Sari direct la conținut

Rezultate PISA 2012: Aproape 40% dintre elevii romani au dificultati sa citeasca si sa inteleaga un text si pot rezolva doar exercitii de baza la Matematica

HotNews.ro
Rezultate PISA 2012, Foto: OECD
Rezultate PISA 2012, Foto: OECD

Tarile din Asia au cea mai performanta educatie din lume, potrivit celui mai recent studiu PISA privind starea educatiei la nivel mondial. Romania ocupa locul 45 la Matematica, din 65 de tari si economii studiate, in crestere cu aproape 5 puncte de la o evaluare realizata anul trecut. Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OECD) a publicat astazi, 3 decembrie, studiul PISA 2012 care evalueaza cunostintele si competentele elevilor de 15 ani din 65 de tari si economii.

Studiul PISA 2012 a evaluat peste 510.000 de elevi din 65 de tari si economii la Matematica, Lectura si Stiinte. Accentul a fost pus pe Matematica, potrivit OECD, care precizeaza ca toate competentele din zona matematicii sunt un predictor puternic al rezultatelor pe care le vor inregistra elevii ca tineri adulti. Abilitatile elevilor in domeniul matematicii influenteaza capacitatea lor de a urma o forma de educatie dupa liceu, precum si veniturile viitoare.

  • In anul 2009, Romania s-a plasat pe locul 49 din 65, iar in anul 2006 am ocupat locul 47 in randul celor 57 de tari testate, informeaza si Ministerul Educatiei intr-un comunicat remis HotNews.ro.

Cele mai bune rezultate le-au inregistrat elevii din Shanghai-China si Singapore – care sunt in top la matematica. Elevii din Shanghai au un nivel echivalent cu aproape 3 ani de scolarizare peste majoritatea tarilor OECD, potrivit organizatiei. Hong Kong, Taipei, Coreea de Sud, Macao, Japonia, Liechtenstein, Elvetia si Olanda urmeaza in grupul celor mai performante tari.

Scorul mediu PISA 2012 la Matematica plaseaza Romania pe locul 45 din 65 de state si economii. Scorul Romaniei este de 445 (cu 4.9 puncte peste scorul de la ultima evaluare) fata de 494 scorul mediu al tarilor OECD si fata de 613 – scorul cel mai bun inregistrat anul acesta de Shanghai-China. Sub Romania, cu scoruri mai mici la Matematica se afla Cipru, Bulgaria, Emiratele Arabe Unite, Kazahstan, Thailanda, Chile, Malaezia, Mexic, Muntenegru, Uruguay, Costa Rica, Albania, Brazilia, Argentina, Tunisia, Iordania, Columbia, Qatar, Indonezia si Peru.

De precizat ca din totalul elevilor romani testati la matematica, 40,8% au obtinut rezultate slabe si doar 3,2% rezultate de top. Spre comparatie, in Shanghai 3,8% au fost rezultate slabe si 55,4% rezultate de top. Media OECD arata astfel: 23,1% sunt rezultate slabe si 12,6% rezultate de top. Strategia Europa 2020 are ca tinta reducerea procentajului elevilor cu rezultate slabe la mai putin de 15%.

Romania se afla in grupul tarilor cu rezultate statistic „semnificativ sub media OECD”, la Matematica.

La Citire/Lectura, Romania a inregistrat 438 de puncte (fata de 496 media tarilor OECD), ceea ce ne plaseaza pe locul 50 din 65 (cel mai bun scor l-a inregistrat tot Shanghai). Cu un nivel sub Romania sunt Bulgaria, Kazahstan, Malaezia, Mexic, Munetengru, Uruguay, Albania, Brazilia, Argentina, Tunisia, Iordania, Columbia, Qatar, Indonezia si Peru. Din totalul elevilor romani testati la Citire/Lectura, 37,3% dintre rezultate au fost slabe.

La Stiinte, Romania se afla pe locul 49 cu 439 de puncte (fata de 501 puncte media tarilor OECD).

Studiul mai arata ca 73% dintre elevii romani chestionati au raspuns: „Ma simt singur la scoala„; procentul este apropiat de cel inregistrat in Iordania si Qatar, in timp ce rata cea mai mare a acestui raspuns se inregistreaza in Liechtenstein, Olanda si Elvetia. In ceea ce priveste elevii care spun ca sunt fericiti la scoala, si aici Romania se afla pe ultimele locuri, sub media OECD.

Studiul mai arata ca elevii romani sunt cel mai putin motivati dintre copiii care au luat parte la cercetare, la mare distanta de toti ceilalti.

