Piata TV se segmenteaza
Televiziunile de nisa sunt din ce in ce mai mult o afacere, in detrimentul celor generaliste, arata ultimele cifre de audienta. In Top 10, exista din ce in ce mai multe posturi cu o politica de programe bine individualizata, in timp ce statiile fara identitate clara, ca B1 TV sau TVR 2, coboara sub pozitia a zecea.
Cu alte cuvinte, piata TV din Romania se segmenteaza in zone bine delimitate. O comparatie intre clasamentul pe 2007 si cel pe 1-26 iulie 2008 al televiziunilor arata ca jucatorii de succes au o identitate clara.
Top audiente 1-26 iulie 2008
1. Pro TV: 229.000
2. Antena 1: 142.000
3. OTV: 100.000
4. Realitatea TV: 91.000
5. Acasa: 89.000
6. TVR 1: 70.000
7. Antena 3: 61.000
8. Prima TV: 60.000
9. Kanal D: 48.000
10. National TV: 35.000
Top audiente 2007
1. Pro TV: 329.000
2. Antena 1: 255.000
3. TVR 1: 215.000
4. Acasa: 168.000
5. Realitatea TV: 89.000
6. Prima TV: 88.000
7. TVR 2: 64.000
8. OTV: 47.000
9. National TV: 43.000
10. B1 TV: 34.000
Comparatia are un grad de arbitrar in ea, deoarece datele pe 2007 erau furnizate de TNS-AGB, iar cele de pe 2008 sunt ale GfK. In plus, nu este vorba de aceeasi perioada din an, fiindca nu am la dispozitie decat cifre publicate de Cotidianul. Nu putem totusi sa nu remarcam retrogradarea “piticelor generaliste” precum B1 TV, National TV sau TVR 2, posturi care nu au o politica de continut distincta si nici un public disjunct de al altora.
Primele clasate sunt, ca totdeauna, Pro TV si Antena 1. In 2007, Antena 1 a avut 77% din audienta Pro TV, in timp ce in iulie 2008, procentul a scazut la 62%. Postul familiei Voiculescu a avut in trecut nemultumiri fata de sistemul de masurare, pe seama caruia a pus scaderile de performanta, dar pana la proba contrarie, putem conchide si ca pozitia de follower al numarului unu este si ea amenintata, cat timp e vorba de un continut oarecum asemanator. Poate ca o politica de programe mai complementara cu a Pro TV ar putea atrage rezultate mai bune la Antena 1.
Televiziunile de divertisment etaleaza in 2008 o oferta diversa si o identitate de brand mai bine conturata. Dincolo de zona Pro TV-Antena 1, exista un OTV in crestere de popularitate cu continuarea la Elodia (Magda-Tolea), o Prima TV definita clar de reality show-uri cu reteta de import si un Kanal D care sta relativ mai bine, probabil prin meciuri si divertismentul oferit. Acasa TV cade cateva locuri, dar continua sa fie acelasi post cu personalitate (nu conteaza ca aceasta e data de telenovele si abordarea stirilor) lansat acum 10 ani.
Restul consumului TV se axeaza pe continuturi “serioase”, prin Realitatea TV si Antena 3 si, partial, prin TVR 1. Cifrele confirma caderea televiziunii publice dupa plecarea lui Tudor Giurgiu, inclusiv prin disparitia din top 10 a celui de al doilea post. Locul in top este mai relevant decat comparatia intre cifre absolute, la fel cum faptul ca Pro TV are in iulie 2008 o audienta comparabila cu cea a TVR 1 de anul trecut nu spune multe. E vorba de miezul verii, perioada cea mai proasta pentru audiovizual.
Desigur, in general vorbind, publicul migreaza totusi catre nise sau posturi cu o oferta diferita.
Ce nise urmeaza?
Si unele din televiziunile neincluse in top 10 au sanse de crestere in viitor. La capitolul sport, deja relansatului Sport.ro i s-a adaugat GSP TV. Desi acesta nu a avut un rating colosal la lansare, segmentul de sport-fotbal este impartit in momentul de fata intre trei jucatori importanti ai pietei media: CME/Sarbu (Sport.ro), Voiculescu (GSP TV) si Vintu (Telesport). Ramane de vazut cat public si cati bani din reclama/pay TV va atrage aceasta zona. In ciuda publicului destul de redus din prezent, sportul e un subiect popular, deci toate posibilitatile sunt deschise.
Romantica si Euforia Lifestyle TV ar putea si ele obtine performante mai demne de luat in seama pe zona de femei, unde intr-un viitor neprecizat ar putea concura postul Acasa. Televiziunile de business nu par inca un segment promitator, daca luam in considerare si necazurile The Money Channel cu RCS-RDS, care a introdus GSP TV in locul lui. Nisele “internationale” (stiinta, film, o parte din canalele de sport, copii) functioneaza in continuare cu cheltuieli reduse la nivel local si asteapta maturizarea pietei de publicitate.
In privinta acesteia, e greu de crezut ca advertiserii se vor grupa asemanator cu targetul televiziunilor, drept pentru care capacitatea acestora de a genera venituri este de discutat. Romanii ar putea totusi plati pentru mai multe posturi, asa cum fac azi cu HBO, daca ne gandim la oferta de pay TV fara de care platitorii a 120 de milioane de euro pentru meciuri, Antena 1 si RCS-RDS, nu par a se descurca. Ar fi vorba de un precedent cu plata, pentru o televiziune romaneasca, ceea ce ar putea induce o anumita deschidere la telespectatori.
In ultima instanta, asa, plin de Dan Diaconescu, Garcea si “Tradati in dragoste” cum e, topul din 2008 e incurajator pentru public. E greu de crezut ca marii investitori in media ar putea continua sa lanseze televiziuni in acelasi ritm ca in perioada 2005-2008, data fiind evolutia deloc spectaculoasa a unor posturi ca Antena 2. Mai probabila devine concentrarea resurselor pe televiziunile si programele cu potential, ceea ce sugereaza investitii mai mari in calitate, pentru a face fata competitiei destul de clar conturate in momentul de fata.
Comenteaza pe Media lui Comanescu.