Proiect uriaș de infrastructură pentru fluidizarea traficului din București și Ilfov: 100 de km de drumuri noi între Capitală, noua șosea de centură și localitățile vecine
Primăria Capitalei vrea să se asocieze cu Ministerul Transporturilor și Consiliul Județean Ilfov pentru a realiza o rețea radială de drumuri de aproape 100 de km între București, noul inel de centură A0 și localitățile din Ilfov, potrivit unui proiect aflat pe ordinea de zi a ședinței de Consiliu General de pe 30 septembrie. Valoarea investițiilor este estimată la 700 milioane de euro, bani ce ar urma să vină din fonduri europene, bugetul local și bugetul de stat.
UPDATE Proiectul a fost retras de pe ordinea de zi și va fi discutat la următoarea ședință de Consiliu General.
Propunerea de retragere a proiectului a venit din partea primarului general Nicușor Dan după ce consilierii USR-PLUS au cerut asta, deoarece două dintre drumurile radiale treceau pe spațiul verde, respectiv prin Pădurea Băneasa și peste Lacul Străulești. Consilierii PNL au cerut menținerea proiectului pe ordinea de zi, menționând că acum se aprobă doar protocolul de colaborare, nu se stabilește și traseul drumurilor.
”Grupul PNL nu dorește scoaterea acestui proiect depe ordinea de zi, având în vedere că în programul de guvernare și noi susținem infrastructura. Discutăm de un protocol care să creeze cadrul în care cele 3 instituții să funcționeze pentru a realiza aceste drumuri radiale. Nu crează niciun traseu, nicio obligație, decât cadrul legal în vederea depunerii tuturor diligențelor pentru realizarea acestor obiective de importanță crucială pentru noi. Vedem cu toții că ne sufocăm în orașul acesta din cauza traficului”, a declarat Andrei Badiu, consilier general PNL.
Andrei Rigu, consilier USR-PLUS:” Tocmai pentru că acest proiect are această magnitudine, este foarte important pentru municipiul București cât și pentru judetul Ilfov, considerăm necesar să se scoată de pe ordinea de zi, să se amâne până la următoarea ședință a Consiliului General, pentru a se înțelege foarte bine acest proiect și etapele lui. Până cu 5 zile în urmă, când a fost anunțată ședința Consiliului General, nu am avut cunoștință de acest proiect, deși între timp am aflat că au existat grupuri de lucru încă din luna martie a acestui an. Probabil de aceea există acea hartă, cu traseele drumurilor radiale, care au fost stabilite în urma unei minime analize. Nu am primit aceste analize, prin urmare nu știm cum s-a ajuns la respectivele trasee. Mai mult, două din aceste trasee trec prin spații verzi, prin Pădurea Băneasa, se propune un drum cu două benzi pe sens prin Pădurea Băneasa și pe deasupra Lacului Străulești și a Cimitirului Dămăroaia. Vrem să ne uităm pe analizele preliminare. Nu suntem împotriva dezvoltării infrastructurii. Prin acest protocol se stabilește colaborarea, dacă se aprobă așa, este posibil ca apoi să nu mai putem interveni”.
”Acea trecere prin Pădurea Băneasa este o eroare, a rămas așa dintr-o versiune anterioară. După o discuție cu Ministerul Transporturilor și Consiliul Județean ilfov a fost scoasă. Este un proiect pe care îl susțin, dar aș vrea să avem un acord în coaliția care are majoritatea în Consiliul General”, a declarat Nicușor Dan.
Cosmin Smighelschi, consilier USR: ”USR susține infrastructura, însă proiectul a venit foarte târziu, a avut o anexă cu o hartă cu anumite străpungeri care aparent încalcă spațiile verzi sau nu sunt cele agreate inițial la minister, deoarece proiectul a venit apoi cu altă hartă. Din cauza acestor nelămuriri tehnice, care țin de aparatul ministerului, de comunicare, suntem de acord și susținem să se retragă proiectul. Vom reveni cu el în cel mai scurt timp”.
