Profesori-politisti: cum vor parlamentarii sa ii protejeze pe profesori de elevi si parinti cu procuratura si cum prezumam copiii infractori
Profesorii sunt pe cale sa obtina acelasi statut ca politistii, in fata elevilor si a parintilor acestora. Mai multi parlamentari au depus un proiect de lege care prevede statutul de autoritate publica pentru cadrele didactice. Ceea ce inseamna ca procurorii se vor sesiza din oficiu daca s-a savarsit o infractiune impotriva unui profesor si ca se majoreaza pedepsele pentru cei care ameninta sau agreseaza un cadru didactic sau familia acestuia. “Daca un copil loveste un profesor, atunci va fi sanctionat mai aspru decat un profesor care loveste un copil”, avertizeaza un fost reprezentant al elevilor, care precizeaza ca acordarea unui statut similar politistului “inseamna ca prezumam ca elevii sunt infractori”.
Ramane inca neclar daca profesorii, cu exercitiul autoritatii publice, vor mai putea face meditatii. 50 de parlamentari PSD si UNPR au initiat un proiect de lege care prevede ca profesorii devin autoritati publice. Initiativa legislativa a fost inregistrata la Senat pe 13 octombrie 2015. Urmareste aici traseul legislativ al proiectului
Initiativa legislativa prevede ca faptele sesizate de catre un profesor “se prezuma a fi reale, pana la momentul demonstrarii situatiei contrare”.
Proiectul statueaza ca profesorul este “investit cu exercitiul autoritatii publice pe timpul si in legatura cu indeplinirea atributiilor de serviciu”. Aceeasi initiativa legislativa prevede ca profesorii “se bucura de:
- a) respect si consideratie fata de persoana sa si fata de profesie din partea beneficiarilor primari, secundari si tertiari ai educatiei, precum si din partea celorlalte cadre didactice;
- b) un climat de ordine, disciplina si respect, in timpul desfasurarii actului educational in contexte formale, nonformale si informale;
- c) autoritatea de a lua decizii oportune, care sa ii permita sa mentina un mediu adecvat in timpul procesului de predare-invatare-evaluare, dar si pe parcursul desfasurarii de activitati extrascolare;
- d) sustinerea parintilor sau reprezentantilor legali ai beneficiarilor primari ai educatiei, in realizarea actului educational;
- e) dreptul de a aplica sanctiuni disciplinare beneficiarilor primari, conform regulamentului de organizare si functionare al unitatii de invatamant;”
Proiectul de lege nu spune, insa, si cum pot fi dovedite respectul si consideratia, ce inseamna “autoritatea de a lua decizii oportune”, pana unde se intinde climatul “de ordine, disciplina si respect” si cine va fi sanctionat si cum pentru lipsa acestora (si cum se poate constata lipsa lor).
Alexandru Bajdechi: Daca schimbam rolul educativ al scolii cu un rol sanctionator, atunci rolul preventiv al legii penale nu mai este dus la indeplinire
Alexandru Bajdechi, student in anul II la Facultatea de Drept si fost presedinte al Asociatiei Elevilor din Constanta si al Consiliului Judetean al Elevilor Constanta, a declarat pentru HotNews.ro ca “si acum, orice persoana care este lovita sau vatamata corporal poate sa depuna plangere. Problema este ca ei nu depun plangere si asta e o problema privata”.
Tanarul a avertizat ca, dupa aprobarea unui astfel de proiect, “daca un copil loveste un profesor, atunci va fi sanctionat mai aspru decat un profesor care loveste un copil, ceea ce e grav pentru ca si principiul constitutional vorbeste de protectia copiilor”.
“Investirea cu exercitiul autoritatii publice o au politistii, pentru ca ei lucreaza cu infractorii. Ceea ce inseamna ca prezumam ca elevii sunt infractori. Prezumtia e perfect intemeiata ca politistii lucreaza cu infractori, insa nu putem prezuma ca profesorii lucreaza cu infractori si fac politie, motiv pentru care trebuie sa beneficieze de pedepse mai mari cei care ar vrea sa le faca rau”, sustine Bajdechi.
Potrivit acestuia, “daca schimbam rolul educativ al scolii cu un rol sanctionator al scolii ca institutie, atunci rolul preventiv al legii penale nu mai este dus la indeplinire. Preventia se face si prin educatie, iar profesorii care vor aceasta lege se declara in momentul de fata incapabili sa faca educatie, ceea ce le contesta propria natura”.
“Nu as vrea sa vad toata ziua in scoala politia cu procurorii, ca altfel ajungem la concluzia ca scoala scoate infractori, ceea ce inseamna ca scoala si-a pierdut menirea”, a adaugat Alexandru Bajdechi.
Continutul proiectului de lege
Lege privind investirea personalului didactic de predare, de conducere, de indrumare si de control cu exercitiul autoritatii publice pe timpul si in legatura cu indeplinirea atributiilor de serviciu
Art. 1. (1) Personalul didactic de predare, de conducere, de indrumare si control din invatamantul preuniversitar este investit cu exercitiul autoritatii publice pe timpul si in legatura cu indeplinirea atributiilor de serviciu, in limita competentelor stabilite prin Statutul personalului din invatamant.
(2) Autoritatea functiei nu poate fi exercitata in interes personal.
(3) Personalul didactic de predare, de conducere, de indrumare si control din invatamantul preuniversitar beneficiaza, in exercitarea atributiilor specifice functiei, de protectia acordata similar functiilor de autoritate publica.