Intrebarile sunt clasificate pe 6 niveluri de dificultate, de la nivelul 1 si pana la nivelul 6. La nivelul 1, elevii trebuie sa raspunda unor intrebari care implica situatii familiare, unde toate informatiile relevante sunt prezentate, iar cerintele sunt clar definite. La nivelul 2, elevii pot folosi algoritmi de baza, iar la nivelul 3 pot selecta si aplica strategii simple de rezolvare a problemelor. La nivelul 4, elevii pot dezvolta si comunica explicatii si argumente bazate pe propria lor interpretare.

La nivelul 5, elevii pot lucra cu modele pentru situatii complexe. Rezultatele de la acest nivel dau informatii referitor la abilitatile elevilor de a face rationamente clare. Elevii care raspund corect la nivelul 6 au o gandire matematica avansata si sunt capabili sa faca rationamente complexe.

Intrebarile de mai sus au fost folosite in textul PISA la Matematica, potrivit OECD.

Mentionam ca 40,8% dintre elevii romani au obtinut la testul la Matematica rezultate sub nivelul 2, in timp ce doar 3,2% au reusit sa raspunda la intrebarile de nivel 5 sau 6. La Citire/Lectura, 37,3% dintre elevii romani au avut rezultate slabe, sub nivelul 2, iar la Stiinte tot 37,3% dintre elevi romani avut rezultate sub nivelul 2.

Spre deosebire, 3,8% dintre elevii din Shanghai au avut rezultate slabe la Matematica si 55,4% sunt de nivelul 5 sau 6, adica performeri de top in Matematica. Performante similare sunt inregistrate si de elevii din Singapore si Hong Kong. OECD precizeaza ca tarile din Asia pun un accent deosebit pe selectarea si formarea profesorilor, ii incurajeaza sa lucreze impreuna si prioritizeaza investitiile in calitatea cadrelor didactice. Aceste tari impun tinte clare pe care profesorii le au de indeplinit si le acorda totodata autonomie in sala de clasa, pentru a atinge aceste obiective.

O alta concluzie a studiului spune ca elevii ai caror parinti au asteptari ridicate au performante mai bune fata de ceilalti: acesti copii au tendinta de a depune mai mult efort, au o incredere mai mare in capacitatile lor si sunt mai motivati sa invete.

Cum s-a desfasurat testarea PISA in Romania

In luna martie 2012, Centrul National de Evaluare si Examinare a administrat testarea elevilor de 15 ani din cadrul Programului international din domeniul educatiei dezvoltat de OECD – PISA 2012. Pentru testare au fost esantionati sa participe 5.250 de elevi de 15 ani, cuprinsi in gimnaziu si in liceu, cate 35 de elevi aflati in 178 de scoli din 40 de judete ale tarii, precum si din municipiul Bucuresti. Scolile au fost selectate de catre Consortiul PISA, conform procedurilor de esantionare internationale, iar elevii au fost selectati aleatoriu, cu ajutorul unui program informatic dedicat, astfel incat sa alcatuiasca, conform cerintelor acestui studiu comparativ international, un esantion national reprezentativ pentru reteaua noastra scolara, explica Ministerul Educatiei Nationale.

La nivel international, la PISA 2012 au participat 65 de tari OECD si tari partenere. Implementarea proiectului a implicat doua etape obligatorii – pre-testarea, desfasurata in martie 2011, si testarea propriu-zisa, alcatuind impreuna un ciclu de testare. La PISA 2012, domeniul principal al evaluarii a fost Matematica, iar domeniile secundare au fost Stiintele si Citirea/Lectura.

Testarea propriu-zisa a durat doua ore si a continut intrebari care au vizat competente de matematica si rezolvare de probleme (75%), si subiecte de citire sau lectura (15%) si stiinte (10%). PISA este o evaluare internationala, la care Romania participa din anul 2000.

Standardele tehnice PISA impun ca administrarea instrumentelor de evaluare sa fie complet externa scolilor participante, realizata de administratori de test formati la nivel national, pe baza unui manual de proceduri.

Tarile si economiile testate PISA (Programul pentru Evaluarea Internationala a Elevilor – Programme for International Student Assessment – PISA): Australia, Austria, Belgia, Canada, Chile, Cehia, Danemarca, Estonia, Finlanda, Franta, Germania, Grecia, Ungaria, Islanda, Irlanda, Israel, Italia, Japonia, Coreea de Sud, Luxemburg, Mexic, Olanda, Noua Zeelanda, Norvegia, Polonia, Portugalia, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia, Elvetia, Turcia, Marea Britanie, Statele Unite ale Americii, Albania, Argentina, Brazilia, Bulgaria, Columbia, Costa Rica, Croatia, Cipru, Hong Kong, Indonezia, Iordania, Kazahstan, Letonia, Liechtenstein, Lituania, Macao, Malaezia, Muntenegru, Peru, Qatar, Romania, Rusia, Serbia, Shanghai, Singapore, Taipei, Thailanda, Tunisia, Emiratele Arabe Unite, Uruguay, Vietnam.