Pentru menținerea pe ordinea de zi a proiectului a intervenit și primarul Sectorului 6, Ciprian Ciucu: Din” propria experiență, aceste lucruri durează foarte mult și am văzut de nenumărate ori situații similare, în care proiecte benigne sunt supra analizate într-o etapă incipientă. Vă dați seama că orice proiect va avea nevoie de o evaluare de mediu, fără ea nu poate fi bugetat și implementat. Pentru că suntem în întârziere, eu vă rog să țineți acest proiect pe ordinea de zi și să-l votați. Am intervenit fiindcă sunt foarte multe proiecte care au legătură cu Sectorul 6”.
În final, s-a luat o pauză de discuții și toată lumea a fost de acord cu retragerea proiectului și discutarea lui cât mai repede.
…….
Proiectul se numește Drumuri Radiale – Orbital București și a fost realizat de Ministerul Transporturilor la nivel de studiu de prefezabilitate. Joi, Consiliul General va decide dacă se asociază cu Consiliul Județean Ilfov și Ministerul Transporturilor pentru realizarea proiectului. Potrivit informațiilor obținute de HotNews.ro, mai departe de realizarea studiului de fezabilitate ar urma să se ocupe Asociația de Dezvoltare Intercomunitara Zona Metropolitană București-Ilfov, iar drumurile trebuie introduse în Planul de Mobilitate Urbană București Ilfov, iar apoi autoritățile locale trebuie să identifice sursele de finanțare și să se apunce de treabă.
”Drumurile radiale, care ajută la creșterea atractivității investiţiei autostrăzii A0 – Inel București prin conectarea acesteia la municipiul București și la aria metropolitană, sunt în număr de 10 și însumează o lungime totală estimată de 96.11 km. Drumurile radiale înglobate într-un singur proiect denumit Orbital București au fost trasate respectând obiectivele proiectului, astfel încât, acestea leagă marile bulevarde radiale ale municipiului București și a DNCB cu A0, dar și conexiuni între localități din aria metropolitană la A0, intersectând un număr total de 30 UAT-uri. Astfel, s-au propus noduri și descărcări rutiere în număr de 30 pentru conectarea acestor drumuri radiale. Structura drumurilor radiale va fi la profil 2+2. De asemenea, pe lângă aceste 10 drumuri radiale se propun și două noduri rutiere ce fac parte din proiectul Orbital București. Pe de altă parte, configuraţia drumurilor radiale propuse cuprinde și benzi dedicate transportului public de pasageri sau spațiu dedicat implementării unor soluții de transport pasageri de mare capacitate și prietenoase cu mediul (de tipul tramvaielor articulate).Costul estimat al proiectelor este de 590.85 mil. euro fără TVA și 703.12 mil. euro cu TVA. De asemenea, costul pe km este de aproximativ 7.32 mil. euro cu TVA”, se arată în anexa aferentă protocolului de colaborare dintre cele trei instituții.
Cele 10 drumuri radiale propuse prin proiect sunt:
- DR1 – Vest Expres, are o lungime de 8.98 km și realizează legătura între Autostrada A0 – DNCB – Bulevardul Timișoara, având un cost estimat de 75.11 mil. euro cu TVA.
- DR2 – Autostrada A1, are o lungime de 12.02 km și scopul proiectului este de extindere la trei benzi pe sens între km 10 și km 23 a Autostrăzii A1. Costul estimat este de 42.90 mil. euro cu TVA.
- DR3 – Giulești Expres, drum radial care are o lungime de 10.37 km, conectează Săbăreni la Autostrada AO, se prelungeşte până la DNCB apoi realizează legătura cu Calea Giuleşti. Costul estimat este de 72.62 mil. euro cu TVA.
- DR4 – NordExpres, cu o lungime de 12.59 km realizează conexiunea localităţii Corbeanca la Autostrada A0 apoi se prelungește spre DNCB și Bulevardul Poligrafiei. Costul total estimat este de 102.39 mil. euro cu TVA.
- DR5 – Pipera Expres, are o lungime de 10.53.km și realizează legătura între Autostrada A0 și localitățile Otopeni – Tunari – DNCB- Pipera – Băneasa Nord. Costul total estimat este de 85.97 mil. euro cu TVA.
- DR6 – Afumaţi Expres, drumul radial ce realizează conexiunea Autostrăzii A0 cu DN2, devenind o variantă de ocolire a localității Afumaţi. Are o lungime de 4.39 km și un cost total de 34.14 mil. euro cu TVA.
