Sari direct la conținut

Revoluția în parcare – primul an: cum s-a schimbat centrul Bucureștiului, câte locuri de parcare s-au făcut și ce amenzi s-au dat

HotNews.ro
strada Mihai Eminescu - dupa, Foto: Hotnews / Catiușa Ivanov
strada Mihai Eminescu - dupa, Foto: Hotnews / Catiușa Ivanov

A trecut un an de la „revoluția în parcare” anunțată de primarul Nicușor Dan și de viceprimarul Stelian Bujduveanu. Ce s-a schimbat? Trotuarele de pe mai multe străzi și bulevarde din zona centrală au fost eliberate de mașini, iar pe marginea carosabilului au fost amenajate parcări cu plată. Deși mulți nu s-ar fi așteptat, noile parcări chiar au un grad mare de ocupare, mai ales de când tariful a scăzut la 5 lei/oră. Mai este însă mult până departe. Străzile pe care s-au aplicat aceste măsuri sunt puține raportat la total, mai puțin de 15%, în continuare fiind sute de artere în centru unde trotuarele și chiar trecerile de pietoni sunt ocupate de mașini.

Ce înseamnă „revoluția în parcare”

Pe scurt, „revoluția în parcare” înseamnă ca în centrul Bucureștiului să nu mai fie haos, cu mașini parcate pe trotuar, pe spațiile verzi, pe trecerile de pietoni, pe fiecare stradă să fie trotuarele libere și părcări amenajate, cu plată, așa cum este în toate orașele europene civilizate. De ce cu plată? Pentru a descuraja folosirea mașinii personale și implicit reducerea poluării, traficul fiind unul dintre principalii poluatori din București, potrivit studiilor făcute.

Pe 15 august anul trecut, Primăria Capitalei, prin vocea primarului general Nicușor Dan și a viceprimarului Stelian Bujduveanu, a anunțat că va aplica aceste măsuri, iar până la finalul lui 2024 vor face ordine pe toate străzile din centrul Bucureștiului, în interiorul inelului central.

Ce s-a făcut în primul an?

„Revoluția” a început cu câteva străzi de lângă Primăria Capitalei, cu parcările din jurul Primăriei rezervate funcționarilor, care au fost transformate în parcări cu plată, și cu eliberarea trotuarelor unde erau tot timpul mașini, iar pietonii mergeau pe carosabil – str. Eforie, str.Brezoianu, Domnița Anastasia, str. Eforie, str. Mihai Vodă, str. Grigore Cobălcescu, str. Elie Radu, Academiei, Schitu Măgureanu.

Strada Eforie înainte și după

Apoi au continuat punctual, cu mai multe străzi din zonele Piața Unirii, 11 iunie, bd. Magheru, Piața Romană, Icoanei, , Eminescu, Polonă, Floreasca, Dorobanți, Dacia, Buzești, Piața Matache, Gara de Nord, Piața Victoriei, străzile din spatele Guvernului, zona din spatele bd. Kiseleff- strada Emanoil Porumbaru, Panduri, Piața Amzei.

Bulevardul Carol înainte și după

Strada Mihai Eminescu înainte și după

Proiectul nu vizează doar crearea de noi locuri de parcare, ci sistematizarea străzilor prin amenajarea de sensuri unice, benzi unice pentru transportul public și sensuri giratorii pentru fluidizarea traficului, acolo unde este posibil. De exemplu, în zona Floreasca – Beller – Dorobanți, s-au amenajat și benzi unice pentru STB și piste de biciclete.

Din august 2022 până în august 2023, Primăria Capitalei a trasat circa 30.000 de locuri noi de parcare, pe zeci de străzi din centrul orașului, spune viceprimarul Stelian Bujduveanu.

„În ultimul an am reușit să creăm 30.000 de noi locuri de parcare. Până în august 2022, existau aproximativ 9900 de locuri de parcare în Municipiul București. Astăzi avem peste 40.000 locuri de parcare. Obiectivul pentru 2023 a fost deja realizat”, a explicat Bujduveanu pentru HotNews.ro.

Folosesc bucureștenii parcările cu plată sau parchează tot pe trotuar, gratis?

Gradul de ocupare este undeva la 60%, spune acesta, însă nu se știe exact câte dintre locuri sunt ocupate de mașinile hibrid și electrice, care au gratuitate, și câți chiar plătesc parcarea. Știm doar că în baza de date sunt circa 494 abonamente de riveran/lună, deci acestea ar fi locurile de parcare ocupate de riverani, cu abonament.