Descarca de aici Rezultatele testelor PISA 2012:

Rezultate PISA 2012

Comisia Europeana: UE in ansamblu are restante grave in ceea ce priveste matematica

Uniunea Europeana in ansamblu are restante grave in ceea ce priveste matematica, insa rezultatele sunt mai incurajatoare la stiinte si lectura, informeaza Comisia Europeana printr-un comunicat de presa. Amintim ca strategia Europa 2020 are ca tinta reducerea procentajului elevilor cu rezultate slabe la mai putin de 15%.

Rezultatele testelor PISA 2012 au fost prezentate la Bruxelles de catre Yves Leterme, secretar general adjunct al Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE), si de catre Jan Truszczynski, Director general pentru educatie si cultura la Comisia Europeana.

Zece state europene (Romania, Bulgaria, Cehia, Germania, Estonia, Irlanda, Ungaria, Letonia, Austria si Polonia) au inregistrat incepand cu 2009 progrese semnificative in diminuarea procentajului elevilor cu nivel scazut al competentelor in toate cele trei domenii care fac obiectul analizei, informeaza CE. In general, rezultatele inregistrate in UE sunt ceva mai bune decat in Statele Unite, insa atat UE, cat si SUA se situeaza in urma Japoniei, potrivit Comisiei Europene.

Androulla Vassiliou, comisarul european pentru educatie, a declarat ca „statele membre trebuie sa gaseasca in continuare solutii pentru a combate rezultatele scolare slabe si pentru a-i ajuta pe elevi sa-si dezvolte competentele necesare pentru a reusi in lumea moderna. Aceste rezultate ne reamintesc faptul ca a investi intr-o educatie de calitate este fundamental pentru viitorul Europei.”

Yves Leterme, secretar general adjunct al OCDE si fost prim-ministru al Belgiei, a sustinut ca „intr-o economie globala, succesul nu se mai masoara numai in functie de standardele nationale, ci si in raport cu cele mai performante sisteme de invatamant. Rezultatele obtinute de UE subliniaza faptul ca ritmul progreselor trebuie accelerat daca statele membre doresc sa nu ramana in urma altor economii„.

Studiul PISA a fost efectuat o data la fiecare trei ani de la lansarea sa in anul 2000.

Ce spun aceste rezultate despre UE – analiza Comisiei:

Lectura: procentul elevilor cu rezultate slabe la lectura a scazut de la 23,1% in 2006 si 19,7% in 2009 la 17,8% in 2012. Daca aceasta tendinta continua, nivelul de referinta de 15% ar putea fi atins pana in 2020. Pana in prezent, numai sapte tari din UE au realizat acest obiectiv: Estonia, Irlanda, Polonia, Finlanda, Olanda, Germania si Danemarca. Comisia Europeana precizeaza ca Romania face parte dintre tarile in care s-au inregistrat progrese notabile.

Matematica: din 2009, nu s-au inregistrat progrese in sensul diminuarii procentului elevilor cu rezultate slabe la nivelul UE. Totusi, patru state membre (Estonia, Finlanda, Polonia, Olanda) se numara printre tarile cu cele mai bune rezultate din lume, avand procentaje ale elevilor cu rezultate slabe situate sub nivelul de referinta de 15% stabilit de UE. Niciun alt stat membru nu a atins inca acest nivel. Romania face parte din grupul tarilor care au inregistrat progrese semnificative (peste 2 puncte procentuale).

Stiinte: ameliorare constanta a competentelor in intreaga Uniune. Procentul elevilor din UE cu rezultate slabe a scazut de la 20,3% in 2006 si 17,8% in 2009 la 16,6% in 2012. Romania este in randul tarilor europene in cadrul carora s-au inregistrat progrese constante.

Studiul PISA evidentiaza ca situatia socioeconomica a elevilor are o influenta semnificativa asupra nivelurilor de performanta; astfel, creste probabilitatea ca elevii care provin din gospodarii cu venituri mici sa obtina rezultate mai slabe la matematica, stiinte si lectura. Printre factorii care influenteaza rezultatele scolare se numara si efectele in general negative ale provenientei dintr-un mediu de migranti, importanta incadrarii intr-un sistem de educatie si ingrijire a copiilor prescolari, precum si diferentele dintre baieti si fete in ceea ce priveste abilitatea de a citi (fetele se descurca mult mai bine).

Comisia Europeana avertizeaza ca, pentru a fi eficiente, politicile trebuie sa se concentreze pe imbunatatirea invatamantului primar si secundar. Dincolo de acest nivel, este in general prea tarziu pentru a compensa ocaziile pierdute in timpul scolii.

Procentul elevilor cu rezultate slabe la Lectura, Matematica si Stiinte (sursa – Comisia Europeana):

Citeste si:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro