Sari direct la conținut

Raport „Health of the Nation”: Femeile, mai atente cu sănătatea lor, bărbații, în top la operații cu robotul. Care au fost cele mai accesate servicii în ultimul an la Regina Maria

Smile Media
Raport „Health of the Nation”: Femeile, mai atente cu sănătatea lor, bărbații, în top la operații cu robotul. Care au fost cele mai accesate servicii în ultimul an la Regina Maria
Cele mai frecvente proceduri de prevenție făcute de abonații rețelei în ultimul an au fost analizele și ecografia de tiroidă – 40%, urmate de testele ginecologice Babeș-Papanicolau – 18% și cele pentru depistarea cancerului de prostată la bărbați SURSA FOTO: Shutterstock

Rețeaua de Sănătate Regina Maria a făcut o radiografie a sănătății pacienților, pe baza datelor referitoare la accesarea serviciilor medicale din cadrul întregii rețele. Raportul „Health of the Nation” cuprinde informații din ultimii doi ani post-pandemie și arată că femeile accesează servicii de prevenție de trei ori mai mult decât bărbații. Regina Maria  a acoperit în 2023 peste 8% din nevoia de sănătate a românilor, este parte complementară a sistemului național de sănătate, unul din cinci angajați în mediul privat fiind abonat la serviciile medicale ale rețelei.

Șapte vizite medicale au efectuat, în medie, în 2023, abonații Rețelei de Sănătate Regina Maria, cu 27,3% mai multe decât media de 5,5 înregistrată de OECD pentru pacientul român, arată Raportul „Health of the Nation”. Media utilizării serviciilor medicale de către abonați se apropie de cea înregistrată în țările cu cele mai multe vizite la medic din UE. Astfel, potrivit datelor Eurostat din 2021, cea mai mare frecvenţă a consultaţiilor medicale a fost înregistrată în Germania (9,6), Ungaria (9,4), Olanda (8,6) și Turcia (8).

CEO Regina Maria: „Comportamentul românilor se schimbă în direcția prevenției”

„Românii au avut tendinţa să se trateze mai degrabă decât să prevină – o realitate pe care am recunoscut-o de la început și pe care ne-am propus să o schimbăm. Astfel, acum un sfert de secol, am fost pionieri în introducerea conceptului de abonamente medicale cu acest scop în minte. Astăzi, după mulţi ani de eforturi constante, observăm cu satisfacţie cum comportamentele românilor se schimbă în direcţia prevenţiei”, a declarat Fady Chreih, CEO Regina Maria (FOTO).

Dezvoltarea sistemului de abonamente, pe de o parte, a sprijinit prevenția încurajând pacienții să se programeze din timp la medic, pe de alta, a oferit acces la servicii medicale gratuite sau cu reduceri semnificative în cadrul rețelei.

Raportul mai arată că un abonat economisește, în medie, 3.500 de lei pe an, pentru 100 de lei investiți de angajator – sumă apropiată de un salariu minim brut pe economie sau de totalul alocaţiei anuale acordate pentru creșterea unui copil. „Fiecare abonat poate vedea, în timp real, ce sumă a economisit prin accesarea serviciilor #peabonament în aplicaţia „Contul meu”, potrivit aceleiași surse.

Practic, un angajat economisește de trei ori mai mult decât valoarea anuală oferită de angajator. Mai mult decât atât, costul pe 3 luni al unui abonament medical este echivalent cu o consultaţie în reţea. Acesta reprezintă un aspect important în contextul în care, în abonament, sunt incluse gratuit sau cu discount investigaţii de prevenţie.

„Abonamentul nu mai este un instrument exclusivist – 40 la suta din portofoliu este reprezentat de angajați din fabrici. Am deschis aproape 90 de locații în care oferim servicii de medicina muncii și alte servicii medicale chiar la sediile firmelor”, a afirmat Andreea Minuţă, Director Executiv, Divizia de Abonamente Regina Maria.

În plus, angajatorii investesc în pachete din ce în ce mai complexe, care includ sesiuni de terapie, programe de wellbeing sau abonamente de stomatologie.

Ce investigații au accesat pacienții rețelei, în ultimul an

Cele mai frecvente proceduri de prevenție făcute de abonații rețelei în ultimul an au fost analizele și ecografia de tiroidă – 40%, urmate de testele ginecologice Babeș-Papanicolau – 18% și cele pentru depistarea cancerului de prostată la bărbați, PSA – tot cu 18%, urmate de ecografia mamară și mamografie – cu 9%.  „Accesarea cu preponderenţă a analizelor și ecografiilor de tiroidă ar putea fi explicată de faptul că România este o ţară săracă în iod, ceea ce face ca afecţiunile tiroidiene să fie comune în ţara noastră, patologia endocrină fiind cunoscută și în creștere. Având în vedere că tulburările hormonale nu pot fi identificate decât prin analize, iar nodulii tiroidieni nu pot fi detectaţi, de cele mai multe ori, decât prin ecografii, accesarea procedurilor de screening care vizează tiroida este în topul procedurilor de screening”, se mai arată în Raport.

„Glanda tiroidă este cea mai cunoscută dintre toate glandele endocrine, în popor vorbindu-se doar de «glandă» și în orice tulburare hormonală fiind incriminată tiroida. Miturile legate de legătura între plus ponderal sau minus ponderal și funcţia tiroidei fac să fie foarte solicitate analizele de tiroidă. Femeile, în general, sunt cele mai frecvente paciente ale serviciilor de endocrinologie, prezentând multe semne și simptome, mai ales în perioadele vulnerabile, precum sarcina, menopauza sau prima menstruaţie, în cazul adolescentelor”, a explicat dr. Alina Burlacu, medic primar endocrinolog în Rețeaua de sănătate Regina Maria.

De altfel, Raportul relevă faptul că femeile accesează screening-ul de trei ori mai des, comparativ cu bărbații, proporție care se menține atât în privința celor care au abonament, cât și în privința celor care nu au. Într-un top al investigațiilor medicale accesate de femei în ultimii cinci ani, pe primul loc se plasează screening-ul pentru tiroidă – 45,26%, urmat de screening-ul pentru cancerul de col uterin – 27,75% și de screening-ul de sân – 13.69%. Comparativ, topul investigațiilor medicale accesate de bărbați este dominat de screening-ul de prostată – 42,37%, urmat de screening-ul pentru tiroidă – 36,93% și de screening-ul dermatologic – 8,76%.

Femeile, mai atente la sănătatea lor și a copiilor

Potrivit aceluiași raport, femeile sunt înaintea bărbaților și în privința vizitelor la medic pentru a-și rezolva problemele medicale apărute. Ele merg la medic de două ori mai mult. Cele mai accesate consultații medicale de la Regina Maria sunt cele ginecologice – 23%, după care urmează cele pediatrice – 19% – și cele ORL/medicină de familie – 9%.

Pacienții cu abonament accesează serviciile medicale de trei ori mai mult decât cei fără abonament, mai arată Raportul. Respectiv 76%, față de 24%.

„Diferenţele între pacienţii fără abonament și cei cu abonament sunt determinate de tipul de nevoie – un pacient nou vine în regim de urgenţă la medic, pe când un abonat are vizite la medic în scop preventiv, programându-se din timp la investigaţiile medicale recomandate de medic anual, incluse pe abonament. Femeile nu fac doar mai multă prevenţie, ci merg și la control mai mult decât bărbaţii. Indiferent dacă au sau nu abonament, pacientele reţelei vin la medic de două ori mai mult decât bărbaţii. Faptul că bărbaţii sunt mai reticenţi în a merge la medic este o percepţie anecdotică la nivel social, nu doar în România, ci și în multe alte culturi. Datele Regina Maria confirmă, din păcate, într-o manieră generală aceste percepţii. Atât femeile abonate, cât și cele neabonate merg de două ori mai des la medic, la controale medicale, decât bărbaţii”, subliniază Raportul.

