Sari direct la conținut

Porsche AG iese pe bursă. Cea mai mare ofertă publică din ultimul sfert de secol din Germania începe marți

HotNews.ro
Logo Porsche, Foto: J O Castillo, Dreamstime.com
Logo Porsche, Foto: J O Castillo, Dreamstime.com

Duminică seara, Porsche AG a anunțat ieșirea pe bursă, la 29 septembrie. Perioada de subscriere va începe mâine. Producătorul auto vizează o valoare de piață cuprinsă între 70 și 75 de miliarde de euro.

Intervalul de preț pentru acțiunile preferențiale Porsche s-a stabilit între 76,50 și 82,50 euro. Astfel, Porsche ar fi cea mai mare IPO din Germania, în peste 25 de ani.

În 1996, conform datelor de la furnizorul de servicii financiare Refinitiv, Deutsche Telekom strânsese echivalentul a 9,65 miliarde de euro.

Cotații de lux

Perioada de subscriere va începe mâine. Aceasta va dura până cu o zi înainte de IPO, cu condiția ca autoritatea de reglementare financiară germană, Bafin, să aprobe prospectul de valori mobiliare.

Investitorii privați din Germania, Austria, Elveția, Franța, Italia și Spania ar trebui, de asemenea, să poată achiziționa unele dintre beneficiile Porsche.

Evaluarea Porsche AG se află în jumătatea superioară a intervalului de la 60 la 80 de miliarde de euro, menționat anterior de bancherii de investiții. Pentru comparație: Volkswagen a fost evaluat la 87 de miliarde de euro la prețul de închidere de vineri, la bursă.

Cota Porsche de 75% rămasă în grupul Wolfsburg după o IPO (Initial Public Offering) de succes reprezintă circa două treimi din aceasta.

Acesta este și calculul din spatele IPO: producătorii de mașini de lux precum Porsche sau Ferrari sunt evaluați la bursă cu mai mult decât producătorii de automobile de masă, precum Volkswagen, și pentru că sunt semnificativ mai puțin sensibili la fluctuațiile din economie.

Nouă miliarde pentru VW

Planul este să emită aproape 114 milioane de acțiuni. Aceasta include aproape 15 milioane de certificate, pentru a acoperi o posibilă supraalocare, după cum a anunțat compania-mamă VW, potrivit Tagesschau.de.

Dacă totul decurge conform planului și prețul real al ofertei se stabilește în intervalul menționat, VW ar putea lua 8,7 până la 9,4 miliarde de euro, în cadrul IPO.

Principalul acţionar al VW, Porsche SE, controlat de familiile Porsche şi Piech, cumpără acţiuni ordinare pentru încă 9,4 până la 10,1 miliarde de euro.

Investiții și beneficii

VW AG, cel mai mare concern auto din Europa, intenționează să folosească încasările pentru a investi mai multe miliarde în electromobilitate și digital. De asemenea, compania speră să devină mai atractivă pentru investitori.

49% din veniturile totale urmează să fie distribuite acționarilor. Din punct de vedere aritmetic, acest lucru are ca rezultat un dividend special de aproximativ 18 euro pe acțiune ordinară și preferențială.

Acesta urmează să fie decis în cadrul unei adunări generale extraordinare din decembrie.

Landul Saxonia Inferioară ar beneficia de această distribuție, dar și angajații. Comitetul de întreprindere al VW a menționat bonusul agreat în cursul negocierilor, de 2.000 de euro pentru fiecare angajat.

Acțiunile preferențiale și marii investitori

Majoritatea acțiunilor preferențiale vor ajunge însă la investitorii instituționali mari. Potrivit VW, Qatar vrea să se aprovizioneze cu puțin sub cinci procente. Emiratul din Golf este deja al treilea cel mai important acționar din întregul grup.

Un alt investitor-ancoră în IPO-ul Porsche este fondul suveran norvegian, prin care Banca Centrală din Oslo administrează veniturile din rezervele de petrol și gaze ale țării și dorește să le sporească, pentru generațiile viitoare.

În plus, compania americană de fonduri, T. Rowe Price, ca și compania de investiții de stat, ADQ, din Abu Dhabi, investesc în compania din Stuttgart.

Este foarte puțin probabil ca listarea să poată fi anulată pe ultima sută de metri. Există însă un prag minim de evaluare, pe care Volkswagen dorește cu siguranță să-l atingă.

Deși cursa la burse în industria auto rămâne, ea nu e scutită de pericolele prezentului și ale viitorului apropiat. Între acestea se numără probleme din lanțurile de aprovizionare, efectul războiului din Ucraina, creșterea prețurilor la energie și sfârșitul fazei de dobândă bancară scăzută.

(foto articol: DreamStime.com)

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro