Sari direct la conținut

Peste 1.000 de autoturisme reținute au blocat spațiile birourilor vamale din Craiova, Galați și Iași. Ministerul Finanțelor schimbă legea

HotNews.ro
Ministerul Finantelor, Foto: Hotnews
Ministerul Finantelor, Foto: Hotnews

Unele persoane se sustrag de la controlul vamal, iar în acel caz bunurile se confiscă, conform legii. Totuși, în cazul în care contravenția are ca obiect bunuri accizabile (de exemplu țigările), contravenţia se sancţionează cu amendă de la 10.000 lei la 30.000 lei, confiscarea bunurilor sustrase de la controlul vamal şi reţinerea mijlocului de transport folosit la săvârşirea contravenţiei până la plata amenzii.

Așa s-a ajuns la situația în care peste 1.000 de autoturisme ocupă spații din cadrul birourilor vamale de frontieră de pe raza Direcțiilor Regionale Vamale Craiova, Galați și Iași.

“La blocarea spațiilor birourilor vamale de frontieră cu mijloacele de transport reținute a contribuit și practica autorităților administrației locale de a nu demara procedura de executare silită pentru proprietarii care nu au achitat amenzile contravenționale, invocându-se costuri disproporționate cu procedurile de executare în raport cu valoarea autoturismelor sau, după caz, insolvabilitatea debitorilor”, spune Ministerul Finanțelor.

Problemele apărute, conform Ministerului, sunt:

− îngreunarea traficului ca urmare a ocupării pistelor destinate controlului vamal pe fiecare sens de control;

− ocuparea spațiilor structurii vamale sau a altor insituții publice unde sunt reținute fizic autoturismele;

− cheltuieli necesare pentru depozitare și mutare a mijloacelor de transport către locații unde se poate asigura depozitarea până la plata amenzii;

− deterioarea mijloacelor de transport în lipsa condiților de conservare și depozitare, cu consecința atragerii răspunderii civile;

− imposibilitatea suportării tuturor costurilor necesare pentru epozitarea și conservarea în condiții optime a mijloacelor de transport reținute;

− imposibilitatea asigurării supravegherii și pazei.

Astfel, instituția a creat cadrul legal care reglementează intrarea în proprietatea privată a statului și condițiile de valorificare a mijloacelor de transport reținute. Momentan este vorba despre un proiect aflat în dezbatere publică.

După identificarea proprietarului sau, după caz, a deținătorului legal al mijlocului de transport, autoritatea vamală care a aplicat sancțiunea, îl va notifica pe proprietar sau, după caz, pe deținătorul legal al mijlocului de transport, ca în termen de un an de zile de la primire să ridice mijlocul de transport aflat sub supravegherea autorității vamale.

Mijloacele de transport reţinute, pentru care procedura de comunicare a fost îndeplinită, se vor valorifica în condițiile legii, după expirarea perioadei de un an de la comunicare.

Veniturile realizate în urma valorificării vor stinge în următoarea ordine: amenda, cheltuielile cu decontarea sumelor generate de transportul, depozitarea, manipularea și supravegherea mijlocului de transport, penalitățile de întârziere pentru aceste cheltuieli, dacă este cazul, iar diferența se va face venit la bugetul statului.

INTERVIURILE HotNews.ro