Sari direct la conținut

Operațiunea „stat mai suplu”. Ce face Musk în SUA vor să facă Ciolacu și Bolojan la noi. Aproape 40 de agenții, departamente și institute trebuiau deja comasate

HotNews.ro
Fotografie ilustrativă / Sursa: Inquam photos / George Calin
Fotografie ilustrativă / Sursa: Inquam photos / George Calin

România are trei reglementatori în domeniul energiei și patru instituții pentru energia nucleară.

Guvernul va înființa, în perioada următoare, un departament pentru eficientizare guvernamentală, pe modelul inventat de Donald Trump, care va fi condus de premierul Marcel Ciolacu și de șeful Senatului, Ilie Bolojan, după cum a anunțat, recent, ministrul Finanțelor, Tánczos Barna

„Este o structură hibrid, în care coaliția și-a asumat această responsabilitate la cel mai înalt nivel, al conducătorilor de partide, să implementeze ceea ce au promis în programul de guvernare, să ofere un stat mai suplu”, a spus Tánczos Barna.

Ciolacu a anunțat că vrea înființarea acestui departament pe un model deja consacrat. Premierul se referea la anunțul președintelui ales al SUA, Donald Trump, că Elon Musk și Vivek Ramaswamy vor conduce un nou departament al eficienței guvernamentale.

Aproape 40 de agenții și autorități, doar în subordinea Guvernului

În aparatul central al Guvernului există domenii pentru care funcționează în același timp mai multe agenții sau autorități, cu activități care se suprapun sau se completează. Unele sunt în subordinea directă a Executivului, altele sunt în coordonarea ministerelor și mai există și autorități sub controlul Parlamentului.

În subordinea premierului și Secretariatului General al Guvernului (SGG) se află aproape 40 de entități guvernamentale (agenții, institute, administrații, comisii, oficii, departamente etc), potrivit datelor transmise de către SGG anul trecut, la solicitarea HotNews.

Legat de faptul că în cazul unora dintre instituții activitatea se suprapune cu a altora, SGG susținea că „acest aspect face obiectul analizei Guvernului” în vederea comasării.

O parte din agenții trebuiau comasate până la sfârșitul lui iunie 2024

O eficientizare guvernamentală trebuia realizată până la data de 30 iunie 2024, prin comasarea a cel puţin 20% din numărul de agenții, potrivit Legii 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare, însă acest lucru nu a fost realizat.

„Institutele, institutele naţionale, agenţiile, autorităţile, comisiile de specialitate organizate ca structuri distincte, indiferent de denumirea acestora şi formele de organizare, departamentele organizate distinct în structura organizatorică a Secretariatului General al Guvernului, aflate în subordinea/coordonarea/autoritatea Secretariatului General al Guvernului sau pentru care secretarul general al Guvernului îndeplineşte funcţia de ordonator principal de credite, se comasează cu cel puţin 20% din numărul acestora”, se arată în lege.

Ulterior transmiterii acestor informații, în luna iulie, HotNews a întrebat SGG de ce nu a fost făcută comasarea potrivit legii, însă instituția nu a răspuns.

Comasarea avea în vedere, conform legii:

  • reducerea cu minimum 15% a cheltuielilor pentru materiale şi servicii;
  • reducerea cu minimum 15% a numărului de posturi efectiv ocupate proporţional atât pentru funcţii de conducere, cât şi pentru funcţii de execuţie.

Tánczos Barna: „Nu ne dorim să bruscăm nici sistemul bugetar, nu dorim să bruscăm nici mediul de afaceri

Ministrul Finanțelor, Tánczos Barna, spune acum că își dorește ca personalul bugetar în plus să fie absorbit de mediul privat. 

„Îmi doresc ca acest surplus de personal să fie absorbit de mediul privat. De aceea nu se fac lucrurile de azi pe mâine. Nu sunt neapărat concedieri, pentru că sunt, pe de o parte, și plecările naturale”, a declarat ministrul la finalul ședinței de guvern din 30 decembrie, în care a fost aprobată Ordonanța „trenuleț”.