Încasările sunt însă mari, semn că totuși mulți plătesc pentru acest serviciu. Potrivit datelor transmise la solicitarea HotNews.ro, în ultimii 2 ani s-au încasat din parcări aproximativ 60 de milioane lei, echivalentul sumei încasate în 2017-2021. O creștere semificativă s-a înregistrat în ultimul an, încasările ajungând la 40 milioane lei.

  • „Până acum gradul de conformare este unul foarte ridicat. Adică vedem mai puține mașini parcate pe trotuare faţă de anii trecuți. Nu spun ca am rezolvat problema! Nici pe departe. Spun doar că este un început bun spre normalitate.
  • Reacția bucureștenilor a fost surprinzător de pozitivă: oamenii s-au bucurat că avem reguli pentru parcare și că utilizarea acestui serviciu public se face organizat.
  • A fost o lipsă evidentă de exercitare a autorității de către primărie, în ultimii 30 de ani, prin faptul că trotuarele erau “parcări”. Este regretabil că a durat atât de mult timp pentru ca PMB să-și impună autoritatea.
  • Sunt pași mici, dar importanți pentru a crește calitatea vieții în București. Obiectivul acestui program de sistematizare este să eliberăm inelul principal de circulație, să eliberăm trotuarele de mașini, să prioritizăm transportul public prin benzi unice și să facem ordine în oraș”, a declarat Bujduveanu pentru HotNews.ro.

În zona Unirii – Piața Sf. Gheorghe – o parte dintre șoferi parchează în parcările amenajate, alții parchează pe locurile unde nu sunt marcaje sau pe trotuar, ca să nu plătească

Compania Municipală de Parking București a investit în ultimul an 12,3 milioane lei pentru modernizarea serviciului public de parcare.

Pe lângă sistematizarea străzilor și amenajarea a noi locuri de parcare, s-a îmbunătățit și serviciul de control, astfel încât cei care parchează în aceste parcări să și plătească. Inițial, verificarea era făcută pe jos, cu scannere, de angajații Companiei de Parking, dar din această vară au fost introduse și două mașini care verifică automat dacă șoferii au plătit parcarea, care pot verifica până la 2.000 de mașini pe zi.

În ceea ce privește încasarea taxei de parcare, dacă în 2021-2021, circa 50% dintre utilizatori plăteau parcarea online, în perioada august 2022-august 2023 procentul a ajuns la 80%, astfel că o parte din personalul care stătea în parcări să încaseze taxa a fost distribuit la partea de control.

În această toamnă, vor fi montate și cele 300 de parcometre. „Procedura de achiziție a fost finalizată. În toamna acestui an estimăm că vor fi montate în parcările publice din Capitală. Sunt 300 de bucăți. Costul total al achiziției a fost de 5 665 506 lei fără TVA, iar prețul per bucată a fost de 18 885,02 lei fără TVA/ buc”, a spus Bujduveanu.

Câte amenzi pentru neplata parcării s-au dat

Viceprimarul Stelian Bujduveanu spune că pentru neplata parcării, pe locurile amenajate au fost aplicate în ultimul an 170.362 de sancțiuni – suprataxe de 200 de lei/zi , și doar 64 au fost contestate în instanță.

Dacă treci pe stăzile marcate, pare că ești în alt oraș, însă, deocamdată nu este o schimbare majoră deoarece pe străzile de lângă încă este haos, mașini parcate pe trotuar, trotuare sparte, spațiu public abandonat. Abia când se va face o zonă în întregine se va vedea o schimbare radicală.

Deși mașinile parcate neregulamentar pot fi ridicate în Sectoarele 1,2,3,4 și 6, iar șoferii care blochează trotuarele pot fi amendați, realitatea arată ca în pozele de mai jos, singura soluție viabilă în prezent fiind stâlpișorii și proiectarea străzii în așa fel încât să nu se poată parca neregulamentar.

Pe străzile de lângă străzile cu parcări cu plată, trotarele sunt ocupate de mașini

Strada Viitorului

Strada Vasile Lascăr

Strada Toamnei

În interiorul inelului central sunt 1254 de străzi. Până acum au fost analizate 926, pe circa 300 s-au amenajat parcări și s-au făcut lucrări de sistematizare, dacă a fost posibil, pe 291 nu se pot amenaja parcări deoarece nu este spațiu suficient, iar pe restul de 332 urmează să se avizeze amenajarea de locuri de parcare, potrivit datelor transmise de Bujduveanu.

Când vom avea în tot centrul orașului civilizație? Inițial, primarul Nicușor Dan și viceprimarul Bujduveanu au spus până la finalul lui 2024, în realitate este greu de spus.

