Programul Rabla, suspendat în premieră, după ce a schimbat piața auto în 20 de ani și a oferit chiar și 10.000 de euro. „Ce facem? Oamenii au casat vehiculele vechi în așteptarea lansării acestui program”. Când se poate relua Rabla

Printre măsurile de economii ale noului guvern se numără și Programul Rabla, pe baza căruia vreme de 20 de ani peste 700.000 de oameni și-au luat mașini noi, cu vouchere care au ajuns și la 10.000 de euro.
- În 2024, când prima pentru electrice în Rabla Plus s-a înjumătățit, piața acestor mașini a scăzut cu 40%.
Începerea programului Rabla Auto 2025 a fost suspendată cu o zi înainte de pornirea celei mai așteptate etape, cea pentru persoanele fizice. Cele mai mari două asociații ale industriei auto au calificat suspendarea ca fiind o decizie care va avea „impact dezastruos” și una care este „inacceptabilă”.
Ce se va întâmpla cu mașinile electrice?
Dincolo de supărările dealerilor auto, care ar avea vânzări mult mai mici dacă programul nu va mai porni, impactul va fi de asemenea dur pentru oamenii care ar fi vrut să-și ia o mașină electrică, hibridă sau pe benzină. Fie achiziția va fi amânată un timp, fie nu se va mai întâmpla deloc, în scenariul negativ.
Nu se știe încă data la care va începe Rabla Auto 2025. Pe 24 iunie, noul ministrul al Mediului, Diana Buzoianu, declara că „vor fi analizate toate programele de la AFM. Vom lua o decizie, în curând, cu privire la toate programele, şi cele care au fost blocate, şi cele care urmau să fie lansate în perioada următoare”.

Corelația dintre primă și vânzări este vizibilă imediat la mașinile electrice, de pildă: în 2024, când prima pentru electrice în Rabla Plus s-a înjumătățit, piața automobilelor electrice a scăzut cu 40%.
Piața mașinilor full-electrice este dominată de modele precum Dacia Spring, Tesla Model Y, Tesla Model Y și de mașini de la Renault, Volkswagen, Hyundai, Kia și Leapmotor. Dependența pieței electricelor de subvenție se vede și în comunicarea costului: prețurile mașinilor full-electrice includ subvenția de 7.100 euro oferită de stat.
Când se poate relua Programul Rabla
Pe baza informațiilor de acum, guvernul ar dori să continue astfel:
- Data începerii pentru persoane fizice: probabil în luna iulie.
- Valoarea ecotichetelor pentru mașini full-electrice: 37.000 de lei (7.400 euro), cu condiția să fie casată o mașină veche
- Valoarea ecotichetelor pentru o mașină pe benzină sau GPL: 10.000 lei (2.000 euro)
- Valoarea ecotichetelor pentru o mașină plug-in hibrid sau motocicletă electrică: 15.000 de lei (3.000 euro)
- Valoarea ecotichetelor pentru o mașină hibridă – 12.000 de lei (2.400 euro)
- Bugetul total pentru persoane fizice: 610 milioane lei
Dificultăți, schimbări dese, dar a mers înainte
Din 2005 și până acum, prin programele Rabla au fost casate peste un milion de mașini vechi și s-au cumpărat peste 700.000 de mașini noi. Primul program Rabla s-a ținut în 2005, prima de casare a fost atunci de 3.000 de lei și s-au casat aproape 15.000 de mașini.
Istoria Rabla Auto în România a însemnat și succese, fiindcă sute de mii de oameni și-au luat mașini noi, dar au fost și controverse și supărări legate de reguli, de momentul începerii, de implementare și de transparență.
Programul Rabla este și el o „oglindă” a modului în care se fac lucrurile în România, potrivit dealerilor. Ei au remarcat că, de-a lungul anilor, criteriile de eligibilitate, sumele oferite drept primă de casare, dar și termenele-limită, s-au schimbat frecvent. Dar a mers înainte.
Uneori, schimbările au venit și cu câteva zile înainte de lansare. Aceste modificări bruște au afectat dealerii auto, firmele de reciclare și mai ales populația, care nu mai știa la ce să se aștepte.
De la buget de 140 milioane lei la drumul spre miliard

