Raportul intermediar al Comisiei Europene: In lupta impotriva coruptiei la nivel inalt nu sunt rezultate convingatoare
Raportul intermediar pe justitie al Comisiei Europene arata ca „situatia din teren da nastere la preocupari” si subliniaza ca „in domenii cheie cum ar fi lupta impotriva coruptiei la nivel inalt nu s-a facut inca dovada unor rezultate convingatoare”. In acelasi timp, Comisia subliniaza ca cele sase luni scurse de la anteriorul raport reprezinta o perioada prea scurta ca Romania sa remedieze deficientele. Dar planul de actiune al guvernului roman este lipsit de consecventa si are o serie de lacune.
Informatia pe scurt:
– Nu s-a facut inca dovada unor rezultate convingatoare in lupta impotriva coruptiei la nivel inalt, dar Comisia lauda activitatea DNA, care demonstreaza un bun parcurs in anchetarea si unor cazuri de mare coruptie.
– Bruxelles-ul arata ca „exista 10 cazuri importante care au fost amanate in ultimele sase luni si anumite cazuri au fost compromise din punct de vedere procedural”.
– CE recomanda ca Romania sa multiplice eforturile pentru o mai mare stabilitate a cadrului legal si institutional al luptei anticoruptie, pentru a inregistra progrese pana la urmatoarea evaluare a Comisiei, din iulie 2008.
– Exista intarzieri in infiintarea Agentiei Nationale de Integritate.
– Exista intarzieri in ceea ce priveste punerea in aplicare a unei strategii coerente de recrutare in sistemul judiciar (prima conditionalitate)
– Exista intarzieri in elaborarea unei strategii globale si punerea in aplicare de proiecte reprezentative pentru lupta impotriva coruptiei la nivel local (conditionalitatea a 4-a)
Comisia Europeana arata ca prezentul raport este cel de-al doilea din cadrul Mecanismului de cooperare si verificare. „Perioada de sase luni scursa de la primul raport este considerata prea scurta pentru a permite Romaniei sa remedieze deficientele si pentru a permite Comisiei sa revizuiasca evaluarea din iunie anul trecut. Prin urmare, raportul prezinta o actualizare factuala a progreselor, fara a efectua o evaluare a rezultatelor obtinute in cadrul fiecarui obiectiv de referinta”, arata documentul elaborat de Bruxelles.
Obiectivul 1: Asigurarea unei transparente si eficiente sporite a actului de justitie, in special prin consolidarea capacitatii si raspunderii Consiliului Superior al Magistraturii. Raportarea si monitorizarea impactului noilor coduri de procedura civila si penala.
Comisia a remarcat ca „au avut loc o serie de sesiuni de pregatire si reuniuni periodice cu judecatori si procurori de la Curtile de apel si de la inalta Curte de Casatie si Justitie, precum si cu magistrati de la nivel regional si local, in vederea promovarii unificarii jurisprudentei”.
Raportul arata ca a fost aleasa o noua structura de conducere a CSM si a fost adoptata o strategie de comunicare a CSM si a justitiei romane pentru o mai mare transparenta a sistemului. Insa documentul indica faptul ca in CSM au fost ocupate 240 de posturi din cele 275 vacante, dar ca raman in cadrul procuraturii 572 de locuri vacante.
„Aproximativ jumatate din recrutarile in sistemul judiciar au urmat o procedura ad hoc, pentru a asigura ocuparea rapida a posturilor vacante existente. In aceste cazuri, posturile vacante au fost ocupate pe baza de interviuri si de experienta de munca, fara a controla calificarile sau pregatirea noului magistrat”, este un repros continut de documentul intocmit de Bruxelles. Prin urmare, Comisia asteapta elaborarea unei strategii de resurse umane a sistemului judiciar, pana in ianuarie 2009.
In contextul resurselor umane din justitie, documentul aminteste de ancheta lansata in noimebrie 2007 de DNA privind „cativa procurori pentru fraudarea concursurilor pentru pozitii de conducere in cadrul parchetelor”.
Comisia remarca faptul ca a fost elaborata partea generala a noului Cod de procedura penala si, dupa o dezbatere publica, a fost transmisa comisiilor competente ale Parlamentului si CSM in decembrie 2007. Legea este inca in curs de adoptare.
Pana la sfarsitul anului 2008, instantele trebuie sa publice si sa actualizeze jurisprudenta pe internet, in vederea unificarii jurisprudentei.
Obiectivul 2: Infiintarea si functionarea Agentiei Nationale de Integritate
Comisia remarca faptul ca ANI nu este inca operationala, desi cadrul legislativ a fost aprobat in mai 2007. „Doar vicepresedintele a fost ales. Au fost demarate activitati pregatitoare, selectia personalului, procedurile de achizitii publice pentru infrastructura, alocarea de resurse financiare pentru sediu, buget si definirea organigramei”, arata documentul Bruxelles-ului.
Obiectivul 3: Continuarea realizarii unor anchete profesionale si impartiale in cazul sesizarilor de coruptie la nivel inalt
Bruxelles-ul constata „un parcurs pozitiv” al DNA in ultimele sase luni si remarca faptul ca, pana in octombrie 2007, DNA a solicitat aprobarea inceperii urmaririi penale a opt fosti si actuali ministi, aprobare venita in luna ianuarie de la presedintele Romaniei. Bruxelles-ul remarca intensele dezbateri politice si juridice care au avut loc in Romania privind ridicarea imunitatii.
