Sari direct la conținut

“Politist, adjectiv” – Cel mai bun film la Gala Premiilor Gopo 2010. Corneliu Porumboiu: “Sincer, cred ca am luat prea multe premii”

HotNews.ro

Ceremonia celei de-a patra editii a Galei Premiilor Gopo, desfasurate la Palatul Parlamentului, a consacrat succesul lui “Politist, adjectiv” care a luat cele mai importante premii – Cel mai bun film, Cel mai bun regizor, Cel mai bun scenariu – Corneliu Porumboiu, actor rol principal – Dragos Bucur, actor rol secundar- Vlad Ivanov, imagine – Marius Panduru. A fost o ceremonie nu foarte exuberanta, cu plusuri si minusuri, cu nominalizari pe alocuri discutabile – dar cu un palmares corect in punctele sale cele mai importante.

Premierea lui “Politist, adjectiv” cu cele mai mportante premii ale breslei aduce un aer de normalitate Premiilor Gopo care in acest an s-au extins din toate punctele de vedere. Au fost gazduite de un spatiu mai mare – Sala Unirii de la Palatul Parlamentului; la ele au participat 900 de invitati care au calcat pe covorul rosu in tinute de gala; au fost transmise live atat la TVR, cat si la Radio Romania Cultural sau online (pe tvr.ro si premiilegopo.ro).

Cand a fost premiat pentru scenariu, Corneliu Porumboiu i-a multumit lui Dumitru Carabat, care este “unul dintre putinii teoreticieni din cinemaul romanesc. Mi-e teama ca cinemaul sa nu devina ca un fel de fotbal la care toata lumea sa-si dea cu parerea si, de fapt, sa nu stie nimic.”

Cinematografia romana nu are fastul asta. Putea la fel de bine sa fi fost o ceremonie mai minimalista, dat fiind ca cinematografia romana e cunoscuta pentru filme minimaliste”, spunea nominalizatul Paul Negoescu pe scarile din fata Palatului Parlamentului, cand se pregatea sa intre. Pentru Eugen Serbanescu, presedintele Centrului National al Cinematografiei (co-finantator impreuna cu Ministerul Culturii si Patrimoniului National al acestei gale organizate de Asociatia pentru Promovarea Filmului Romanesc), Premiile Gopo trebuie sa stea “sub semnul armonizarii decat sub semnul distonantei”.

Aceasta “armonizare” a facut sa fie nominalizate filme de toate felurile – sa fie toata lumea multumita -, si mai bune si mai proaste, dar sa fie nedreptatite si filme de calitate ca “Pescuit sportiv” sau “Amintiri din Epoca de Aur”. Sunt mai multe detaliile care au facut ca nominalizarile la premiile Gopo pe anul 2009 se arate destul de pestrit. Daca s-ar fi dat un premiu pentru cel mai nedreptatit film, acesta ar fi putut fi luat de „Pescuit sportiv”, debutul in lungmetraj al lui Adrian Sitaru. Desi este unul dintre cele mai inovatoare filme romanesti recente, el a fost nominalizat pentru Cea mai buna actrita – Maria Dinulescu, Cel mai bun actor – Adrian Titieni, Cel mai bun regizor, Cel mai bun montaj, dar nu si pentru Cel mai bun film. Si n-a primit in final niciun premiu.

Sau a fost „Amintiri din Epoca de Aur” cel mai nedreptatit film al galei? Nu a fost nominalizat decat pentru Actor rol secundar – Radu Iacoban, Actrita rol secundar – Tania Popa, sunet, muzica originala – Hanno Hofer & Laco Jimi si scenografie. Filmul scris si produs de Cristian Mungiu ar fi putut fi nominalizat si la scenariu, costume daca nu si la categoria Cel mai bun film.

Daca la editiile trecute batalia s-a dat in principal intre doua filme, numarul mai mare de pelicule ar face necesara nuantarea regulamentului pentru ca la categoria Cel mai bun film cerinta de patru nominalizari sa nu lase pe dinafara filme de valoare (mai ales ca la alte categorii sunt cate cinci nominalizari.). Asa s-a intamplat acum cand „Concertul”, de Radu Mihaileanu, al carui producator e francez dar coproducatorii sunt roman, belgian si italian, s-a trezit nominalizat cot la cot cu „Katalin Varga” (realizat de un britanic, dar produs si de romani- adica Tudor Giurgiu, organizatorul galei), „Politist, adjectiv” si „Cea mai fericita fata din lume”, in detrimentul lui „Pescuit sportiv”, care ar fi meritat la fel de mult sa fie nominalizat (ghinionul lui face ca el sa nu fi avut un producator puternic in spate.).