„Dacă semnalul este clar și știm exact de la bun început care sunt instituțiile care vor suferi modificări, acolo deja, angajații din sectorul public știu ce-i așteaptă și au timp suficient luni de zile să găsească alternative. Mediul privat are nevoie de oameni pregătiți. Nu ne dorim să bruscăm nici sistemul bugetar, nu dorim să bruscăm nici mediul de afaceri, nici mediul privat și acest fenomen natural trebuie susținut și încurajat”, a mai afirmat Tánczos Barna.

Trei reglementatori în domeniul energiei și patru instituții pentru energia nucleară

De exemplu, în domeniul energiei, Guvernul are în coordonare mai multe instituții separate. Aceasta, în condițiile în care există Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), care se supune controlului Parlamentului.

În afară de ANRE, mai există doi reglementatori: Autoritarea Națională de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier și al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon (ANRMPSG) și Autoritatea Competentă de Reglementare a Operaţiunilor Petroliere Offshore la Marea Neagră (ACROPO).

În domeniul energiei nucleare funcționează trei instituții – una la guvern, care se numește Comisia Națională pentru Controlul Activităţilor Nucleare, și trei în subordinea Ministerului Energiei: Agenţia Nucleară şi pentru Deşeuri Radioactive, Regia Autonomă Tehnologii pentru Energia Nucleară și Centrul Naţional de Management al Apei Grele.

Există Agenția Națională pentru Romi, dar în același timp funcționează și Centrul Național de Cultură a Romilor Romano-Kher, Departamentul pentru Relații Interetnice și Institutul pentru Studierea Problemelor Minorităților Naționale.

Există Agenția Naționala Anti-Doping, dar și Laboratorul de Control Doping.

Există Autoritatea pentru Digitalizarea României, dar și Directoratul Național de Securitate Cibernetică, precum și Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică – ICI București, care are o divizie de securitate cibernetică.

Lista zecilor de agenții, institute și autorități din subordinea Guvernului

La solicitarea HotNews. Secretariatul General al Guvernului a transmis, anul trecut, o listă cu structurile și organele de specialitate ale administrației publice centrale și instituțiile publice, care sunt în coordonarea/subordinea Guvernului/Prim-ministrului:

–  Secretariatul General al Guvernului, structură cu personalitate juridică în cadrul aparatului de lucru al Guvernului, în subordinea prim-ministrului;

–  Cancelaria Prim-ministrului, structură cu personalitate juridică în cadrul aparatului de lucru al Guvernului, în subordinea prim-ministrului;

–  Departamentul pentru Românii de Pretutindeni, structură cu personalitate juridică în cadrul aparatului de lucru al Guvernului, în coordonarea prim-ministrului;

–  Departamentul pentru Relația cu Republica Moldova, structură cu personalitate juridică în cadrul aparatului de lucru al Guvernului, în coordonarea prim-ministrului;

–  Corpul de Control al Prim-Ministrului, structură fără personalitate juridică în cadrul aparatului de lucru al Guvernului, în subordinea prim-ministrului;

–  Departamentul pentru Relații Interetnice, structură fără personalitate juridică în cadrul aparatului de lucru al Guvernului, în subordinea prim-ministrului;

–  Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă, structură fără personalitate juridică în cadrul aparatului de lucru al Guvernului, în subordinea prim-ministrului;

– Directoratul Național de Securitate Cibernetică, organ de specialitate al administrației publice centrale, în subordinea Guvernului şi în coordonarea prim-ministrului, cu personalitate juridică;

– Departamentul pentru Lupta Antifraudă – DLAF, structură cu personalitate juridică în cadrul aparatului de lucru al Guvernului, în coordonarea prim-ministrului;

– Institutul Național de Statistică, organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului și în coordonarea prim-ministrului prin Cancelaria Prim-Ministrului;

– Agenția Națională pentru Romi, organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului și în coordonarea prim-ministrului prin Cancelaria Prim-Ministrului;

