România, pe primul loc în topul UE al corupției în școli
România este pe primul loc în UE privind corupția în școli, arată rezultatele unui sondaj realizat de fundaţia Eurofound. Specialiştii spun că vina le aparţine atât elevilor, cât şi profesorilor, iar efectele mitei se văd la Evaluarea Naţională, unde elevii au note mai mici decât media semestrială.
Potrivit rezultatelor sondajului Fundației Europeană pentru Îmbunătățirea Condițiilor de Viață și de Muncă, România se află pe primul loc în ceea ce privește corupția în școli, pe locul doi şi trei aflându-se Croația și Ungaria. La polul opus se află Danemarca, Suedia și Finlanda.
Reprezentanţii Federaţiei Asociaţiilor de părinţi susţin că şpaga în sistemul de învăţământ vine din ambele sensuri: părinţi şi profesori. “Nu pot să cred că corupţia vine doar dintr-un sens, este o chestie biunivocă, ca un fel de dare şi luare de mită. Aici nu e scuză nici dacă constrângerea vine de la părintele care merge şi cotizează prin meditaţii sau prin cadouri, nici invers. (…) Ar trebui să dispară aceste practici la nivel educaţional”, a declarat, pentru Mediafax, preşedintele Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţilor (FNAP), Iulian Cristache.
Cristache susţine că la şedinţele federaţiei s-a discutat problema corupţiei în şcoli, însă nu au fost subiecte concrete, iar părinţii nu au vrut să sesizeze autorităţile pentru ca elevul să nu fie marginalizat. “Se strâng bani pentru a cumpăra cadouri pentru profesori, ca să nu strice notele elevilor. Acum câteva luni îmi spunea cineva că mai bine îşi ducea copilul la o şcoală privată pentru că la stat sunt costuri mari. (…) Mi-a zis că fiecare părinte a cotizat cu 500 de lei pentru cadourile profesorilor, ca să nu le strice mediile. Şi am rămas perplex. (..) Aici e luare de mită în cel mai pur sens, este incredibil e pot să aud. Mi-a zis că nu vrea să sesizeze pe nimeni ca să nu strice relaţia cu ceilalţi părinţi şi că preferă să tacă. Vina e comună şi a părinţilor şi a copiilor”, a mai spus Cristache. Iulian Cristache a mai spus că efectele mitei în sistemul de învăţământ se văd la rezultatele evaluării naţionale, acolo unde notele primite de elevi la clasă nu corespund cu unele pe care elevii le obţin la testare. Rezultatele raportului vizează cele 28 de ţări ale Uniunii Europene.
MedLife susține informarea și educarea ca sursă principală de dezvoltare a unei minți sănătoase. De aceea, recomandăm informarea continuă cu ajutorul articolelor din secțiunea Educație!