Planul este ca anul viitor să se traseze încă 50.000 de locuri noi de parcare, astfel încât să se ajungă la 90.000 în toată zona centrală. Nu se știe însă cât la sută din străzile din zona centrală vor fi sistematizate.

„Acum lucrăm la îndeplinirea obiectivului pentru anul viitor, adică alte 50.000 de noi locuri de parcare. Așa cum am promis, vrem sa atingem pragul de 85.000 de locuri de parcare pe care mi l-am asumat până la sfârșitul anului 2024. Realizarea de noi locuri de parcare și eliberarea trotuarelor de mașini face parte din programul de sistematizare a circulației în zona centrală. Întregul inel principal de circulație cuprinde câteva mii de străzi pe care vom interveni punctual, etapă cu etapă, zonă cu zonă”, a spus Bujduveanu.

Acesta este optimist și spune că majoritatea oamenilor chiar doaresc ordine în centrul orașului, chiar dacă plătesc parcarea.

  • „Legat de parcări, primesc foarte multe mesaje din partea cetățenilor care ne solicită să marcăm locurile de parcare și în zonele în care ei locuiesc sau lucrează. Oamenii au înțeles că parcarea este un serviciu public și cu toții am început să ne gândim dimineața dacă este ziua în care să folosim neapărat mașina personală sau alegem transportul public.
  • Un serviciu public de parcare bine organizat este măsura care face ordine în oraș: eliberăm trotuarele, degrevăm traficul și încurajăm utilizarea transportului public care a început să se îmbunătățească semnificativ. Un oraș fără reguli este un oraș care nu este administrat.
  • Bineînțeles că există și oameni nemulțumiți de faptul că trebuie să plătească și consideră că parcarea ar trebui să fie “gratuită” – dar, ca sa citez o zicală de pe alte meleaguri “ there’s no such thing as a free lunch””, spune Bujduveanu.

Cât costă parcarea în București și cum plătești

O oră de parcare în București, în parcările Primăriei Capitalei, costă 5 lei, tariful fiind aplicat de luni până duminică, în intervalul orar 08:00 – 20:00. Riveranii au la dispoziție un abonament de 50 de lei lună sau 500 lei/an, iar cei care nu locuiesc în zonă pot accesa abonamente de 1 zi cu 30 de lei sau lunare cu 500 lei.

Începând cu 01.01.2023 pentru a beneficia de gratuitate în utilizarea locurilor de parcare publică de utilitate generală de pe teritoriul municipiului București, posesorii autoturismelor electrice și hibride au obligația de a înregistra autoturismul în Registrul informatic al autoturismelor electrice și hibride, ținut de Operatorul serviciului public de administrare a parcajelor aparținând domeniului public sau privat al Municipiului București – Compania Municipală Parking București SA.

Taxa de parcare și abonamentele pot fi plătite prin următoarele modalități:

  • Numerar către personalul autorizat, doar în parcajele unde aceștia sunt prezenți;
  • Cu cardul bancar prin intermediul aplicațiilor pentru telefonul mobil Parking București, AmParcat.ro sau qport.app
  • Prin SMS la numărul 7458. Începând cu 01.03.2023 a fost simplificată plata prin SMS a serviciului public de parcare. Astfel formatul mesajului text SMS ce se trimite la numărul scurt 7458 este compus din numărul de ore dorit și numarul de înmatriculare, fară spații, linii desparțitoare sau orice alt caracter. De exemplu, plata serviciului pentru o oră, autovehiculul cu numărul de înmatriculare B777PKG: 1B777PKG. Se pot plăti 1, 2, 3, 4 ore (prin înlocuirea cifrei de început, respectiv cu 1,2,3,4) sau abonament de o zi. Formatul mesajului scurt SMS pentru abonament de o zi este: ziB777PKG
  • Cu cardul bancar, fără a fi nevoie de creare de cont sau autentificare, prin intermediul platformei GHISEUL.RO sau cu card bancar sau numerar la automatele multifuncționale din orice sucursală BCR;
  • Abonamente persoane fizice/persoane juridice. Prin intermediul aplicației pentru telefon mobil Parking București și prin intermediul abonamente.cmpb.ro pot fi achiziționate abonamente pentru: o zi sau o lună.

În următoarea perioadă Compania Municipală de Parking va monta și 300 de parcometre în parcările pe care le gestionează.

Din 15 august 2022, neplata parcării atrage riscul aplicarii unei sanctiuni de 200 lei/zi si imobilizarea autovehiculului pana la stingerea obligatiei de plata.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro