sunt proiectate de cei mai buni ingineri și geologi din lume, astfel încât siguranța cu privire la Atlanticul de deasupra nu este o problemă”, spune el.
De fapt, drumul este magic, punctul culminant fiind un sens giratoriu sculptural cu culori schimbătoare care este atât de izbitor, încât unii îl compară cu Aurora boreală sau cu meduzele care strălucesc în lumina soarelui.
Tunelul Eysturoy nu este singura experiență submarină uluitoare
Din decembrie 2023, Streymoy și mica insulă Sandoy au fost conectate prin cel mai recent tunel submarin, Tunelul Sandoy. Aproximativ 1.000 de vehicule pe zi navighează pe această porțiune care se află la 155 de metri adâncime sub Atlanticul de Nord.
Infrastructură transformatoare
„Cu toată infrastructura bine dezvoltată a tunelurilor, este ușor pentru oaspeții noștri să se deplaseze prin țară”, spune Súsanna Sørensen, director de marketing al Visit Faroe Islands
Datorită tunelului cu sens giratoriu, timpul de condus de la capitala Tórshavn la insula Eysturoy a fost redus de la aproximativ 60 de minute la aproximativ 15 minute. De asemenea, este mai ușor să vizitați alte insule.