Nominalizarile au suscitat si alte intrebari:

– De ce „Intalniri incrucisate” a fost nominalizat pentru Cel mai bun scenariu, cand scenariul (oricum copiat dupa succesele americane „Crash” sau „Babel”) era marea lui problema?

– Prin ce era memorabil scenariul la „Cealalta Irina”, mai ales ca avea la baza un caz real?

– Cum de au fost lasate pe dinafara, tot la aceasta categorie, „Pescuit sportiv” si „Calatoria lui Gruber”, care aveau scenarii mult mai solide?

– De ce nu a fost nominalizata si Ioana Flora pentru interpretarea din “Pescuit sportiv”?

– De ce juriul a tinut sa nominalizeze mediocrul „Inainte si dupa 22/12/89” la categoria Cel mai bun scurtmetraj? Pentru ca e finantat de CNC? (In treacat fie zis, „Pescuit sportiv” nu a fost facut cu bani de la CNC.).

Adrian Sitaru si Cristian Mungiu au lipsit de la gala, la fel Marius Panduru, Bobby Paunescu sau Monica Birladeanu. Mai mult decat prezenta a fost Draga Olteanu Matei, care, la primirea Premiului Gopo pentru intreaga activitate a marturisit ca atunci cand a fost anuntata la telefon a crezut ca e o farsa si se astepta ca interlocutorul sa se prezinte: “Eu sunt Buzdugan.” “Dar dupa aceea m-a luat frica si m-am speriat: Vai de mine, s-a dus pensia mea de miel!” Vazand ca sala nu reactioneaza, actrita s-a intors spre Dorel Visan, cel care i-a inmanat premiul: “Nu m-au inteles!”

Kelemen Hunor, ministrul Culturii, cel care i-a inmanat lui Corneliu Porumboiu premiul cel mare, si-a inceput discursul amintind de ce spunea actrita Diana Cavallioti intr-un interviu. Ea povestea cum a vrut sa intre la un film, iar casiera a avertizat-o: “Dar stiti ca e un film romanesc, da?” “Trebuie sa schimbam aceasta mentalitate”, a spus Kelemen Hunor.

Ceremonia, a carei gazda a fost Mihai Calin, nu a fost lipsita de greseli de organizare. De pilda, cand scenaristul si profesorul Dumitru Carabat astepta sa urce pe scena pentru a-si ridica Premiul pentru intreaga activitate, desi fusese prezentat, announcer-ul a intervenit pentru a introduce un montaj despre premierele anului 2010. Mihai Calin anunta ca urmeaza imagini din filmele anului 2010 si au intrat nominalizarile pentru Premiul Tanara Speranta.

Punctele forte ale galei au fost:

– Spatiul larg al Salii Unirii de la Palatul Parlamentului, dragut luminat si amenajat

– Animatiile care prefatau nominalizarile

– Ideea de a transmite ceremonia live pe internet

Puncte slabe:

– Greselile de organizare

– Textul gazdei Mihai Calin

– Momentele audio-video cu Gontz si DJ Hauteculture

Cel mai simpatic prezentator a fost Caliu de la Taraful din Clejani, care a urcat pe scena pentru a inmana impreuna cu Tania Popa Premiul pentru muzica originala, spunand “Premiul pentru muzica originala naturala”.

Cand a fost premiat pentru scenariu, Corneliu Porumboiu i-a multumit lui Dumitru Carabat, care este “unul dintre putinii teoreticieni din cinemaul romanesc. Mi-e teama ca cinemaul sa nu devina ca un fel de fotbal la care toata lumea sa-si dea cu parerea si, de fapt, sa nu stie nimic.”

La gala nu a participat doar regizorul Radu Mihaileanu, ci si cel care a compus coloana sonora a filmului ‘Concertul’, Armand Amar.”

Printre cei care au prezentat premiile s-au numarat: Mara Nicolescu, Emil Hostina, Tudor Lucaciu, Oana Rasuceanu, Ana Agopian, Iulia Rugina, Hilda Peter, Dimenyi Aron, Clara Voda, Vlad Voda, Bogdan Voda, Vlad Paunescu, Ozana Oancea, Tania Budi, Mimi Branescu, Liana Stanciu, Gabriel Spahiu, Dana Deac, Dumitru Budrala, Cristian Tabara, Radu Mihaileanu, Ion Besoiu, Doina Levintza, George Pistereanu, Ada Condeescu, E.S.Henri Paul, Ambasadorul Frantei la Bucuresti.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro