Radu Mihaileanu isi lanseaza filmul Concertul: "Kafka ar fi fost de zece ori mai mare daca ar fi trait sub Ceausescu"
„Concertul”, cel mai nou film regizat de Radu Mihaileanu, e o combinatie intre „Train de vie” si „Traieste!”, panoramand insa pe tabloul unei Europe in care Estul si Vestul sunt legate prin muzica. Vlad Ivanov e cel mai important dintre actorii romani, iar Caliu – liderul Tarafului de la Clejani – o adevarata senzatie, invatand Ceaikovski dupa un CD. Radu Mihaileanu a venit personal la Bucuresti pentru a-si lansa aceasta comedie tandra – un mare succes de box-office in Franta – despre Est vs Vest, comunism vs capitalism si trecut vs prezent.
Radu Mihaileanu spune despre actorii romani ca sunt printre cei mai buni din lume, iar despre sine ca e o suma de identitati si culturi. A venit in Romania sa-si lanseze cel mai recent film, „Concertul”, o coproductie franco-romano-italiano-belgiana care ieri seara era pe locul doi in box-office-ul francez (dupa „2012”, totusi) si care a fost vanduta in toate teritoriile din lume (fiind preluata de The Weinstein Company, pentru difuzarea americana, inca din postproductie). Cu distributia sa pestrita, umorul sanatos si ideile umaniste, „Concertul” e o combinatie intre „Train de vie” si „Traieste!”, panoramand insa pe tabloul unei Europe in care Estul si Vestul sunt legate prin muzica. Vlad Ivanov e cel mai principal dintre actorii romani, iar Caliu – liderul Tarafului de la Clejani-, o adevarata senzatie, invatand sa cante Ceaikovski dupa un CD.
Radu Mihaileanu, care a parasit Romania in 1980 in timpul unei calatorii in Israel, a locuit o vreme in Canada, stabilindu-se pana la urma in Franta, recunoaste in povestea inspirata dintr-un fapt real radacinile propriilor sale idei. A existat, intr-adevar, o falsa Orchestra Balsoi care in anul 2001 a facut un turneu in alta tara pretinzandu-se ceea ce nu era, dar acesta a fost doar pretextul pentru o poveste pentru care Mihaileanu si colaboratorul sau, co-scenaristul Alain-Michel Blanc, au scris-o dupa ce s-au documentat la Moscova.
Povestea orchestrei de acum 30 ani a Teatrului Balsoi puse pe liber din ratiuni antisemite si care isi recapata demnitatea gratie dirijorului sau, printr-un turneu la Teatrul Chatelet din Paris, imbina toate temele dragi lui Radu Mihaileanu. „Concertul” e, categoric, un film de public, lucru pe care Mihaileanu il recunoaste atunci cand spune ca producatorii nu au dorit filmul intr-un festival nici de talia Cannes-ului, lucru care nu l-a impiedicat sa aiba 10 minute de „standing ovations” la Festivalul de la Roma, unde a participat in afara competitiei.
„Filmul e multicultural, ca aproape toate filmele mele in care e vorba despre dialogul dintre culturi,” recunoaste Radu Mihaileanu. „Se spune despre cei din Est ca sunt barbari, iar despre vestici ca sunt civilizati. Eu cred ca exista un dialog intre aceste culturi si ca din el se naste, asa cum spune personajul central al filmului, armonia perfecta. Eu sunt un evreu roman care a emigrat in Occident. Vesticii m-au invatat foarte multe, dar cred ca si eu pe ei. De fapt, sunt o suma de identitati si culturi (…). Iubesc imperfectiunea spiritului omenesc.”
Filmul are ca personaje rusi si francezi, dar distributia e ruso-francezo-romana. „Concertul” s-a filmat la Paris si Moscova, dar in cea mai mare parte la Bucuresti. Regizorul isi aminteste ca distribuitorul rus n-a vrut sa cumpere filmul, crezand ca e prea ironic fata de poporul rus. Ca sa verifice reactia publicului, a organizat doua proiectii. La cea din Novosibirsk, in „Rusia profunda”, a participat doar actorul principal, Alexei Guskov, si reactia a constat in zece minute de aplauze in picioare. La proiectia moscovita a participat, la inceput timorat, si Radu Mihaileanu.
