Sari direct la conținut

Pedro Almodovar câștigă, cu primul său film în limba engleză, Leul de Aur la Festivalul de la Veneţia / Leul de Argint – o surpriză / Lista completă a câştigătorilor

HotNews.ro
Pedro Almodovar câștigă, cu primul său film în limba engleză, Leul de Aur la Festivalul de la Veneţia / Leul de Argint – o surpriză / Lista completă a câştigătorilor
Regizorul spaniol Pedro Almodovar câștigă Leul de Aur la Festivalul de Film de la Veneția 2024 (Credit foto: Marco BERTORELLO / AFP / Profimedia)

Primul film în limba engleză al regizorului spaniol Pedro Almodovar, „The Room Next Door”, care abordează temele grele ale eutanasiei şi schimbărilor climatice, a câştigat sâmbătă prestigiosul premiu Leul de Aur al Festivalului de Film de la Veneţia. Premiul al doilea, Leul de Argint, a fost o surpriză, fiind acordat regizoarei italiene Maura Delpero pentru drama sa plasată în timpul celui de-al Doilea Război Mondial – „Vermiglio”. Iar premiul pentru cel mai bun regizor i-a revenit cineastului american Brady Corbet pentru filmul său de 3 ore şi jumătate „The Brutalist”, povestea epică a unui supravieţuitor maghiar al Holocaustului, interpretat de Adrien Brody. Australianca Nicole Kidman şi francezul Vincent Lindon au fost desemnaţi cei mai buni actori.

Cu Tilda Swinton şi Julianne Moore în rolurile principale, filmul lui Almodovar, „The Room Next Door”, a fost aplaudat în picioare timp de 18 minute la premiera sa de la Veneţia de la începutul săptămânii – una dintre cele mai lungi din istoria recentă, relatează News.ro.

Almodovar este un regizor preferat al circuitului festivalier şi a primit un premiu pentru întreaga carieră la Veneţia în 2019 pentru lungmetrajele sale îndrăzneţe, ireverenţioase şi adesea amuzante în limba spaniolă. De asemenea, a câştigat un Oscar la categoria cel mai bun film străin în 1999 cu „Totul despre mama mea”. Acum, în vârstă de 74 de ani, el a decis să încerce să se exprime în limba engleză, spunând reporterilor că pentru el a fost ca SF-ul.

Vorbind înainte de premieră, el a spus că filmul său subliniază importanţa preţuirii vieţii, dar a precizat, de asemenea, că oamenii ar trebui să poată muri cu demnitate la momentul ales de ei. „Este un film în favoarea eutanasiei”, a dezvăluit el, criticând ţări precum Statele Unite, unde aşa-numita „ucidere din milă” este ilegală, spre deosebire de Spania sa natală.

În timp ce „The Room Next Door” părea să aibă şanse mari să câştige, premiul al doilea, Leul de Argint, a fost o surpriză, fiind acordat regizoarei italiene Maura Delpero pentru drama sa cu un ritm lent, plasată în Alpii italieni în timpul celui de-al Doilea Război Mondial – „Vermiglio”.

În aceeaşi temă, premiul pentru cel mai bun regizor i-a revenit cineastului american Brady Corbet pentru filmul său de 3 ore şi jumătate „The Brutalist”, povestea epică a unui supravieţuitor maghiar al Holocaustului, interpretat de Adrien Brody, care încearcă să-şi refacă viaţa în Statele Unite.

Australianca Nicole Kidman a câştigat premiul pentru cea mai bună actriţă pentru rolul său riscant din filmul erotic „Babygirl”, în care interpretează rolul unei directoare care îşi pune în pericol atât cariera, cât şi familia, având o aventură toxică cu un stagiar care o manipulează. Kidman s-a aflat sâmbătă la Veneţia, dar nu a participat la ceremonia de decernare a premiilor după ce a aflat că mama sa a murit pe neaşteptate.

Iar francezul Vincent Lindon a fost desemnat cel mai bun actor în „The Quiet Son”, o dramă de actualitate, în limba franceză, despre o familie sfâşiată de radicalismul de extremă dreapta.

Drumul spre Oscaruri

Festivalul de film de la Veneţia marchează începutul sezonului de decernare a premiilor în cinematografie şi prezintă în mod regulat mari favoriţi la Oscaruri, opt din ultimele 12 premii pentru cel mai bun regizor de la Oscaruri revenind unor filme care au debutat la Veneţia.

Premiul pentru cel mai bun scenariu a revenit lui Murilo Hauser şi Heitor Lorega pentru „I’m Still Here”, un film despre dictatura militară din Brazilia, în timp ce premiul special al juriului a fost acordat dramei despre avort „April”, a regizoarei georgiene Dea Kulumbegashvili.

Printre filmele care au plecat fără districţii de pe insula Lido din Veneţia s-au numărat „Joker: Folie à Deux”, de Todd Phillips, cu Joaquin Phoenix şi Lady Gaga, continuarea originalului său „The Joker”, care luase aici premiul cel mare în 2019.

De asemenea, „Queer” al lui Luca Guadagnino, cu Daniel Craig în rolul unui homosexual dependent de droguri, şi filmul biografic despre Maria Callas al lui Pablo Larrain, cu Angelina Jolie în rolul celebrei soprane, au primit, de asemenea, doar aplauze din partea criticilor, dar niciun premiu.

