Sari direct la conținut

Peste jumătate dintre elevii români nu acordă feedback profesorilor, deși e un drept pe care îl au. Care sunt motivele

HotNews.ro
Peste jumătate dintre elevii români nu acordă feedback profesorilor, deși e un drept pe care îl au. Care sunt motivele
Elevi la școală (Foto: Inquam Photos / George Călin)

Cu toate că este o prevedere cuprinsă în Statutul elevului și un drept pe care elevii români îl au, cei mai mulți dintre elevi nu au acordat feedback cadrelor didactice, motivând fie că demersul nu este necesar, fie că opinia lor oricum nu va fi luată în considerare. Doar 2 din 10 elevi afirmă că au discutat cu un cadru didactic despre rezultatele feedbackului oferit, iar dintre aceștia, aproape 70% spun că sugestiile le-au fost luate în considerare în mică măsură sau deloc, arată rezultatele unui studiu Salvați Copiii România. 

  • Studiul a fost realizat pe un eșantion de 1417 elevi, iar datele au fost culese și analizate în 2024, spre finalul anului școlar (luna mai).

Feedbackul este anonim și se colectează de la elevii înscriși în clasele din învățământul gimnazial, profesional și liceal. Cadrele didactice primesc feedback doar de la elevii claselor unde sunt încadrate. Astfel, elevii pot evalua cât sunt de motivați la lecții, dacă profesorul folosește tehnologii digitale și dacă opinia lor este încurajată.

Astfel, există un formular semestrial anonim, care ar trebui, conform Statutului elevului, completat de către elevi cu privire la fiecare profesor. Fișele completate ar trebui colectate apoi de diriginte, care le analizează și transmite rezultatele agregate, în termen de 10 zile, către cadrele didactice vizate, potrivit sursei citate.  

Raportul final nu este analizat de terțe persoane, astfel că inspectoratele nu se implică și nu se iau măsuri, dacă rezultatele sunt îngrijorătoare în legătură cu un profesor, mai arată organizația Salvați Copiii.

8% dintre elevi spun că au fost sancționați ca urmare a oferirii de feedback

  • Doar 2 din 10 elevi afirmă că au discutat cu un cadru didactic despre rezultatele feedbackului oferit. Dintre aceștia, aproape 70% spun că opiniile sau sugestiile le-au fost luate în considerare în mică măsură sau deloc.
  • 66% dintre copii afirmă că au fost informați cu privire la posibilitatea de a acorda feedback profesorilor, însă doar 47% știu că există o metodologie care reglementează acest lucru. Nivelul minim îl întâlnim în cazul elevilor din București, unde 30% răspund afirmativ, întrebați dacă au auzit de metodologia de feedback.
  • 43% dintre elevi au acordat feedback cadrelor didactice, dintre aceștia aproximativ două treimi au făcut acest lucru completând un chestionar, iar în cazul altor 16% dintre cei care au completat, chestionarul nu era anonim. Extrapolând, din 100 de elevi, doar 43 acordă feedback și aproximativ 24 conform metodologiei.
  • Dintre elevii care știau că pot oferi feedback, dar nu au făcut acest lucru, cei mai mulți motivează alegerea spunând că demersul nu este necesar sau că opinia nu le va fi luată în seamă (aprox. 4 din 10 respondenți), potrivit studiului realizat de Salvați Copiii.

  • 8% dintre elevi spun că au fost sancționați ca urmare a oferirii de feedback, principalele sancțiuni fiind note mai scăzute sau avertizarea verbală.
  • Deși 75% dintre elevi știu de existența unei asociații / consiliu a elevilor în școala în care învață, peste 80% dintre aceștia nu au apelat niciodată la această asociație.

„Una dintre marile lacune ale sistemului românesc de educație este lipsa participării reale a copiilor în deciziile care îi privesc direct. Deși legislația prevede că interesul superior al copilului trebuie să prevaleze, această prevedere este contrazisă, de exemplu, de excluderea copiilor din consiliile de administrație ale școlilor până la împlinirea vârstei de 18 ani. Această abordare contravine art. 12 din Convenția ONU privind Drepturile Copilului, care cere ca opinia copilului să fie ascultată și luată în considerare”, spune Gabriela Alexandrescu, președintă executivă a Salvați Copiii România.

10.000 de lei anual pentru meditaţii, after school şi materiale didactice

Acest studiu vine în contextul în care, săptămâna trecută, organizația Salvați copiii România arăta, într-un alt sondaj realizat pe baza datelor culese la finalul anului 2024, că părinții sunt nevoiți să plătească, în medie, aproape 10.000 de lei anual pentru meditații, after school și materiale didactice.

Acelaşi studiu arată că, în ultimii 3 ani, costul mediu suportat de părinţi pentru educaţie a crescut cu 3.000 de lei. Datele prezentate de Salvaţi Copiii arată că, dacă suma medie plătită pentru un copil în ciclul primar este de 6.803, aceasta ajunge la 10.781 la gimnaziu şi 12.119 la liceu.

De asemenea, meditațiile sunt menționate ca un cost asociat educației de 48% dintre părinți. Analizând pe niveluri de educație, observăm niveluri similare pentru gimnaziu și liceu (64% respectiv 66%) și un nivel mult mai redus, dar totuși impresionant, în cazul elevilor din ciclul primar (19%).

INTERVIURILE HotNews.ro