Opinia unei stewardese: Mai încetați, vă rog, cu furia înclinării scaunului

Un fenomen de care mulți dintre cei care călătoresc cu avionul s-au izbit a prilejuit unei însoțitoare de bord să se adreseze publicului.
Posibilitatea înclinării scaunului pe spate și efectul „ca locul din față să îmi ajungă în poală” nu sunt lucruri noi. Nouă este însă furia care se manifestă printre pasageri și care este o marcă a timpului nostru.
Călătoria cu avionul a ajuns așa de obișnuită, încât nu mai considerăm că „performanța demnă de zei”, cum o nume cândva un mare fizician, merită celebrată. Oamenii au ajuns mult mai nervoși din chestiuni relativ mici, scrie o asistentă de zbor într-un editorial publicat recent pe siteul CNN.
„Într-un zbor de la Londra la New York, un pasager a apăsat butonul de chemare, iar când colegul meu a venit, a stins lumina și l-a întrebat dacă are nevoie de ceva, a arătat simplu spre scaunul înclinat din fața lui. Însoțitorul de bord i-a spus că și scaunul lui era în poziție înclinată, apoi a menționat că cel de lângă el – scaunul pe culoar – este disponibil și că poate sta acolo. Bărbatul a spus că nu vrea să se mute pe scaunul din culoar pentru că voia să stea lângă fereastră. Uneori nu există soluții la astfel de probleme”, scrie asistenta de zbor Heather Poole.
Asta a fost o nemulțumire semnalată pasiv, însă stewardesa, cu o experiență de 28 de ani în domeniu, descrie și un episod mai tensionat dintr-un alt zbor.
„«Dacă mai dai scaunul pe spate o dată, o să te lovesc cu pumnul în față», i-a spus o femeie în vârstă unei adolescente așezate în fața ei. În timp ce stăteam pe culoar, turnam Cola într-un pahar cu gheață, i-am spus pasagerului reclamant că nimeni nu va lovi pe nimeni și că dacă ea mai spune un cuvânt despre asta sau ar face ceva cuiva, vor fi chemate autoritățile”, spune asistenta de zbor.
Multe locuri, puțin spațiu
Pe lângă lipsa Wi-Fi sau un sistem de divertisment defect, însoțitorii de bord aud mai multe plângeri despre scaunele înclinate decât orice altceva. Problema aparține în mare companiile aeriene, care împachetează prea multe locuri înghesuite într-un spațiu îngust, spune Heather Poole.
„Vă mai amintiți de spațiul pentru picioare? Dar faptul că acum este atât de înghesuit nu dă pasagerilor dreptul să reacționeze într-un asemenea fel închât echipajul să simtă nevoia să rediecționeze zborul pentru a da jos un pasager. Sunt prea multe implicații, iar de obicei lucrurile se termină cu poliția”, mai spune Heather.
Unii pasageri ar trebui să se relaxeze. Oamenii „au dreptul să-și încline scaunul”, nimeni nu trebuie să ceară permisiune pentru asta, scrie asistenta de zbor.
„Un scaune are voie să se încline și nimeni nu poate face nimic în acest sens. Dacă lovește cu piciorul în scaun sau ameninți că vei lovi pe cineva în față, tu vei fi cel dat jos din zbor – nu persoana care și-a mutat scaunul în spate doi centimetri”, atrage ea atenția.
Adevărat, unele companii aeriene elimină opțiunea de înclinare pe toate locurile, „dar aceștia sunt în mare parte transportatori low-cost, lucru care ar trebui să vă spună ceva despre ceea ce își doresc acești pasageri: zboruri ieftine, inclusiv locuri care nu se înclină”.
„Disperarea” de economie
Companiile aeriene „sunt disperate” să reducă costurile.
„Se zvonește că American Airlines a scos o singură măslină de pe tăvile de masă pentru clasa business și a economisit 40.000 de dolari pe an. Deci 150 de locuri mai ușoare pe zbor vor aduce cu siguranță unei companii aeriene economii de o grămadă de bani. Amintiți-vă, mecanismul de înclinare a scaunului îl face mai greu, ceea ce crește costurile cu combustibilul pentru compania aeriană. Un scaun mai ușor, care nu se înclină, înseamnă, de asemenea, că nu riscă să se rupă, ceea ce salvează cheltuielile cu reparațiile ale unei companii aeriene”, mai spun ea.
De multe ori, oamenii nu își dau seama când au pătruns într-un spațiu emoțional pentru tine.
„Nu îl poți lovi cu piciorul sau țipa la ei, dar poți întreba politicos dacă l-ar deranja să-și ridice scaunul. Pun pariu că dacă ceri frumos, o vor face. Dacă ești un pasager căruia îi place să-și încline scaunele, este mereu o idee bună să fii atent la situația în care ne aflăm cu toții și să o faci încet”, spune aceasta.
„Nu este un război pe scaunele înclinate. Este vorba despre spațiu, iar majoritatea companiilor aeriene vă oferă opțiunea de a cumpăra mai mult spațiu. Așadar, amintiți-vă asta data viitoare când vă căutați cel mai ieftin zbor”, conchide aceasta.