„In ultimele sase luni, cateva dintre aceste cauze, care implica fosti ministri sau ministri aflati in functie, au fost restituite procuraturii de catre instante, din cauza unor erori procedurale. Acest lucru, pe langa chestiunea imunitatii, a provocat dezbateri si controverse considerabile. Nu este clar daca motivatia instantelor inseamna ca probele sunt inadmisibile, facand necesare noi anchete, sau inseamna ca procuratura poate rectifica situatia, fara a fi necesara reinceperea procedurilor”, arata Comisia Europeana.
Comisia arata ca au fost facute modificari la Codul de procedura penala si la Codul penal in octombrie 2007, dar ca presedintele nu a promulgat inca legea privind aceste modificari si a trimis-o spre reexaminare. Bruxelles-ul trece in revista cateva dintre modificari:
– modificari semnificative ale cadrului legislativ pentru anchetarea si urmarirea in justitie a proceselor penale.
– limitarea urmaririi penale, in principiu, la 6 luni, precum si autorizarea perchezitionarii, interceptarii sau inregistrarii comunicatiilor doar cu informarea prealabila a suspectului,
– frauda inferioara pragului de 9 milioane de euro ar fi considerata infractiune minora, cu o sanctiune maxima de 5 ani de inchisoare.
„Daca vor fi promulgate, aceste modificari ar afecta substantial negativ eficienta anchetelor penale in Romania, in general. Ele ar afecta, de asemenea, anchetele comune impreuna cu statele membre, lupta impotriva terorismului si urmarirea in justitie a criminalitatii transfrontaliere”, considera Comisia Europeana, care adauga ca „procuratura nu mai poate utiliza evaluari de natura tehnica efectuate de administratia fiscala pentru a stabili amploarea prejudiciului”.
Obiectivul 4: Adoptarea unor masuri suplimentare de prevenire si de lupta impotriva coruptiei, in special in administratia locala
Documentul Bruxelles-ului arata ca exista intarzieri in elborarea unei strategii nationale anticoruptie, in privinta micii coruptii, care trebuie adoptata de Guvern pana in martie 2008.
„In luna noiembrie, ministrul de interne a semnat un nou protocol cu ONG-urile privind Centrul National de Integritate, dupa intarzieri considerabile in implementarea proiectului”, indica raportul. Linia verde anticoruptie, prevazuta initial a fi o linie gratuita pentru combaterea coruptiei, a fost extinsa pentru a include intrebarile generale ale cetatenilor in legatura cu activitatea Ministerului de Interne.
Planul de actiune al Guvenului de la Bucuresti – lipsit de consecventa si cu lacune
„Planul de actiune necesita mai multa consecventa pe alocuri, iar unele lacune trebuie remediate. Comisia propune Romaniei remedierea acestor aspecte din Planului de actiune”, se arata in raportul Bruxelles-ului.
Evaluarea planului de actiune de catre Comisia Europeana este dura. Documentul arata ca:
– Obiectivele prevazute in Planul de actiune sunt contrazise de unele initiative legislative si politice lansate
– Planul de actiune omite chestiunea importanta a stabilitatii legislative si institutionale a cadrului de lupta anticoruptie (obiectivul de referinta 3)
– Planul omite de asemenea sa indice cand si daca vor fi elaborate strategii sectoriale in domeniul reformei justitiei si a combaterii coruptiei, care sa le inlocuiasca pe cele devenite caduce de curand.
– In ceea ce priveste coruptia la nivel local (obiectivul de referinta nr. 4), Planul de actiune nu contine suficiente detalii.
– Planul de actiune contine, de asemenea, anumite masuri si indicatori de performanta care nu par a fi suficient de adecvati pentru obtinerea rezultatului dorit. Acest lucru se refera in special la indicatori cum ar fi scurgerea de informatii confidentiale catre presa (OR 3, partea I, masura 1.2).
– Un studiu privind individualizarea pedepselor pentru infractiunile de coruptie (OR 3; partea II, masura 1) poate reprezenta doar un prim pas in rezolvarea problemei posibilei clemente in judecarea proceselor de coruptie la nivel inalt, mentionata de Comisie in raportul MCV din 27 iunie 2007.
-Planul de actiune ar trebui sa fie actualizat continuu, iar indeplinirea indicatorilor ar trebui monitorizata riguros de catre un puternic mecanism de coordonare central operational.
Sanctiunile… dupa repriza a doua
Purtatorul de cuvant al Comisiei Europene, Mark Gray, a aratat ca urmatoarea evaluare a progreselor din justitia romana va avea loc in luna iulie 2008.
Cum raportul prezentat luni este unul interimar, nu s-a luat in discutie activarea clauzei de salvgardare, a subliniat acesta. El a reamintit totusi ca in Tratatele de Aderare ale celor doua tari aflate sub monitorizare – Romania si Bulgaria – exista trei clauze de salvgardare, una pe situatia economica, alta pe piata interna si cea pe justitie si afaceri interne. Activarea ultimei dintre ele ar duce la nerecunoasterea hotararilor instantelor romanesti in tarile membre ale UE, atat in dreptul civil, cat si in cel penal. „Aceasta posibilitate exista”, a reamintit Gray.
Reprezentantul CE a facut o analogie fotbalistica referitor la situatia din justitie. „Am avut o prima repriza slaba, asteptam ca cea de-a doua sa fie mult mai buna. Nimeni nu vrea sa avem prelungiri sau lovituri de pedeapsa. Ne asteptam ca cele doua guverne sa isi imbunatateasca situatia in cea de-a doua repriza”, a spus Mark Gray.