Programul guvernului Ciolos pe administratie locala: scoli superioare de administratie publica, salarii in functie de performanta, alegeri in doua tururi
Programul guvernului Ciolos pe administratie locala propune revizuirea legislatiei in acest domeniu dupa organizarea unei dezbateri publice, crearea unei scoli superioare de administratie publica si, dar si remunerarea functionarilor publici in functie de performante. Totodata, este propusa continuarea procesului de descentralizare, alegeri in doua tururi, eliminarea pragului pentru consiliile locale si instituirea practicii consultarii prealabile a cetatenilor in luarea deciziilor administrative.
Cum vrea sa reformeze guveul Ciolos administratia locala
1. Organizarea unei dezbateri publice pe tema imbunatatirii activitatii administratiei in vederea formularii unui pachet legislativ care sa aiba urmatoarele obiective:
– Simplificarea si armonizarea legislatiei administratiei publice. Transparentizarea activitatii acesteia prin imbunatatirea accesului la informatiile de interes public si transparenta decizionala. Instituirea practicii consultarii prealabile a cetatenilor in luarea deciziilor administrative.
– Profesionalizarea administratiei publice prin recrutare si evaluare pe baza de competente si performanta. Stabilirea unor trasee profesionale clare care sa confere predictibilitate si motivatie pentru evolutia in cariera.
– Crearea unei scoli superioare de administratie publica si sustinerea evolutiei in cariera publica pe baza de programe de dezvoltare profesionala.
– Dezvoltarea si implementarea unui sistem de management al performantei personalului angajat in cadrul administratiei publice. Sistem diferentiat de remunerare in functie de performanta.
– Derularea unui proiect de profesionalizare a Secretariatului General al Guvernului si extinderea lui si in alte zone ale administratiei publice.
– Crearea unor programe de evaluare a transparentei si testare a profesionalismului si integritatii personalului angajat in cadrul administratiei publice, inclusiv prin parteneriate cu organizatii ale societatii civile.
2. Descentralizare – apropierea administratiei de cetatean:
– Continuarea procesului de descentralizare administrativa si consolidare a autonomiei locale, prin reducerea rolului administratiei centrale la cel de strategie, politici si control, concomitent cu cresterea resurselor financiare la nivel local.
– Definitivarea unui calendar pentru continuarea procesului de descentralizare a administratiei avand ca obiective: asigurarea continuitatii si cresterea calitatii furnizarii de servicii publice, realizarea transferului de competente de la administratia publica centrala spre cea regionala si locala, repartizarea responsabilitatilor cu alocarea corespunzatoare a resurselor.
– Realizarea unei Strategii de dezvoltare regionala, armonizata cu Strategia de dezvoltare nationala prin crearea unui cadru institutional de organizare si functionare a regiunilor administrativ-teritoriale care sa asigure inlaturarea decalajelor de dezvoltare existente.
– Elaborarea unui plan national de investitii strategice in infrastructura comunitatilor locale si cresterea performantei cheltuielilor pentru dezvoltarea acesteia prin implementarea unor standarde minime privind investitiile publice: scoli, dispensare, lacase de cult, servicii de electricitate, apa si canalizare, iluminat public, salubrizare.
– Completarea cadrului legislativ si optimizarea organizarii administrative a Bucurestiului si a zonei metropolitane pentru rezolvarea problemelor stringente cu care se confrunta cetatenii.
3. Amendarea, de urgenta, a legislatiei electorale cu stabilirea a doua tururi de scrutin pentru alegerile de primari si presedinti de consilii judetene, eliminarea pragului pentru consiliile locale, reducerea numarului de semnaturi pentru independenti, posibilitatea asocierii unor independenti pe liste pentru consiliile locale.
Masuri care vizeaza administratia, trecute la alte capitole:
– Imbunatatirea legislatiei privind achizitiile publice, in sensul simplificarii acesteia si impunerea unei transparente totale in acordarea contractelor publice in administratia centrala si locala.
– Introducerea sistemelor de guvernare electronica si a ghiseului unic.
– Adoptarea unui program national de consolidare a cladirilor cu risc seismic ridicat.
Vasile Dancu este propus vicepremier si ministru al Dezvoltarii si Administratiei.