Potrivit aceleiași surse, din 2021 a început să crească și numărul consultațiilor pediatrice. Aceasta înseamnă că abonații devin conștienți de importanța prevenției, grija pentru sănătate făcându-și loc în familie. „O creștere a accesării serviciilor pediatrice în cadrul reţelei Regina Maria poate contribui semnificativ la degrevarea serviciilor medicale pediatrice de stat. Acest lucru este cu atât mai important cu cât, conform datelor Eurostat pentru 2021, România este pe locul patru în topul ţărilor din Uniunea Europeană cu cea mai mare pondere a copiilor cu nevoi medicale nesatisfăcute (examinări sau tratamente), după Polonia, Letonia și Ungaria”, mai arată sursa citată mai sus.

Extinderea beneficiilor medicale către membrii de familie ai angajaților

Potrivit Raportului, mulți abonați includ și membrii familiei în acest beneficiu, utilizând sistemul #peabonament, astfel încât și aceștia beneficiază de consultații gratuite și reduceri semnificative.

„Cu cât avem mai mare grijă de noi, cu cât învăţăm să prevenim și să mergem din timp la medic, cu atât ne este bine atât nouă, cât și familiilor noastre. Angajaţii din companii care beneficiază de un abonament Regina Maria prin intermediul angajatorului pot achiziţiona astfel de pachete și pentru membrii lor de familie la preţuri preferenţiale, tocmai pentru a aduce această cultură de prevenţie în rândul familiei. În acest fel, abonamentul medical dezvoltă obiceiuri sănătoase pornind chiar din familie”, a declarat Andreea Minuţă, director executiv al Diviziei de abonamente (FOTO).

Colesterolul, în topul analizelor medicale după pandemie

Totodată, post-pandemie a crescut cererea pentru analize de determinare a colesterolului. „În total, au fost efectuate de la începutul reţelei și până în prezent peste 80 milioane de analize, echivalentul a mai mult de trei analize pentru fiecare cetăţean român. Doar în ultimul an, au fost efectuate 16,6 milioane de analize”, se mai arată în Raport. 

„Cu 36 de laboratoare și 175 de puncte de recoltare, infrastructura noastră medicală procesează un număr impresionant de 16,6 milioane de investigaţii anual. Analizele cele mai solicitate sunt hemoleucograma, ALT (alaninaminotransferaza), creatinina serică, glucoza serică și AST (aspartataminotransferaza), reflectând nevoile de monitorizare a stării generale de sănătate, a funcţiilor hepatice și renale, precum și a nivelelor de glucoză. Aceste date subliniază importanţa continuă a serviciilor de laborator în diagnosticarea și prevenirea eficientă a afecţiunilor medicale în cadrul comunităţii”, a subliniat medicul Dan Dimitriu, directorul medical al Policlinicilor Regina Maria.

Investigațiile imagistice de calitate, preferate de pacienți

Principalele investigaţii imagistice accesate de români sunt ecografiile – 64%, pe locul al doilea aflându-se radiografiile -17%.

„Regina Maria oferă investigaţii de înaltă rezoluţie și acurateţe, pe care românii le accesează cu precădere în cadrul reţelei. Astfel, CT, RMN și mamografiile ocupă, cumulat, locul doi în topul specializării imagistică, depășind, împreună, radiografiile și semnalând un interes în creștere pentru acest tip de investigaţii, la cel mai înalt grad de calitate. Ecografiile, bază a prevenţiei, sunt utilizate pentru o gamă largă de investigaţii, în cazul unei vaste palete de afecţiuni, și, de asemenea, sunt mult mai ușor de accesat, comparativ cu procedurile mai complexe de tipul RMN sau CT, ceea ce poate explica popularitatea acestora”, se mai arată în Raport.

În topul investigaţiilor imagistice efectuate de bărbaţii care accesează Reţeaua Regina Maria fără abonament se află radiografiile (RX) – tendinţa fiind determinată, cel mai probabil, de situaţii „de urgenţă”, cauzate de căderi sau de accidentări și este susţinută, din nou, de faptul că, în cadrul Regina Maria, pacienţii au acces la investigaţii cu un grad înalt de acurateţe, realizate prin intermediul instrumentelor de ultimă generaţie.