Lista completă a câştigătorilor

Cea de-a 81-a ediţie a Festivalului de Film de la Veneţia s-a încheiat sâmbătă cu acordarea premiilor, marcând începutul sezonului de decernare a premiilor în cinematografie şi fiind un prim indicator pentru Oscaruri.

Juriul din acest an, prezidat de Isabelle Huppert şi alcătuit din James Gray, Andrew Haigh, Agnieszka Holland, Kleber Mendonça Filho, Abderrahmane Sissako, Giuseppe Tornatore, Julia von Heinz şi Zhang Ziyi, a avut de ales între 21 de filme aflate în competiţie.

Iată lista principalilor câştigători ai Festivalului de film de la Veneţia 2024:

  • Leul de Aur pentru cel mai bun film – „The Room Next Door” de Pedro Almodóvar (Spania)
  • Leul de Argint – „Vermiglio” de Maura Delpero (Italia, Franţa, Belgia)
  • Premiul pentru cel mai bun regizor – Brady Corbet pentru filmul „The Brutalist” (Regatul Unit)
  • Coppa Volpi pentru cea mai bună actriţă – Nicole Kidman în filmul „Babygirl” de Halina Reijn (Statele Unite)
  • Coppa Volpi pentru cel mai bun actor – Vincent Lindon în filmul „Jouer avec le feu” de Delphine Coulin şi Muriel Coulin (Franţa)
  • Premiul pentru cel mai bun scenariu – Murilo Hauser şi Heitor Lorega pentru filmul „Ainda estou aqui” de Walter Salles (Brazilia, Franţa)
  • Premiul special al juriului – „April” de Dea Kulumbegashvili (Franţa, Italia, Georgia)
  • Premiul Marcello Mastroianni pentru cel mai bun tânăr actor sau actriţă – Paul Kircher în filmul „Leurs enfants après eux” de Ludovic Boukherma şi Zoran Boukherma (Franţa).

SECŢIUNEA ORIZZONTI

Juriul Orizzonti al celei de-a 81-a ediţii a Festivalului de Film de la Veneţia, prezidat de Debra Granik şi alcătuit din Ali Asgari, Soudade Kaadan, Christos Nikou, Tuva Novotny, Gábor Reisz şi Valia Santella, după vizionarea celor 19 lungmetraje şi 13 scurtmetraje din competiţie, a decis să acorde:

  • Premiul Orizzonti pentru cel mai bun film – „Anul nou care n-a fost (The New Year that never came” de Bogdan Mureşanu (România, Serbia)
  • Premiul Orizzonti pentru cel mai bun regizor – Sarah Friedland pentru filmul „Familiar Touch” (Statele Unite)
  • Premiul special Orizzonti al juriului – „Hemme’nin öldüğü günlerden biri (One of those days when Hemme dies)” de Murat Fıratoğlu (Turcia)
  • Premiul Orizzonti pentru cea mai bună actriţă – Kathleen Chalfant în filmul „Familiar Touch” de Sarah Friedland (Statele Unite)
  • Premiul Orizzonti pentru cel mai bun actor – Francesco Gheghi în filmul „Familia” de Francesco Costabile (Italia)
  • Premiul Orizzonti pentru cel mai bun scenariu – Scandar Copti pentru filmul „Happy Holidays” (Palestina, Germania, Franţa, Italia, Qatar)
  • Premiul Orizzonti pentru cel mai bun scurtmetraj – „Who loves the sun” de Arshia Shakiba (Canada)
  • Nominalizarea de scurtmetraj de la Veneţia pentru Premiile Europene de Film 2024 – „René va alla guerra” de Luca Ferri, Morgan Menegazzo, Mariachiara Pernisa (Italia)
  • Premiul Orizzonti Extra Armani Beauty – Audience Award pentru: „Shahed (The Witness)” de Nader Saeivar (Germania, Austria)

SECŢIUNEA FILM DE DEBUT

Juriul celei de-a 81-a ediţii a Festivalului de Film de la Veneţia, prezidat de Gianni Canova şi format din Ricky D’Ambrose, Bárbara Paz, Taylor Russell şi Jacob Wong, a decis să acorde:

  • Premiul Leul Viitorului „Luigi De Laurentiis” pentru film de debut pentru: „Familiar Touch” de Sarah Friedland (Statele Unite)

SECŢIUNEA VENEZIA CLASSICI

Juriul acestei secţiuni, prezidat de Renato De Maria şi format din 24 de studenţi la cinematografie, aleşi dintre profesorii programelor universitare italiene de cinematografie, a decis să acorde:

  • Premiul Classici pentru cel mai bun film documentar pentru: „Chain Reactions” de Alexandre O. Philippe (Statele Unite)
  • Premiul Classici pentru cel mai bun film restaurat pentru: „Ecce bombo” de Nanni Moretti (Italia, 1978)

SECŢIUNEA IMMERSIVE

Juriul Venezia Immersive, prezidat de Celine Daemen şi format din Marion Burger şi Adriaan Lokman, după ce a vizionat cele 26 de proiecte din competiţie, a decis să acorde:

  • Marele premiu Venezia Immersive pentru: „Ito Meikyū” de Boris Labbé (Franţa, Luxemburg)
  • Premiul special Immersive pentru: „Oto’s Planet” de Gwenael François (Luxemburg, Canada, Franţa)
  • Premiul pentru realizare Immersive pentru: „Impulse: Playing with Reality” de Barry Gene Murphy, May Abdalla (Regatul Unit, Franţa).
INTERVIURILE HotNews.ro