Retrospectiva cinematografului romanesc in Israel. Filmul romanesc are plaja larga
A fost suprarealist. Am plecat din Bucuresti in ghete si cu fular la gat, si, cum am iesit din avion, ne-a izbit in nari miros de mare si de umezeala. La Tel-Aviv erau 20 de grade la 11 seara. A doua zi am stat pe plaja. Anamaria Marinca, Cristian Mungiu si Hanno Hoefer au facut baie in mare. „A meritat deplasarea chiar si pentru atat”, au spus. Dar seara cu siguranta si-au schimbat opinia.
Suntem la Tel-Aviv pentru cea mai ampla retrospectiva a filmului romanesc organizata pana acum. Curatorul ei este Costel Safirman, care lucreaza la Cinemateca din Ierusalim, facand parte si din staff-ul Festivalului International de Film de la Ierusalim.
Retrospectiva dureaza o luna si a fost organizata de ICR Tel-Aviv impreuna cu cele trei (!) cinemateci israeliene, aflate in Tel-Aviv, Ierusalim si Haifa.
La deschiderea care a avut loc simultan pe 10 noiembrie la Tel-Aviv si Ierusalim, din Romania au venit Cristian Mungiu, Anamaria Marinca (ea a venit, de fapt, din Grecia), Hanno Hoefer, Elisabeta Bostan, Laurentiu Damian, criticii de film Cristina Corciovescu si Magda Mihailescu. Vor mai veni in cateva zile Iosif Demian (din Australia), Dan Pita si Copel Moscu.
A doua zi, pe faleza, Anamaria e ca din „Boogie”. A venit din Grecia, dar mai vrea sa faca o baie, desi teoretic nu mai e sezon. A calatorit imens in 2008; de fapt, a petrecut de la inceputul anului doar cateva saptamani la Londra, oras unde locuieste.
Cristian Mungiu a petrecut de curand 12 zile la un festival in Mexic. A venit incantat de ospitalitatea cu care a fost primit. Vrea acum sa organizeze Zilele filmului mexican in Romania si viceversa. Probabil dupa ce va incheia seria „Amintiri din Epoca de Aur” – adica sase scurtmetraje scrise si produse de el, dar regizate de altii, si pe care le va distribui in doua calupuri.
Hanno Hoefer a mai fost la Tel-Aviv in urma cu o luna. A avut doua concerte cu Nightlosers organizate de ICR Tel-Aviv, unul dintre ele in aer liber, la Jaffa, care e unul dintre cele mai vechi si mai frumoase locuri din oras.
Elisabeta Bostan e fericita pentru ca s-a reintalnit cu doi colaboratori mai vechi. Ne spune la conferinta de presa ca cei din generatia ei au facut filme cu iubire si ca, din punctul ei de vedere, e nociva separarea care se face intre filme de dinainte de 89 si filme de dupa 89. Filmele se imparteau, ca si acum, in filme bune si rele.
E de discutat si de combatut – cenzura si compromisurile unde intra in aceasta ecuatie?
Dar la deschiderea retrospectivei de la Tel-Aviv a fost nesperat de bine. Sala era plina, desi „Occident” a fost difuzat deja de cateva ori pe TVR International. La intrare, Cristian Mungiu e oprit de o tanara care ii spune ca a vazut deja filmul de sase ori si ca ii place imens.
La sfarsit, publicul pune intrebari cu harnicie, desi e trecut de ora 23 (proiectia a inceput la ora 21, pentru ca se lucreaza pana tarziu.). Cristian Mungiu ramane pe urma in fata salii care deja s-a incuiat si discuta cu spectatorii romani sau israelieni.
O poeta romanca ii ofera volumul ei de versuri. O cunoscuta realizatoare TV din Israel e curioasa sa afle mai multe despre posesorul Palme d’Or-ului.
De altfel, desi intrat pe ecrane la sfarsitul anului trecut, „4 luni, 3 saptamani si 2 zile” inca mai ruleaza la Tel-Aviv (o veste recenta fiind ca e al doilea film romanesc pe locul intai in box-office-ul din Argentina. Cu un an inainte, argentinienii se imbulzisera la „A fost sau n-a fost?” , de Corneliu Porumboiu.).
Spre deosebire de Ierusalim, unde ne vom deplasa in curind, Tel-Aviv-ul e un oras mare si cosmopolit. Dar, desi e plin de cafenele deschise pana tarziu, n-are zarva marilor capitale europene.
E plin de pisici, mai ales pe faleza si in Jaffa, iar unii oameni grijulii le strang, le castreaza si le dau drumul. Unde mai pui ca le si hranesc.
(L-am surprins insa pe Cristian Mungiu intr-o fotografie cu unul dintre foarte putinii caini pe care i-am vazut liberi.).
Retrospectiva cuprinde filmele din Top Ten-ul recent votat de criticii romani, la care se adauga „Meandre” de Mircea Saucan, „E pericoloso sporgersi” de Nae Caranfil, „California Dreamin’ (nesfarsit)” de Cristian Nemescu, „Marele jaf comunist” de Alexandru Solomon, „Boogie” de Radu Muntean, „Marfa si banii” de Cristi Puiu, „Occident” de Cristian Mungiu, „O lacrima de fata” de Iosif Demian, „Saltimbancii” de Elisabeta Bostan, filmele de animatie ale lui Ion Popescu Gopo, documentare realizate de Titus Mezaros, Mirel Iliesiu, Copel Moscu, Ovidiu Bose Pastina si Laurentiu Damian, scurtmetraje semnate de Cristian Mungiu, Hanno Hoefer, Cristi Puiu, Corneliu Porumboiu si Costel Safirman, jurnale de actualitati din perioada 1950-1970.
Deplasare realizata cu sprijinul Institutului Cultural Roman