Cele mai multe spitale dotate cu roboți daVinci

Din cele 17 spitale dotate cu roboţi daVinci din România, cele mai multe,  șase adică se află în Reţeaua Regina Maria. Totodată, rețeaua de sănătate deţine trei spitale cu acreditări internaţionale, inclusiv standardul Joint Commission International (JCI) – cea mai prestigioasă și mai riguroasă recunoaștere internaţională pentru siguranţa și calitatea asistenţei medicale – pentru Ponderas Academic Hospital, Spitalul Băneasa și Spitalul Euroclinic.

Chirurgia robotică disponibilă în rețea are nouă roboți, dintre care șase sunt daVinci, inclusiv robotul da Vinci Xi, cel mai avansat și cunoscut sistem de chirurgie robotică din lume. „Cu rezultate mai bune, complicaţii și riscuri mai puţine și timpi de recuperare mai rapizi, chirurgia robotică a adus o nouă eră în tratamentul chirurgical al unei game diverse de afecţiuni”, subliniază raportul.

Cei mai mulți pacienți care au apelat până acum la intervenții robotice au fost bărbați, dar o creștere semnificativă s-a înregistrat în 2023 și în ceea ce privește femeile: „Aceste evoluţii sunt datorate investiţiilor constante în infrastructura medicală, care a determinat o evoluţie a numărului de săli și de paturi disponibile, precum și în continua îmbunătăţire a dotărilor spitalelor Regina Maria cu tehnologii de ultimă generaţie – roboţi ultraspecializaţi, software bazat pe AI, dar nu numai. Deși, istoric, intervenţiile chirurgicale robotice au tratat, preoponderent, afecţiunile pacienţilor de gen masculin, femeile au înregistrat mai multe intervenţii chirurgicale în 2023 (57% comparativ cu 36%).”

Nu în ultimul rând, digitalizarea interacțiunii dintre medic și pacient este una dintre direcțiile strategice. „Dosarul medical integrat este accesibil pacienţilor direct pe telefon, posibilitatea de a programa și chiar consulta un medic 100% online fiind doar două dintre exemple”, a mai spus CEO Regina Maria.

Specialitățile accesate de pacienții rețelei în Clinica Virtuală

Pentru Clinica Virtuală, datele arată o creștere a accesării specializărilor de Medicină generală și Medicină internă, precum și a accesărilor realizate de membrii de familie ai abonaţilor. „Astfel, telemedicina rămâne o soluţie importantă în cazul multor pacienţi care au nevoie de consultaţii de specialitate. În ceea ce privește Medicina muncii, în contextul reducerii  numărului de job-uri full-remote și a înlocuirii acestora cu versiuni hibrid, această specializare pare că se «reîntoarce» la birou, remarcându-se o revenire a consultaţiilor acordate în regim online la nivelul prepandemic. Acestui lucru i se adaugă și creșterea amplasamentelor on-site Regina Maria, care contribuie la scăderea necesităţii de a accesa Clinica Virtuală pentru consultaţii de Medicină a muncii”, se mai arată în Raport.

Documentul a fost realizat pe baza analizelor interne ale Rețelei de sănătate Regina Maria, luând în considerare consumul pacienților, atât accesările serviciilor medicale pe bază de abonament, cât și cele fără.

Cifrele oglindesc perioada anului trecut, precum și informațiile din anul curent. Anii 2022 și 2023 au adăugat în portofoliul Rețelei Clinicile de psihoterapie Oana Nicolau și Clinicile Stomatologice dr. Leahu, precum și mai multe proiecte majore în București, Cluj, Timișoara. În prezent, Rețeaua de Sănătate Regina Maria numără peste 11 .000 de angajați și colaboratori, precum și 7,1 milioane de pacienţi.

Articol susținut de Regina Maria