Radiografia unui trend imobiliar care prinde viteză: cum au răsturnat românii mersul la mall
Când n-am mai mers la mall din cauza restricțiilor impuse în pandemie, n-am mai probat haine, am uitat de popcornul de la cinema și nici n-am mai luat masa în oraș. Drept urmare, vânzările retailerilor au luat-o la vale. Cu o excepție: în localitățile unde nu erau malluri, dar care aveau un parc de retail, oamenii au continuat să cumpere. Puteau intra din stradă direct în magazine, ca într-un Mega.
Dacă în vremuri „normale”, mallurile erau adevărate furnicare și fabrici de făcut bani, în pandemie, proiectele care încă erau pe hârtie au fost amânate. În schimb, a prins avânt segmentul parcurilor de retail, tocmai pentru că au rezistat mai bine în vremuri tulburi.
Astfel, ceea ce părea doar o conjunctură s-a transformat repede într-un trend. E mai ușor și ieftin și durează mai puțin să construiești un parc de retail în micile orașe, decât un mall. Iar pofta de expansiune a retailerilor este susținută tocmai de prezența acestor centre comerciale.
În plus, atât retailerii, cât și dezvoltatorii se uită la un indicator important: evoluția Produsului Intern Brut (PIB), care la noi înregistrează una dintre cele mai mari creșteri din Uniunea Europeană, potrivit estimărilor Comisiei Europene. Ne depășesc doar Irlanda și Malta.