Anul record a fost 2010, când au fost casate 190.000 de mașini vechi și s-au cumpărat 62.000 de mașini noi. Bugetul a fost atunci de 722 milioane lei și se permitea „comasarea” a până la trei vouchere, pentru achiziția unei mașini noi.
În acel an istoric pentru Rabla, bugetul a fost de aproape patru ori mai mare decât cu un an înainte. Bugetul programului a scăzut apoi patru ani la rând, astfel că în 2014 ajunsese la doar 140 milioane lei.
Au urmat însă șase ani de creștere, astfel că în 2021, bugetul total a fost de 940 milioane lei și s-au cumpărat 50.000 de mașini noi prin program.
Timp de opt ani consecutiv, valoarea primei de casare pentru cei care-și cumpărau mașină pe benzină sau motorină a rămas la 6.500 lei. Mașinile ce pot fi casate erau cele mai vechi de opt ani, în timp ce din 2022 pot fi eligibile și cele mai vechi de șase ani.
În 2014 a apărut „tichetul electronic”
Anul 2014 a fost unul de referință fiindcă a apărut pentru prima oară „tichetul electronic” cu care s-au adresat direct dealerilor validați. Cu timpul, mult mai multe etape au putut fi „bifate” online.
S-a modificat mult profilul programului în ultimii cinci ani, fiind util mai ales pentru cei care vor să-și ia mașini full-electrice sau hibride. În primul deceniu de existență al programului, cel mai bine vindea Dacia, marcă ce a avut în mod constant 30-35% din piața totală a mașinilor noi, așa că era logic ca ea să fie lider și la Rabla.
2025 va bate recordurile de întârziere
Pe parcursul anului calendaristic, cel mai devreme Programul Rabla a luat startul când bugetul a fost aprobat rapid și Ministerul Mediului a fost pregătit. Cea mai timpurie lansare a fost în 2022, pe data de 8 februarie. În medie, Rabla începea în martie sau aprilie.
Cel mai târziu a început în anul 2016, adică pe data de 14 iunie, iar 2025 va bate toate recordurile de întârziere.
Programul aducea în piață an de an un așa-numit „sentiment de așteptare”, conform expresiei folosite de dealeri: vânzările erau mult mai mici înainte de începere, oamenii așteptând pornirea acestui program pentru a-și lua mașini noi cu ajutorul voucherelor.
Când programul a început târziu, în vară, vânzările rămâneau scăzute multe luni, cum se întâmplă și în 2025.
În unii ani, două treimi din vânzări se făceau prin Rabla
În unii ani, Programul Rabla chiar a salvat piața mașinilor noi: spre exemplu, în 2010 s-au înmatriculat mai puțin de 95.000 de mașini noi, dintre care două treimi au fost achiziționate prin acest program de reînnoire a parcului auto, Ponderea a fost foarte mare și în 2021: patru din zece mașini noi au fost cumpărate prin program.
În unii ani, sistemul de înscriere a fost greoi, dosarul ce trebuia prezentat era foarte mare, oamenii aveau mult de umblat, iar timpii de așteptare erau uriași, potrivit descrierilor utilizatorilor. Nici ediția 2025 nu se anunța una ușoară din punct de vedere al documentației.
Au fost și ani în care platforma de înscriere s-a blocat, probleme fiind chiar și în 2025, cu „ramura” programului care era gândită pentru achiziția de tractoare.
O controversă răsunătoare a fost în 2017, când în program se oferea o subvenție de 10.000 de euro pentru persoanele care își cumpărau mașini full-electrice, subvenția fiind printre cele mai mari din Europa. Un nou val de critici a venit în 2021, când cel mai vândut automobil electric prin Rabla a fost Dacia Spring, model produs în China. Criticii au spus atunci că statul român ajunge să susțin producția auto chineză.
Însă mulți români care nu și-ar fi permis o mașină electrică scumpă au putut să-și ia o Dacia Spring prin programul Rabla, mai ales că prețul era de sub 10.000 de euro, incluzând și subvenția. În decembrie 2022, Spring devenea primul vehicul electric care își găsește 10.000 de clienți în România.
2025 nu accepta mașini diesel
În unele ediții, voucherele au devenit tranzacționabile pe piața neagră, fiind vândute cu sume între 500 și 1000 de euro.
Ediția 2025 era prima gândită să nu includă și mașini diesel în timp ce planul pentru 2026-2030 ar fi ca, treptat, diverse tipuri de mașini să fie scoase din program, cum ar fi full-hibridele și apoi hibridele plug-in. Informațiile din piață, dar și din mediile guvernamentale, consultate de HotNews, susțin că sunt șanse semnificative ca Programul Rabla să continue, cea mai optimistă dintre datele de repornire fiind finalul lui iulie.