Ce vârstă au și ce mașini conduc șoferii care fac cel mai des accidente – date oficiale
Șoferii cu vârste până în 30 de ani care conduc mașini scumpe și puternice cu motor de peste 300 KW, înmatriculate pe București / Ilfov, au produs cel mai des accidente în ultimii 5 ani, dauna medie fiind de aproape 10.000 de lei, arată datele oficiale ale ASF. Frecvența a fost de aproape 12%, adică la 12 din 100 de mașini, șoferii au făcut accidente cu pagube materiale sau vătămări corporale și decese – un număr mai mare decât în restul țării, dar și față de alte capitale din Europa.
O frecvență mai mare a daunelor se reflectă de regulă în prețuri RCA mai mari, iar asigurătorii practică deja astfel de prețuri diferențiate pe București față de restul orașelor, tocmai pentru că iau în calcul și acest criteriu de risc atunci când fac prețurile RCA.
Diferențe între șoferii din București / Ilfov și cei din restul țării
Șoferii tineri, cu vârste de până la 30 de ani, cu mașini înmatriculate în București / Ilfov au produs 312 daune în ultimii 5 ani, în valoare de peste 2,5 milioane de lei, iar dauna medie a fost de 9.860 de lei, potrivit datelor Autorității de Supraveghere Financiară (ASF).
În restul județelor țării, șoferii din aceeași categorie (până în 30 de ani, care dețin mașini cu motoare cu o putere de peste 300 KW) au avut o frecvență a daunelor de 9%, producând 1.370 de daune, în valoare de aproape 15 milioane de lei în ultimii 5 ani, în timp ce dauna medie a fost de 9.419 lei.
Pe locul secund ca frecvență a daunelor în rândul mașinilor înmatriculate pe București / Ilfov, de 11,5%, se află tot șoferii cu vârste de până la 30 de ani care au condus mașini cu putere a motorului de 76-100 KW. Aceștia au produs peste 6.300 de daune în valoare de peste 54,2 milioane de lei, în ultimii 5 ani, dauna medie fiind de 9.482 de lei.
În restul județelor țării, șoferii din acest segment (până în 30 de ani, cu mașini al căror motor are o putere de 76-100 KW) au avut o frecvență a daunelor de 7,2%, producând peste 27.000 de daune, în valoare de peste 257 milioane de lei în ultimii 5 ani, dauna medie fiind de 9.058 de lei.
Cei mai mulți șoferi din București au vârste între 41-50 de ani / Ce daune fac față de cei din restul țării
Cei mai mulți șoferi din București sunt în segmentul de vârstă 41-50 de ani (aproximativ 72.000 de asigurați) și conduc mașini cu o putere a motorului de 51-75 KW, iar frecvența daunelor produse de aceștia a fost de 6,7% în ultimii 5 ani. Aceștia au făcut peste 25.000 de daune în această perioadă, în valoare de peste 215 milioane de lei, cu o daună medie de 8.244 de lei.
În restul județelor țării, șoferii cu vârste între 41-50 de ani și cu mașini cu o putere de 51-75 KW au făcut daune cu o frecvență de 4,2%, producând peste 95.000 de daune, în valoare de peste 747 milioane de lei în ultimii 5 ani, dauna medie fiind de 7.875 de lei.
Pe locul secund ca pondere în București / Ilfov se află șoferii cu vârste de peste 60 de ani (aproximativ 63.000 de asigurați) care conduc mașini cu aceeași putere (51-75 KW) care au avut o frecvență a daunei de 6,9%. Aceștia au produs peste 20.000 de daune în valoare de peste 161 milioane de lei, în ultimii 5 ani, dauna medie fiind de 7.673 de lei.
În restul județelor țării, șoferii din acest segment au avut o frecvență a daunelor de 4,3%, producând peste 80.000 de daune, în valoare de peste 580 milioane de lei în ultimii 5 ani, dauna medie fiind de 7.330 de lei.
Vicepreședinte ASF: Când ai o frecvență atât de mare a daunei, e normal să ai și o primă RCA mai mare
Pe motiv că frecvența daunelor din București / Ilfov a fost un factor de risc care a influențat în mod direct rezultatul prețului RCA în ultimii 5 ani, ASF a introdus acest criteriu în stabilirea noilor tarife de referință RCA.
- „Bucureștiul are un nivel foarte mare al frecvenței daunelor atât față de restul țării, dar și de alte capitale europene.
- Suntem la 6,2%, în timp ce Praga este la 3,8%, Varșovia la 4,1%, Bratislava la 4%, Ljublyana la 3,3% și doar Belgrad undeva la 5%.
- Când ai o frecvență atât de mare, e normal să ai și o primă RCA mai mare”, a declarat marți vicepreședintele ASF.
Tariful de referință RCA nu este prețul de vânzare practicat de firmele de asigurări, ci are doar un rol orientativ pentru următoarele 6 luni, fiind calculat pentru clasa B0 și pentru o perioadă de 12 luni.
Tariful de referință RCA este important însă pentru asigurații cu risc ridicat.
Potrivit legii, dacă primești de la asigurători cel puțin 3 oferte RCA cu prețuri mai mari cu 36% decât tariful de referință la RCA, înseamnă că ești considerat asigurat cu risc ridicat și te poți adresa Biroului Asigurătorilor Auto (BAAR), pentru a primi un preț mai mic la asigurarea auto.
În cazul autoturismelor deținute de persoanele fizice, factorii de risc luați în calcul la noile tarife de referință RCA sunt puterea motorului (KW), vârsta asiguratului și zona geografică (București / Ilfov versus restul județelor țării).
De cealaltă parte, în stabilirea prețurilor finale RCA, asigurătorii țin cont și de alți factori de risc, precum vechimea mașinii.
Șoferii cu cel mai mare risc din București / Ilfov au prețuri RCA mai mici decât cele din restul țării – explicația ASF
Oficialul ASF a prezentat și o situație comparativă între noile tarife RCA și media prețurilor RCA practicate în mod real de firmele de asigurări în primul trimestru din acest an, care scoate la iveală un aspect inedit.
Șoferii considerați cu riscul cel mai mare din București / Ilfov din punctul de vedere al frecvenței daunelor, respectiv cei cu vârste de până în 30 de ani cu mașini cu putere de peste 300 KW au în medie prețuri RCA mai mici nu doar decât noile tarife de referință, ci și față de media prețurilor din restul județelor țării.
Astfel, pentru această categorie de șoferi, noul tarif de referință RCA este 4.355 de lei, mai mare decât 3.136 de lei – cât a fost tariful mediu real practicat de asigurători în București / Ilfov și de 3.436 de lei – cât a fost tariful mediu practicat de asigurători în restul județelor țării.
Care ar putea fi explicația?
- „Este doar rezultatul politicilor comerciale ale asigurătorilor, sub influența unei competiții mai puternice în București decât în restul țării și al unor posibile achiziții de către aceștia și a altor produse de asigurare de la același asigurător, cum ar fi asigurarea CASCO, spre exemplu”, a declarat pentru HotNews.ro Sorin Mititelu, vicepreședinte ASF.
De altfel, pentru majoritatea celorlalte categorii de șoferi prețurile medii RCA practicate în București / Ilfov au fost mai mari decât cele din restul țării în primul trimestru din acest an.