Sari direct la conținut

Presa străină despre candidații la cancelar și campania electorală din Germania. Americanilor le-ar plăcea mai “hot”

HotNews.ro
Scholz - Baerbock - Laschet, Foto: Captura video
Scholz - Baerbock - Laschet, Foto: Captura video

În mai puțin de două săptămâni, vor avea loc alegerile federale din 2021. Pe 26 septembrie, electoratul va decide asupra viitorului politic al Germaniei. Mass-media internaționale urmăresc îndeaproape campania electorală și pe cei trei candidați la funcția de cancelar: Annalena Baerbock, Armin Laschet și Olaf Scholz. Însă entuziasmul este moderat și se reproșează lipsa de carismă a candidaților și moliciunea campaniei electorale. Însă nemților se pare că le place “stabilitatea”, iar experiența cu un ultra-carismatic cancelar nazist, sfârșită dezastruos, pare că nu s-a stins din mentalul colectiv german.

Despre candidatul SPD, Olaf Scholz, în prezent vicecancelar și ministru de finanțe, fostul ambasador american în Germania, John Kornblum, spune în New York Times: „Cel pe care toată lumea îl place cel mai mult este tipul cel mai plictisitor din alegeri – poate chiar în toată țara. În comparație cu el, este mai interesant să privești o oală cu apă clocotind”.

„Niciodată în istoria Republicii Federale cetățenii nu au avut de ales între alternative mai puțin atractive”, scrie Neue Zürcher Zeitung (NZZ). Referitor la candidata la cancelar a Verzilor, Annalena Baerbock, din cauza acuzațiilor de plagiat, NZZ consideră fapta ca fiind cel puțin o „înșelătorie de serviciu”.

Daily Express din Marea Britanie îl descrie pe candidatul CDU, Armin Laschet, ca nefiind carismatic. El apare ca un viitor succesor al Angelei Merkel și arată ca un manager de bancă regională. În Olanda, candidatul la cancelar are mai mult reputație de politician provincial.

Dar presa internațională nu găsește doar candidații la cancelar ca fiind plictisitori. Nici campania electorală, în general, nu trezește entuziasm din partea presei străine. „Scholz și Laschet nu sunt oratori grozavi sau captivanți pentru oameni”, spune corespondentul New York Times la Berlin, Melissa Eddy. Față de aparițiile în campanie în fața a mii de oameni, uzuale în SUA chiar și în timpul pandemiei, evenimentele electorale de mai mici proporții, din Germania, îi apar ca fiind monotone.

Critici similare pot fi auzite din Polonia: „Potrivit standardelor poloneze, partidele germane sunt relativ similare”, explică corespondentul berlinez, Lukasz Grajewski. Campania electorală poloneză este diferită, presupunând “a fi tare și a țipa unul la celălalt”. Și NZZ descrie campania electorală drept „aruncare de bile de bumbac”.

Unora așa le place

Este campania electorală pe care o merită nemții: candidații nu au carismă și sunt plictisitori, scrie la începutul lunii septembrie New York Times. „Cursa pentru succesiunea cancelarului Angela Merkel este mai strânsă decât a fost, timp de ani de zile. Și totuși: cei doi candidați de top nu sunt deloc incitanți. Așa le place nemților ”.

Corespondenta de la Berlin pentru New York Times, Katrin Bennhold, consideră că principalul candidat de vârf al SPD este atât de “plictisitor și lent”, încât se compară cu o mașină din Germania („Scholz-o-mat sau mașina Scholz”). În loc să transmită sentimentul schimbării și să demonstreze o mentalitate de genul „Da, putem!”, el reprezintă doar „stabilitate”. Și nu face greșeli, pentru că spune puțin.

În ochii autoarei americane, campania electorală este tipică pentru Germania de azi a lui Merkel, nu poate fi încălzită la emoții, charismă și spirit inovator. Bennhold atribuie popularitatea relativ echilibrată candidaților de top, în rândul electoratului, tocmai acestui fapt: Merkel a modelat un stil politic care poate fi redus la un numitor comun.

Autoarea îi descrie pe cei doi candidați ai SPD și CDU, Olaf Scholz și Armin Laschet, ca fiind mai mult sau mai puțin interschimbabili, ca doi purtători de costume, de peste 60 de ani, care practic nu doresc nicio schimbare în Germania. Ei reprezintă spiritul lui Merkel, în timp ce promotoarea schimbării, Annalena Baerbock, în vârstă de 40 de ani, este în prezent în dezavantaj.

Pe de altă parte, Scholz, pe care Bennhold îl vede în prezent ca având cele mai mari șanse, este ceva de genul „Merkel a doua”, un candidat care întruchipează aura de stabilitate și securitate a cancelarului.

Fostul ambasador american, John Kornblum, este citat în text. El spune: „Scholz încearcă să fie clona lui Merkel. Tipul cel mai popular este, de asemenea, cea mai plictisitoare persoană din campania electorală și poate cea mai plictisitoare persoană din toată țara. Comparativ cu performanțele sale, pare mai interesant să privești o oală cu apă clocotind.

În text se explică și de ce se presupune că germanilor nu le place carisma în politică: pur și simplu au avut experiențe proaste cu politicieni carismatici. E ca o aluzie la alegerea lui Adolf Hitler și consecințele nefaste ale politicii sale naziste. “Acum, carisma e alungată din politica” germană, concluzionează Frankfurter Rundschau.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro