Pentru cine lucreaza Comisia Europeana? Pornind de la scandalul medicamentelor
De multi ani se duce o lupta surda, uneori pe fata, intre producatorii de medicamente generice si marea Pharma, adica mari producatori internationali, care domina pietele mondiale. In timp ce marii producatori impun preturi ce acopera, afirma ei, cheltuieli “substantiale” cu cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica, producatorii de generice au o alta conduita. Dincolo de logica concurentei, producatorii de generice tin cont de veniturile cetatenilor unde vand masiv. De aici si diferente de preturi care sugereaza profituri extreme ale marilor producatori, abuzuri de pozitie dominanta pe diverse piete. Nu intamplator, productia de generice este dezvoltata in Brazilia, Africa de Sud, India, Indonesia, unde o mare parte din populatie este foarte saraca.
Scandalul medicamentelor recent izbucnit (vezi si interviul ziaristului Vlad Mixich pe Hotnews) reveleaza o situatie banuita – informatiile fiind razlete pana acum. Evidenta este tulburatoare: numeroase medicamente ale caror preturi sunt de 5, chiar 6 ori mai inalte decat un etalon din tari UE. Si aceasta se intampla untr-una din tarile cele mai sarace din Uniune.
Nu as fi asternut aceste randuri daca nu as cunoaste lobby-ul pe care il fac producatorii de medicamente acasa si in strainatate, inversunarea cu care reclama onorarea platilor intarziate. Arieratele fata de industria pharma si distribuitori au fost, in mod sistematic, pe agenda dialogului intre guvernele Romaniei si partenerii externi cu care au fost incheiate acorduri de asistenta financiara. Dar nu am vazut ca expertii Comisiei, ai institutiilor financiare internationale, sa acorde o atentie cuvenita practicilor abuzive ale industriei pharma, ale lanturilor de distributie de medicamente. Cand am avut ocazia, am ridicat aceaste chestiune, dar este o tema lasata in obscur. Scandalul de acum nu trebuie sa ramana neexploatat de cei interesati si onesti, de organizatiile civice care se ocupa de interesele bolnavilor, ale cetatenilor in general. Parlamentarii, acasa, trebuie sa abordeze aceasta chestiune. Mai ales ca este de lamurit de ce o regula interna nu a fost respectata. Ce a facut reglementatorul intern ? Ar trebui ca europarlamentari romani, impreuna cu colegi din alte tari din UE unde se observa practici similare, sa ridice aceasta chestiune in comisia de specialitate a PE. Mai ales ca lobby-ul companiilor pharma este foarte puternic in PE. Totodata, reprezentantii romani sa evoce problema in Consiliul UE.
Scandalul medicamentelor are o morala ampla; sunt nu putine domenii in care companiile ce domina piata abuzeaza in mod flagrant. Consiliul Concurentei a scos la iveala intelegeri ale lanturilor mari de magazine, ale producatorilor de ciment, in industria financiara, in domeniul utilitatilor publice, etc. Sunt date care ilustreaza cat de mult din tariful platit de cetateni la energie este detinut de distributie; am vazut cat de mici sunt investitiile facute de mari companii pentru a ameliora infrastructura de distributie –care este adesea un monopol. Unde sunt institutii slabe si autoritati de reglementare “fara colti”, companii mari, fie pharma, fie de utitilitati publice, abuzeaza. Asa ceva nu trebuie sa fie acceptat.
Comisarul pentru concurenta al Comisiei Europene si colegi ai sai trebuie sa combata practicile abuzive, evaziunea fiscala, etc. Exista o disputa intre Big Business si afacerile mici, intre Big Busienss si cetateni care vor tarife si preturi rezonabile. Pentru cetatenii romani este esential ca aceasta confruntare permanenta sa nu exonereze marile companii de raspunderea de corectitudine si concurenta loiala pe care o au, de responsabilitatea sociala pe care o clameaza mereu.
Citeste intreg articolul si comenteaza pe Contributors.ro