Art. 2.In aplicarea prevederilor art. 1, personalul didactic de predare, de conducere, de indrumare si control se bucura de:
a) respect si consideratie fata de persoana sa si fata de profesie din partea beneficiarilor primari, secundari si tertiari ai educatiei, precum si din partea celorlalte cadre didactice;
b) un climat de ordine, disciplina si respect, in timpul desfasurarii actului educational in contexte formale, nonformale si informale;
c) autoritatea de a lua decizii oportune, care sa ii permita sa mentina un mediu adecvat in timpul procesului de predare-invatare-evaluare, dar si pe parcursul desfasurarii de activitati extrascolare;
d) sustinerea parintilor sau reprezentantilor legali ai beneficiarilor primari ai educatiei, in realizarea actului educational;
e) dreptul de a aplica sanctiuni disciplinare beneficiarilor primari, conform regulamentului de organizare si functionare al unitatii de invatamant;
f) protectie juridica adecvata pentru indeplinirea sarcinilor;
g) sprijin si implicare din partea autoritatilor, inclusiv a celor care au atributii in domeniul invatamantului, pentru asigurarea tratamentului, consideratiei si respectului cuvenit functiei, in raport cu importanta sociala si sarcinile specifice;
h) beneficiul campaniilor desfasurate la nivel national si local, de catre autoritatile administratiei publice, pentru cresterea consideratiei si prestigiului social.
Art. 3. In vederea asigurarii dreptului instituit prin art. 1, institutiile si autoritatile publice colaboreaza cu personalul didactic de predare, de conducere, de indrumare si control.
Art. 4. In cursul procedurii legale aplicabile, faptele sesizate, in scris, de personalul didactic de predare, de conducere, de indrumare si control, in exercitarea atributiilor specifice functiei, se prezuma a fi reale, pana la momentul demonstrarii situatiei contrare.
Art. 5. (1) Amenintarea savarsita nemijlocit sau prin mijloace de comunicare directa, lovirea sau alte violente, vatamarea corporala, lovirile sau vatamarile cauzatoare de moarte ori omorul savarsite impotriva unei persoane care ocupa o functie didactica de predare, de conducere sau de indrumare si control, aflata in exercitarea atributiilor de serviciu sau in legatura cu exercitarea acestor atributii, se sanctioneaza cu pedeapsa prevazuta de lege pentru acea infractiune, ale carei limite speciale se majoreaza cu o treime.
(2) Savarsirea unei infractiuni impotriva unei persoane care ocupa o functie didactica de predare, de conducere sau de indrumare si control ori asupra bunurilor acesteia, in scop de intimidare sau de razbunare, in legatura cu exercitarea atributiilor de serviciu, se sanctioneaza cu pedeapsa prevazuta de lege pentru acea infractiune, ale carei limite speciale se majoreaza cu o treime.
(3) Cu aceeasi pedeapsa se sanctioneaza faptele comise in conditiile alin. (2), daca privesc un membru de familie al persoanei care ocupa o functie didactica de predare, de conducere sau de indrumare si control.
Art. 6. (1) In cazul savarasirii de infractiuni impotriva unei persoane care ocupa o functie didactica de predare, de conducere sau de indrumare si control, urmarirea penala se efectueaza in mod obligatoriu de care procuror, in conformitate cu dispozitiile art. 56 alin. (3) lit. b) din Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Directorii unitatilor/institutiilor de invatamant precum si orice persoana ce exercita o functie de conducere, de indrumare si control care, in exercitarea atributiilor lor, au luat cunostinta de savarsirea unei infractiuni impotriva personalului didactic de predare, a personalului didactic de conducere, de indrumare si control, sunt obligate sa sesizeze de indata organul de urmarire penala si sa ia masuri pentru ca urmele infractiunii, corpurile delicte si orice alte mijloace de proba sa nu dispara.
(3) Procurorul se sesizeaza din oficiu daca afla, pe orice alta cale decat cea prevazuta la alin. (2), ca s-a savarsit o infractiune impotriva unei persoane care ocupa o functie didactica de predare, de conducere sau de indrumare si control si incheie un proces-verbal in acest sens.
Descarca de aici proiectul integral al legii:
Proiectul de Lege Profesor-Politist
Expunerea de Motive: Parlamentarii regreta comunismul
Expunerea de motive este semnata, “in numele initiatorilor”, de catre senatorul PSD Liviu Marian Pop, ministru delegat pentru Dialog Social, fost ministru interimar al Educatiei si fost secretar general al Federatiei Sindicatelor Libere din Invatamant (FSLI).
Acesta arata ca, potrivit “unui studiu efectuat anii trecuti pentru Ministerul Educatiei, peste 70 de mii de profesori romani au fost, cel putin o data, jigniti, amenintati sau chiar loviti de catre elevi sau parinti. Studiul a fost facut in 1.200 de scoli, cu un numar total de 586.000 de elevi. Dintre acestia, 2.400 au recunoscut ca si-au insultat sau injurat profesorii, iar aproape 200 au marturisit, unii din ei cu mandrie, ca au batut, cel putin o data, un cadru didactic”.
“Pana in 1989, adica in plin regim totalitar, un asemenea incident era de neconceput, iar atunci cand, totusi, asa ceva se intampla intr-un oarecare colt al tarii, urmarile erau drastice pentru elevul in cauza. Pana si in anii negri ai dictaturii, dascalul era respectat, iar demnitatea lui era aparata”, argumenteaza Liviu Pop.