Primele doua statii ale metroului din Drumul Taberei legate prin tunel: "Cartita" Varvara a intrat vineri in statia Orizont
UPDATE Ora 10:58: Cartita Varvara – echipamentul care sapa primul tunel al metroului din Drumul Taberei (Tunnel Boring Machine – TBM), a atins vineri peretii statiei Orizont. TBM-ul a intrat, practic, in prima statie de pe traseul sau la 45 de zile de cand si-a inceput forajul si cu aproape doua saptamani mai repede decat se asteptau autoritatile. Recordul de viteza: 19 inele pe zi, adica un avans de mai bine de 28 de metri.
TBM-ul botezat de catre autoritati „Varvara” a atins vineri peretii mulati ai statiei Orizont – prima statie de pe traseul sau – dupa ce forat aproape 358 de metri in cele 45 de zile de cand si-a inceput misiunea din statia Academia Militara.
Intrarea in statia Orizont are loc cu aproape doua saptamani mai devreme decat se asteptau autoritatile. Ministrul Transporturilor, Ramona Manescu, impreuna cu directorul Metrorex, anuntau pe 23 octombrie ca „Varvara” va junge la Orizont pe 18-19 noiembrie.
Odata intrat in statie, constructorul va incepe procedura de translatare a utilajului prin statia Orizont spre capatul celalalt, punct din care TBM-ul isi va continua forajul spre urmatoarea statie: Favorit.
Potrivit informatiilor publicate pe pagina dedicata lucrarilor la Magistrala M5 de pe forumul de specialitate forum.metrouusor.com, recordul de viteza al TBM-ului a fost de 19 inele pe zi, adica mai bine de 28 de metri.
In perioada imediat urmatoare, dupa cum au precizat autoritatile, ar urma sa-si inceapa misiunea si cel de-al doilea TBM, cartita botezata „Filofteia”. Autoritatile anuntau ca pe 20 noiembrie este data fixata pentru ca cel de-al doilea TBM sa-si inceapa forajul.
Parcursul celor doua utilaje poate fi consultat pe o pagina dedicata realizata de utilizatorii forumului metrouusor.com
Vezi mai jos cateva fotografii cu santierul statiei Academia Militara si cu tunelul sapat de cartita Varvara
Tunelul spre statia Orizont:
Intrarea in primul tunel forat al metroului din Drumul Taberei:
Santierul din Statia Academia Militara:
In tunel, aproape de „cartita” Varvara:
Vedere din tunel spre statia Academia Militara:
Utilajul care transporta boltari prin tunel catre TBM:
TBM-ul Filofteia, pregatita sa-si inceapa misiunea pe 20 noiembrie:
Boltarii pentru tunel sunt coborati in statie cu o macara:
O luna de cand Varvara si-a inceput misiunea in subteran
Pe 25 septembrie a fost pus in functiune primul echipament de sapat tuneluri de pe santierul metroului din Drumul Taberei. Denumit „Varvara”, TMB-ul coborat pe santierul statiei Academia Militara inca din toamna trecuta, si-a inceput misiunea cu o intarziere de mai bine de jumatate de an – autoritatile sperau ca punerea in functiune sa se faca in luna martie, insa reducerea drastica a bugetului a stricat planurile.
Potrivit programului de lucrari, structura statiilor si a tunelelor va fi gata in prima jumatate a anului 2015. Urmeaza lucrarile de montare a caii de rulare, cele de automatizari si finisajele. Termenul preconizat pentru darea in folosinta a tronsonului Raul Doamnei – Eroilor 2 este al doilea semestru al anului 2016.
TBM-ul, inclusiv saniile cu instalatii, are o lungime aproximativa de 100 m si se prezinta ca o manta cilindrica, cu o diafragma de separare intre frontul de excavatie si tunel, echipat pentru excavarea tunelului si pentru instalarea captuselii din inele de boltari prefabricati.
Primii boltari ai primului inel de tunel au fost montati pe 18 septembrie, iar azi, odata cu pornirea efectiva a lucrarilor de forare, au inceput sa fie montate si inelele urmatoare.
Componentele principale ale TBM-ului:
– freza pentru excavarea tunelului.
– cilindri hidraulici care permit avansul scutului.
– sistem de sustinere permanenta a frontului de excavatie.
– dispozitiv de punere in opera a inelelor. Fiecare inel este compus din sase boltari .
– sistem de control al directiei care sa asigure o ghidare precisa si corectii rapide.
– dispozitiv pentru injectarea de material de umplere, la extradosul inelului de boltari, in golul care se creeaza in timpul excavatiei.
– diverse dispozitive pentru alimentare si evacuare care realizeaza comunicarea intre camera de excavatie si exterior, si care asigura mentinerea continua a presiunii de sustinere a frontului.
– dispozitive pentru acces si interventie in camera presurizata de excavatie, constituite dintr-o instalatie de aer comprimat, cu camera hiperbarica de siguranta cu doua sasuri.
Date tehnice TBM:
- Tipul scutului: EPB
- Raza de curbura: 180 m – 800 m
- Presiune maxima de lucru: 4 bar
- Diametru: 6570 mm
- Tip: electric
- Motoare: 8 X 160 kW
- Putere: 1280 kW
- Moment de torsiune: 4500 kNm
- Cilindru principal de impingere: 2 X 16 cilindru
- Lungimea cilindrului de impingere: 2200 mm
- Forta de impingere: 42575 kN
- Diametrul scutului din fata: 6540 mm
- Lungimea scutului din fata: 3520 mm
- Diametrul scutului din centru: 6530 mm
- Diametrul scutului din coada: 6520 mm
Datele geometrice ale tunelelor:
- Tunel Linia 1: 4,3 km
- Tunel Linia 2: 4,1 km
- Trecere in gol prin statii: 2,0 km
Primul tronson al magistralei 5 de metrou, care face legatura intre Drumul Taberei si Universitate, va avea o lungime de 6,2 + 1 kilometri si va numara 10 statii: Eroilor, Academia Militara, Orizont, Favorit, Tudor Vladimirescu, Parc Drumul Taberei, Romancierilor, Valea Ialomitei, Valea Argesului si Raul Doamnei.
Contractele incheiate pentru executia si consultanta metroului din Drumul Taberei ajung in prezent la circa 275 de milioane de euro.
- HARTA INTERACTIVA Cum a ajuns metroul din Drumul Taberei, cu contracte semnate de 275 de milioane de euro pentru executie, sa coste 1,2 miliarde de euro, „cat autostrada Comarnic – Brasov”, in declaratiile lui Victor Ponta
Traseul magistralei de metrou M5
Foto: Hotnews
Lotul 1.1, Raul Doamnei – Hasdeu (Opera) are o lungime de 6,2 km, 9 statii si este construit de asocierea Astaldi – FCC Construccion – Delta ACM – AB Construct. Valoarea contractului este de peste 918 milioane de lei fara TVA.
Lotul 1.2, Statia, Depoul si Galeria de legatura Valea Ialomitei are o lungime de 1 km, o statie si un depou si este construit de asocierea Max Bogl (Germania) – Max Boegl (Romania). Valoarea contractului este de peste 231 de milioane de lei fara TVA.
Desi initial finantat 50% printr-un imprumut de la Banca Europeana de Investitii, proiectul metroului de pe Magistrala 5 a fost acceptat de Comisia Europeana in cadrul programelor de finantare nerambursabila.
Astfel, Ministerul Transporturilor aminteste ca acum „acest proiect este finantat din fonduri structurale nerambursabile in cadrul Programului Operational Sectorial – Transport”.