„Stateam in mijlocul randului, cu o haina peste mine care sa ma apere de reactia lor. Cand a venit replica: Rusii sunt ca niste catari. Trebuie sa le dai peste cap ca sa mearga, m-am facut mic, dar publicul a ras in hohote. La final, oamenii au venit la mine si mi-au vorbit mult in rusa, iar eu am zambit doar, dar pe urma translatoarea mi-a spus ca de fapt ma intrebau cati ani am stat in Rusia, pentru ca percep exact spiritul slav. S-a spus chiar ca am facut cel mai patriotic film rusesc din ultimii ani. Spectatorii au recunoscut in el pana si strazi din Moscova, desi fusesera filmate la Bucuresti.”
Radu Mihaileanu a povestit pentru HotNews.ro cum a ajuns la alegerea Concertului nr. 35 de Ceaikovski pe care orchestra il interpreteaza la Paris. Avea nevoie de un compozitor romantic rus si a ajuns la Ceaikovski dupa ce a gasit un vinil cu David Oistrah. De fapt, recunoaste regizorul, muzica s-a acordat pefect cu scenariul „atat in partea de crescendo, cand instrumentistii regasesc increderea in ei si demnitatea umana, cat si in solo-ul vioarei care tradeaza toata nostalgia sufletului slav.”
Pentru Radu Mihaileanu comunismul nu e o boala de care te vindeci usor. „Nu scapam de el doar printr-o revolutie. Este ceva mult mai profund. Eu cred pe mine nu ma va parasi niciodata acest virus. Tot ce pot face e sa transform aceasta energie negativa in energie pozitiva, prin filme. Concertul este povestea unui om zdrobit de comunism care incearca, impreuna cu prietenii lui, sa-si indrepte spatele. Faptul ca Zidul Berlinului a cazut nu inseamna ca ne-am vindecat suta la suta.”
Vlad Ivanov interpreteaza, dupa cum a declarat mai demult, „cel mai principal rol dintre actorii romani”, cel al unui magnat rus pasionat de violoncel. Despre Ivanov, Radu Mihaileanu are numai cuvinte de lauda, numindu-l „unul dintre cei mai buni actori din lume, capabili sa treaca de la o stare la alta cu cea mai mare usurinta”. In film apar in roluri mai mici si Valentin Teodosiu, Ion Sapdaru si Maria Dinulescu, dar senzatia o da Caliu, liderul Tarafului din Clejani, care e in film vioara intai a Orchestrei Balsoi.
Radu Mihaileanu il numeste pe Caliu „un geniu muzical si un mare actor„, si spune ca acesta a invatat bucata de 12 minute din Concertul nr. 35 pentru vioara si orchestra de Ceaikovski, cea care apare in film, doar ascultand-o pe un CD. „Iar in momentul in care a inceput sa cante Paganini, toata lumea – actorii rusi, actorii francezi -, a ramas cu gura cascata.”
„Concertul” a luat un start foarte sus. A fost vandut in majoritatea teritoriilor din lume inca de la faza de scenariu, spune Bogdan Moncea de la Castel Film, co-producatorul roman al filmului. Compania de vanzari internationale Wild Bunch estimeaza ca filmul, care a facut 10.000 de spectatori in Belgia in prima saptamana, are toate sansele sa faca pana la sfarsit 80.000 de spectatori in Belgia, la nivelul unei productii americane. In Franta, filmul s-a instalat in fruntea box-office-ului saptamanii premierei (ruleaza in Hexagon din 4 noiembrie). A vandut 2508 bilete la prima proiectie si 390.381 in prima saptamana. Pana la sfarsitul anului, „Concertul” intra si in Scandinavia, iar apoi in toate continentele. Filmul e produs de Les Films du Trésor, OI OI OI Productions, France 3 Cinéma, Castel Film, Europacorp, Panache Productions, RTBF si BIM Distribuzione.
Va urma pentru Radu Mihaileanu un film cu subiect romanesc? Cineastul nu exclude pentru viitor realizarea acestui „vis”. Recunoaste ca e bantuit de momentele romanesti. „Am trait momente teribile care, povestite, ar avea un umor tragic. Daca Kafka ar fi trait sub Ceausescu, ar fi fost de 10 ori mai mare.” Ce-i lipseste cineastului pentru un proiect romanesc nu sunt banii (mai ales dupa „Concertul”), ci inspiratia de a scrie o poveste.