Parcurile de retail, sursă de dezvoltare pentru comunitățile medii și mici din România

Parcurile de retail au devenit, în ultimii ani, un motor al dezvoltării în orașele medii și mici sau în unele zone rurale din România. Au luat avânt în perioada pandemiei, când au fost foarte accesibile pentru clienți în contextul restricțiilor privind deplasarea, iar acum sunt considerate un segment extrem de atractiv pentru investitori precum Goldbach Group care, prin compania sa K2 Retail Properties, a deschis, în 2024, primul parc de retail K2 la Râșnov și a început să dezvolte alte 22 de galerii comerciale în mai multe județe din țară.
Mai ușor și mai rapid de construit decât mall-urile, parcurile de retail s-au dovedit a fi o variantă la îndemână pentru cumpărături în timpul pandemiei de Covid. Accesul direct din stradă pentru fiecare magazin, prezența unor comercianți din zone diverse – de la cei din industria alimentară, farmacii și pet shop, până la retaileri de îmbrăcăminte și încălțăminte, electrocasnice și decorațiuni – reuniți în același loc, toate acestea le-au permis cumpărătorilor să se aprovizioneze rapid și eficient fără să fie nevoiți să plece prea departe de casă.
Aceste avantaje continuă să fie relevante și după încheierea pandemiei, astfel că parcuri de retail au început să apară în tot mai multe comunități din România.
Locuri de muncă, îmbunătățirea infrastructurii, coeziune socială
Dezvoltarea unui parc de retail aduce beneficii comunităților locale, în primul rând, prin crearea de locuri de muncă, atât direct, cât și indirect. Concret, etapa de construcție a unui parc de retail oferă oportunități de angajare pentru muncitori, ingineri, arhitecți și alți specialiști. În funcție de complexitatea proiectului, este vorba despre o perioadă de câteva luni sau chiar ani.
Ulterior, când zona comercială devine operațională, apar locuri de muncă permanente în magazinele și facilitățile din parcul de retail, în domenii precum vânzări, management, logistică și servicii clienți.

În mod indirect, odată cu creșterea numărului de vizitatori, se pot dezvolta și alte afaceri locale – restaurante, cafenele, magazine de proximitate – care vor fi astfel încurajate să angajeze mai mulți lucrători. Alte locuri de muncă pot apărea în cazul companiilor de livrare, transport și logistică, acestea putând să-și extindă operațiunile în zona parcului.
Pe lângă faptul că stimulează economia locală, apariția unui parc de retail poate aduce și o îmbunătățire a infrastructurii prin refacerea unor drumuri, construirea de parcări și alte facilități publice, care sporesc calitatea vieții membrilor comunității.
În același timp, parcurile de retail contribuie la dezvoltarea socială, devenind puncte de întâlnire pentru localnici, ceea ce întărește legăturile dintre ei și creează un sentiment de apartenență în rândul oamenilor.
K2 Retail Properties – 23 de galerii comerciale finalizate sau în lucru, la nivel național
În decembrie 2024, K2 Retail Properties, companie axată pe dezvoltarea de proiecte de retail, a anunțat finalizarea galeriei comerciale din Râșnov, județul Brașov, aceasta fiind prima care funcționează sub brandul propriu K2. Parcul K2 din Râșnov este închiriat în totalitate unor retaileri internaționali. Tot în 2024, K2 Retail Properties, parte a Goldbach Group, a achiziționat opt galerii de retail food și non-food în Zărnești, Huși, Moreni, Motru, Oravița, Orăștie, Titu și Vălenii de Munte și a început alte 14 proiecte similare. La finalizarea tuturor celor 23 de parcuri de retail, acestea vor avea o suprafață de aproximativ 40.000 mp. Investiția totală în aceste galerii comerciale este de 36 milioane euro (180 milioane lei).

„Pentru 2025 ne propunem să continuăm să ne implicăm în dezvoltarea economică și socială a comunităților medii și mici din România, prin construirea de galerii comerciale sub marca proprie K2. Ne dorim ca până în 2030 să ne consolidăm prezența națională în retailul alimentar și nealimentar și să creștem suprafața galeriilor comerciale care vor funcționa sub brandul K2 până la 100.000 mp”, spune Elena Oancea, co-CEO Goldbach Group.
Goldbach Group include opt companii cu activitate în dezvoltarea și implementarea unor proiecte complexe în sectoare precum dezvoltarea parcurilor de retail – prin K2 Retail Properties, property management – prin K2 Assets, construcții civile și industriale – prin Goldbach Construct, dezvoltare imobiliară – prin Goldbach Development, arhitectură și urbanism – prin Goldbach Design & Build, design interior – prin K2 Design Lab, energie regenerabilă – prin Goldbach Energy și consultanță pentru proiecte finanțate din fonduri europene – prin Goldbach Consulting.
Despre Goldbach Group
Holding care reunește mai multe companii cu rolul de a furniza soluții inovatoare, durabile și de calitate superioară în domeniile lor de activitate, Goldbach Group are misiunea de a construi comunități mai bune și reziliente, contribuind la dezvoltarea societății pe termen lung. Abordarea Goldbach Group este ancorată în principii și practici ESG care creează premisele ca fiecare proiect să aducă beneficii oamenilor, mediului înconjurător și viitorului nostru comun.
Despre K2 Retail Properties
K2 Retail Properties este fondată în 2024 cu accent pe dezvoltarea unei rețele de parcuri de retail care susțin nevoile de extindere ale companiilor din acest domeniu. Prin prioritizarea sustenabilității și inovației, K2 Retail Properties își propune să devină un lider în dezvoltarea și gestionarea parcurilor de retail moderne aflate în proximitatea unor comunități în creștere.
Articol susținut de Goldbach Group