– Institutul pentru Studierea Problemelor Minorităților Naționale, instituție publică cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului și în coordonarea Departamentului pentru Relații Interetnice;

– Agenția Națională Anti-Doping, instituție publică cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului și în coordonarea prim-ministrului prin Secretariatul General al Guvernului;

– Autoritarea Națională de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier și al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon (ANRMPSG), cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului și în coordonarea prim-ministrului prin Cancelaria Prim-Ministrului;

– Comisia Națională pentru Controlul Activităţilor Nucleare, instituție publică de interes național, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului și în coordonarea prim-ministrului prin Cancelaria Prim-Ministrului;

– Autoritatea Națională de Management al Calității în Sănătate, instituție publică cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului și în coordonarea prim-ministrului prin Secretariatul General al Guvernului;

– Secretariatul de Stat pentru Culte, organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului și în coordonarea prim-ministrului prin Secretariatul General al Guvernului;

– Institutul Național pentru Studierea Holocaustului din România „Elie Wiesel”, instituție publică cu personalitate juridică, în coordonarea prim-ministrului prin Cancelaria Prim-Ministrului;

– Centrul Național de Cultură al Romilor Romano-Kher, instituție publică cu personalitate juridică, în subordinea Agenției Naționale pentru Romi;

– Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc, instituție publică cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului şi în coordonarea prim-ministrului prin Cancelaria Prim-Ministrului;

– Laboratorul de Control Doping, instituție publică cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului și în coordonarea prim-ministrului prin Secretariatul General al Guvernului;

– Autoritatea Competentă de Reglementare a Operațiunilor Petroliere Offshore la Marea Neagră, organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului și coordonarea prim-ministrului prin Cancelaria Prim-Ministrului;

– Comisia Națională de Strategie și Prognoză, organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Secretariatului General al Guvernului și coordonarea prim-ministrului prin Cancelaria Prim-Ministrului;

– Oficiul Registrului Național al Informațiilor Secrete de Stat, instituție publică cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului, cu autoritate la nivel național în domeniul securității informațiilor clasificate;

– Centrul Național de Coordonare, structură fără personalitate juridică, în subordinea prim-ministrului;

– Departamentul pentru evaluare integrată și monitorizarea programelor finanțate din fonduri publice și europene, structură fără personalitate juridică, în subordinea prim-ministrului;

– Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale, organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului și în coordonarea Secretariatului General al Guvernului;

– Agenția Română pentru Investiții și Comerț Exterior – organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului și coordonarea prim-ministrului;

– Agenția Națională pentru Sport, instituție publică, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului și în coordonarea prim-ministrului;

– Agenția pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice, organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului și în coordonarea prim-ministrului, prin Secretariatul General al Guvernului;

Structurile, organele de specialitate ale administrației publice centrale și instituțiile publice coordonate de secretarul general al Guvernului/Secretariatului General al Guvernului:

– Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale, organ de specialitate al administraţiei publice centrale cu personalitate juridică;

– Oficiul Registrului Național al Informațiilor Secrete de Stat, instituție publică cu personalitate juridică, finanțată de la bugetul de stat;

– Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică – ICI București, persoană juridică română de drept public, finanțată parțial prin bugetul SGG;

– Agenția pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice, organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului și în coordonarea prim-ministrului, prin Secretariatul General al Guvernului.

Structurile, organele de specialitate ale administrației publice centrale și instituțiile publice aflate în subordinea Secretariatului General al Guvernului:

– Comisia Națională de Strategie și Prognoză, organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Secretariatului General al Guvernului și coordonarea prim-ministrului prin Cancelaria Prim-Ministrului;

– Agenția Națională pentru Achiziții Publice, organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Secretariatului General al Guvernului.

Unități pentru care Secretariatul General al Guvernului îndeplinește atribuțiile prevăzute de lege pentru ministerul de resort:

– Regia Autonomă „Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat”.

INTERVIURILE HotNews.ro