Primul film romanesc nominalizat la Oscarul posterelor si trailerelor: Domestic s-a batut in afise cu Argo, Dredd si Texas Chainsaw 3D
N-a castigat afisul de festival al filmului lui Adrian Sitaru Premiul Golden Trailer la categoria Cel mai original poster – premiul anuntat in 3 mai i-a revenit lui „Texas Chainsaw 3D”, dar a participat in premiera la o competitie dominata in proportie de 95% de productii americane. Afisul cu iepurele, furculita si blocul a fost realizat de compania romaneasca The Drum, infiintata de-abia in ianuarie 2012. La categoria sa au fost doar patru nominalizati.
O furculita a carei coada se termina intr-un bloc cu antene si rufe puse la uscat, si ai carei dinti descriu urechile unui iepure. Dedesubt scrie „Domestic”, iar „c”-ul din coada reprezinta corpul unui cocos. Tagline-ul e „Fauna-tastic times with your neighbours”. Acesta e afisul cu care The Drum s-a inscris acum aproximativ o luna si jumatate, pe ultima suta de metri, la nominalizarile pentru Golden Trailer Awards, premii care se acorda de 14 ani la Los Angeles pentru cele mai bune postere, trailere si spoturi TV din industria americana.
Categoriile sunt foarte numeroase (aproape 70), ocupandu-se in parte de thriller-uri, horror-uri, filme de dragoste sau documentare, dar exista categorii separate pentru filmele straine. Exista la fiecare editie un juriu care decide premiantii. Pe site-ul evenimentului nu a fost postat inca juriul din acest an, dar din cel de anul trecut au facut parte regizoarea spaniola Isabel Coixet si producatorul rus Alexander Rodnianski.
Printre trailer-urile castigatoare anuntate in 3 mai 2013 se numara „Iron Man 3” la categoriile Best in Show si Summer 2013 Blockbuster Trailer, “Skyfall” la categoria Best Action, “Wreck it Ralph” la categoria Best Animation/Family, “The Hangover Part III” la categoria Best Comedy, “Argo” la categoria Best Drama si “Mama” la Best Horror.
Intr-o grupa speciala intra categoriile tehnice (cel mai bun sunet dintr-un trailer sau cea mai buna muzica), o alta grupa e consacrata trailer-urilor filmelor straine, o alta spoturilor TV, alta afiselor, dar se dau premii si pentru cele mai bune trailer-uri ale festivalurilor de film, si chiar si afiselor de festival.
La afise, premiantii au fost:
- “The Expendables 2” – Best Action Poster
- “Life of Pi” – Best Animation/Family Poster
- “Ted” – Best Comedy Poster
- “The House I Live In” – Best Documentary Poster
- “Argo” – Best Drama Poster
- “The Last Exorcism 2” – Best Horror Poster
- “Beasts of the Southern Wild” – Best Independent Poster
- “Skyfall” – Best International Poster
- “Safe Heaven” – Best Romance Poster
- “Man of Steel” – Best Summer 2013 Blockbuster Poster
- “A Good Day to Die Hard – Best Teaser Poster
- “Trance” – Best Thriller Poster
- “Tomb Raider” – Best Video Game Poster
- “The Incredible Burt Wonderstone „Wildposts” – Best Wildposts (a series of posters)
- “Texas Chainsaw 3D” – Most Original Poster
- “A Haunted House” – Trashiest Poster
- “Mabo” – Best Foreign Poster.
„Ne bucuram foarte tare ca afisul a ajuns atat de sus, speram sa ajunga si filmul”, a spus Adrian Sitaru pentru HotNews.ro, explicand de ce „Domestic” a avut un afis in Romania, si altul in strainatate. (Pe site-ul imdb.com nominalizarea e in mod eronat ilustrata cu afisul romanesc.). „Impreuna cu The Drum si cu Graffitti BBDO am cazut de acord ca pentru festivaluri e nevoie de un afis mai stilizat, mai sugestiv. In aceeasi idee am facut un trailer pentru public, si altul pentru festivaluri.”
Regizorul lui „Domestic” a comparat ca idee afisul de festival al filmului sau cu afisul celui mai recent film al lui Lars Von Trier, „Nymphomaniac”, amandoua fiind stilizate, esentializate.
Raspunzatori de afisul lui „Domestic” sunt: Liviu Neagoe (creative direction), Ana Poiana (copywriting) si Cutarica, alias Vlad Mihai (concept &art direction). „Nu ma asteptam sa castige ‘Texas Chainsaw 3D'”, a spus Vlad Mihai pentru HotNews.ro. „E frumos posterul, dar nu mi s-a parut cel mai original. Pe de alta parte, ‘Dredd” era alta mancare de peste. Cred ca ‘Argo’ mi-a placut cel mai mult”.
Vlad Mihai, care se defineste pe site-ul sau „illustrator, graphic designer and creative shaman”, a povestit cum a fost creat afisul: „Intai am vazut filmul, pe urma am incercat sa imbinam cat mai multe elemente din film – blocurile cu locatarii (viata din bloc), animalele samd. Cum aveam nevoie de un animal central, am luat iepurele – urechile lui se duc spre furculita. Am avut o prima varianta bruta pe care am imbunatatit-o de vreo sapte ori.”
The Drum, o companie mica infiintata in ianuarie 2012, este singura companie de marketing de film din Europa, alaturi de cateva companii similare din Marea Britanie. „Incercam sa prindem cat mai multe filme romanesti, sa ne facem un portofoliu si sa incepem sa lucram in afara”, spune Mihai.
Pana acum The Drum a mai lucrat pentru comedia „Mamaia”, produsa de MediaPro Pictures si pentru trei scurtmetraje. Acum are trei filme in lucru. Se ocupa de trailer, poster, site, dar si de flyere – daca e nevoie.
Intrebat la ce film vazut recent ar fi vrut sa faca afisul, Vlad Mihai a spus „Django dezlantuit”. „Prefer un film de arta, care sa nu fie ‘cheesy’, iar pentru filmul lui Tarantino as fi facut ceva minimalist. Intr -un afis bun trebuie sa condensezi ideea foarte mult”.
Cum va schimba lucrurile aceasta nominalizare? Liviu Neagoe, creative partner la The Drum, e de parere ca in Romania nu se vor schimba prea multe: „Pe plan local, desi imi doresc, stiu ca nu se va schimba nimic. Nu este pesimism, doar un realism rational. Piata romaneasca de film e timida cand vine vorba de marketing externalizat catre cei care sunt specializati in asta. Exista, cum ne place noua sa spunem, „marketing facut in grupul de montaj”. Raza de speranta vine din partea catorva regizori, case de productie sau distribuitori care inteleg ca pentru a realiza o noua productie mai intai trebuie sa ai succes cu cea la care deja ai ‘final cut-ul'”.