Rețea mică, probleme foarte mari – De ce în Grecia se produc frecvent accidente pe calea ferată
Grecia nu este o țară cu multe trenuri, fiindcă relieful nu prea este potrivit pentru căi ferate extinse. Totuși, grecii au modernizat câte ceva în ultimii ani, dar au și renumele de țară cu număr mare de accidente. Care au fost cele mai grave? De ce stă Grecia așa de rău la capitolul siguranță?
Grecia și cele mai grave accidente pe calea ferată
Cel puţin 36 de persoane au murit, iar alte câteva zeci au fost rănite după ce un tren în care se aflau peste 350 de pasageri s-a ciocnit cu un tren de marfă, cu puţin înainte de miezul nopţii de miercuri, în Grecia, nu departe de orașul Larissa.
Tot în zona Larissa, o coliziune între două trenuri a făcut 19 morți în 1972.
În mai 2017, un tren Intercity a deraiat lângă localitatea Adendro din regiunea Salonic, lovind o casă: Trei oameni au murit și zece au fost răniți.
Accidentul de miercuri a făcut mai multe victime decât un accident foarte grav petrecut în 1968, la 40 km de Atena. Atunci, 34 de oameni au murit, după ce două trenuri de pasageri s-au ciocnit lângă localitatea Corinth.
Grecia stă cel mai rău din UE la raportul dintre distanța parcursă anual de trenuri și numărul de victime din accidente feroviare. Spre exemplu, datele colectate de Center for Transport Studies de la Imperial College London spunea că între 1980 și 2019 au fost 11 accidente feroviare cu victime omenești în Grecia.
De ce Grecia stă așa de rău la siguranța feroviară
Subfinanțare, neglijență și lipsă de educație – așa ar putea fi sumarizate motivele.
În Grecia sunt multe tronsoane ce au mare nevoie de modernizare, sunt o mulțime de zone cu linie simplă și sunt porțiuni lungi unde nu sunt instalate sistemele automatizate de semnalizare și de control al traficului.
Presa din Grecia a scris și miercuri că de vină ar putea fi faptul că nu funcționează de multe ori în locomotivă sistemele electronice care să-i alerteze pe mecanici de pericole pe linie. Se pare că de ani de zile aceste sisteme nu funcționează pe unele trenuri, iar acum, din cauza acestor probleme, două trenuri s-au găsit pe aceeași linie și s-au ciocnit.
Este o problemă despre care se știa, dar nu s-a făcut nimic pentru a o repara.
Un feroviar grec a declarat la postul Open TV că cele două trenuri ar fi rulat 10-12 minute înainte de accident pe aceeași linie, dar, cum sistemele electronice de avertizare nu funcționau, mecanicii nu au știut că este o situație foarte periculoasă.
Sunt tronsoane unde este nevoie disperată de modernizări, sunt probleme mari și cu macazurile și nu există personal feroviar suficient în teren. Rapoarte oficiale arată și că au fost cazuri în care mecanicii nu s-ar fi conformat restricțiilor și limitărilor de viteză impuse de compania de infrastructură. Trenurile au mers prea repede pe unele porțiuni.
Prea multe lucruri sunt făcute manual și, dacă ar fi peste tot un management centralizat al traficului, orice tren ar putea fi oprit de la distanță și s-ar putea detecta imediat când un tren depășește limita de viteză.
Dincolo de nevoia de investiții în sisteme de semnalizare, Grecia are o mare problemă cu trecerile la nivel cu calea ferată. Și în Grecia șoferii se grăbesc și acolo, precum în România, pietonii traversează calea ferată prin locuri periculoase. Mai este însă o problemă: în multe sate și comune au fost amenajate treceri la nivel „ad-hoc”, ilegale și nesemnalizate, un fel de scurtături care devin foarte periculoase.
Dacă includem și pietonii și șoferii care au murit la trecerile de nivel cu calea ferată între 2010 și 2018 – rezultă o medie de 15 pe an.
Uneori se pun peste linii rampe din lemn și se pune și nisip, pentru ca oamenii să treacă mai ușor. Aceste instalații periculoase se fac cu știrea primarilor.
Pe magistrala principală Atena – Salonic sunt mai puține treceri la nivel și sunt multe zone unde sunt garduri în zona căii ferate. Nu la fel stau lucrurile când este vorba despre alte linii din țara sud-europeană.
Este și o problemă de educație: și în Grecia mor mulți tineri care se urcă pe vagoane pentru a-și face selfie-uri. Spre exemplu, între 2014 și 2017 șapte tineri s-au electrocutat, după ce s-au urcat pe vagoane.
Grecia și trenurile sale
Grecia este celebră pentru multe lucruri, dar nu și pentru trenuri, ceva normal dacă ne gândim la relieful muntos din nord și la cel insular ce nu „invită” la construcția de căi ferate.
Plus că țara a fost la un pas de faliment, iar compania feroviară avea datorii uriașe și a fost restructurată dur. Însă în ultimii ani s-a reușit o privatizare, s-a modernizat principalul coridor feroviar Atena – Salonic și au fost aduse trenuri ce pot atinge 200 km/h.
Între cele mai mari două orașe din Grecia – Atena și Salonic – au început să circule din primăvara lui 2022 trenuri Pendolino produse de Alstom acum 20 de ani, trenuri care pot atinge 200 km/h și parcurg 502 km în sub patru ore. Timpii vor scădea și mai mult când vor fi instalate noile sisteme de semnalizare.
Acum câteva zeci de ani, în „vremurile de aur” ale trenurilor internaționale, existau legături feroviare directe între Atena și Dortmund, dar chiar și între Atena și Moscova, traseu de peste 3.300 km.