- DR7 – Est Expres are o lungime totală de 6.10 km și conectează Moara Domnească la Autostrada A0 și realizează legătura municipiului București la A0 prin Dobroiești-Pantelimon – DNCB – A0. Costul estimat este de 58.34 mil. euro cu TVA.
- DR8 -Splai Expres cu o lungime de 5.49 km conectează Autostrada A0 cu municipiul București prin legătura la DNCB și Splaiul Unirii, dar și conexiunea cu zona metropolitană prin nodul Cernica. Costul total estimat este de 36.51 mil. euro cu TVA.
- DR9 – Sud Expres, are o lungime de 13.86 km și realizează conexiunea Vidra – Autostrada A0 – DNCB – Bulevardul Metalurgiei / Gara Progresu. Costul estimat este de 96.44 mil. euro cu TVA.
- DR10 – Măgurele Expres, realizează legătura Autostrăzii A0 la DNCB – Parc Industrial Măgurele – Prelungirea Ferentari. Are o lungime de 9.62 km și un cost total estimat de 76.65 mil. euro cu TVA.
De asemenea, în proiectul Orbital București, sunt propuse două noduri rutiere principale, care au rolul de a conecta reţeaua rutieră existentă la Autostrada A0:
- Nodul rutier 1 realizează conectarea drumul județean DJ 200 la Autostrada A0 pe teritoriul localității Ștefăneștii de Jos; are un cost total estimat de 7.14 mil. euro cu TVA.
- Nodul rutier 2 propus pentru realizarea legăturii între drumul național DN3 la Autostrada A0 (Pantelimon); cost total estimat 14.90 mil. euro cu TVA.
”Obiectivul principal al proiectului îl reprezintă implementarea unor măsuri și proiecte pentru creșterea atractivităţii investiţiei autostrăzii AO – Inel București pentru Regiunea de Dezvoltare București – Ilfov, prin atragerea transportului de mărfuri și pasageri, prin generarea unui trafic eficient și rentabil. Un al doilea obiectiv îl reprezintă conexiunea cât mai facilă a autostrăzii A0 – Inel București cu municipiul București și cu aria metropolitană prin drumuri de legătură la aceasta(noi drumuri radiale). Astfel, se asigură accesibilitatea prin opțiuni de transportcare permit noi destinaţii și acces către servicii esenţiale. Al III-lea obiectiv al proiectului este reprezentat de creșterea conectivității la A0 prin drumurile de legătură (drumuri radiale) care determină dezvoltarea economică și creșterea randamentului zonelor logistice, industriale și rezidenţiale din Regiunea București- Ilfov. AL IV-lea obiectiv al proiectului este legat de realizarea unei conectivități directe, integrate între marile bulevarde radiale ale municipiului București și a DNCB – cu Autostrada A0 -Inel București prin-drumuri radiale, având ca principală consecință optimizarea și decongestiona traficul rutier pe străzile și bulevardele din zonele de interferenţă dintre zona urbană și cea metropolitană”, se mai arată în anexa protocolului.
Studiile de fezabilitate vor cuprinde și informaţii legate de amplasarea și operaționalizarea stațiilor de reîncărcare cu combustibili alternativi, în conformitate cu politica actuală a Comisiei Europene.
Sursele de finanțare propuse sunt fondurile europene și bugetul de stat.
Proiectul drumurilor radiale a fost conceput de Ministerul Trfansporturilor, care a studiat variantele la nivelul unor studii de prefezabilitate. Cu toate acestea, la nivel de finanțare proiectele nu ar fi fost eligibile pentru fonduri europene, ceva ce ar putea fi fezabil mai degrabă prin implementarea de către autoritățile locale, au explicat pentru HotNews.ro surse apropiate situației.
În plus, natura noilor drumuri, pe multe zone asemena unor bulevarde urbane, cu parcări în spic, linii de tramvai sau alte elemente de infrastructură urbană, diferă de tipicul proiectelor derulate de obicei de către Transporturi.
Astfel, proiectele studiate inițial vor fi preluate de către autoritățile locale pentru a fi studiate mai departe la nivel de Studii de Fezabilitate și Proiecte Tehnice pentru a fi mai apoi implementate în teren.