Sari direct la conținut

Simulari Evaluarea Nationala 2014 Subiectele de la Limba si literatura romana

HotNews.ro
La scoala, Foto: Agerpres
La scoala, Foto: Agerpres

Simularea probelor scrise din cadrul Evaluarii Nationale a inceput astazi cu simularea examenului de Limba si literatura romana. Elevii de clasa a VIII-a au avut de raspuns, la primul subiect, unor intrebari pornind de la poezia „Zapada saruta intinderile” a lui Anatol E. Baconsky. Tot pe baza acesteia, elevii au avut ca sarcina redactarea unei compuneri de 150-250 de cuvinte in care sa isi exprime opinia cu privire la titlul poeziei. La Subiectul al II-lea, elevii au avut, printre altele, ca cerinta sa redacteze in 80-150 de cuvinte o scurta naratiune in care sa prezinte o intamplare petrecuta in timpul unei vizite reale/imaginare intr-o zona turistica.

Amintim ca anul acesta elevii sustin pentru prima data simulari la nivel national pentru Evaluarea Nationala; simularile se desfasoara in toate scolile gimnaziale din tara la aceeasi data si ora, iar elevii au de rezolvat aceleasi subiecte.

Subiectele simularii examenului de Limba si literatura romana – Evaluarea Nationala 2014

„*Toate subiectele sunt obligatorii. Se acorda 10 puncte din oficiu.

* Timpul de lucru efectiv este de 2 ore

SUBIECTUL I (42 de puncte)

Citeste, cu atentie, textul:

Cate culori au fost, o, Doamne,

Si-acum totul e alb, totul e alb –

Pana departe sub dealuri

Zapada saruta intinderile.

Din cerul metalic asteptam fulgii,

Ca sa inchid ochii si sa-i simt atingandu-mi pleoapele –

Dar unde mai merg cand e seara

Si pe zapada urme nu se vad?

Cand eram copil era destul sa privesc

In preajma serii intinderi de zapada,

Ca sa aud urletele pustii ale lupilor

Si sa-mi joace prin fata naluci.

Acum stiu ca lupul se teme de oameni,

Mai mult decat arborii se teme –

Dar ca si-atunci, as sta zile-n sir

Privind mereu inzapezitele campuri.

Seara albastra – alb fara margini,

Iata si fulgii pe care ii asteptam,

Incremenire – doar timpul se duce departe,

Insa urmele pasilor lui nu se vad pe zapada.

(A.E. Baconsky, Zapada saruta intinderile)

A. Scrie, pe foaia de examen, raspunsul pentru fiecare dintre cerintele de mai jos:

1. Noteaza cate un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate: merg, destul, incremenire. 6 puncte

2. Precizeaza diftongii din urmatoarele cuvinte: Doamne, dealuri, mereu.6 puncte

3. Selecteaza un epitet si o repetitie din textul dat. 6 puncte

4. Mentioneaza doua trasaturi ale genului liric prezentate in textul dat. 6 puncte

5. Prezinta, in 30-50 de cuvinte, semnificatia versurilor: Cate culori au fost, o, Doamne, / Si-acum totul e alb, totul e alb – / Pana departe sub dealuri / Zapada saruta intinderile. 6 puncte.

B. Redacteaza o compunere de 150-250 de cuvinte, in care sa-ti exprimi opinia despre semnificatia titlului poeziei Zapada saruta intinderile de A.E. Baconsky.12 puncte

In compunerea ta, trebuie:

– sa formulezi o opinie despre semnificatia titlului poeziei;

– sa-ti sustii opinia formulata prin doua argumente potrivite, valorificand textul dat;

– sa ai un continut adecvat cerintei;

– sa respecti precizarea referitoare la numarul de cuvinte.

SUBIECTUL al II-lea 36 de puncte

Citeste, cu atentie, textul:

Maramuresul este un tinut de legenda situat in nordul Romaniei si in centrul Europei. Denumit si Tara Lemnului, Maramuresul este un loc unde traditiile si obiceiurile parca stau in loc de peste 2000 de ani. […]

Omul este, de asemenea, un element important in Maramures. Este intelept, caracterizat prin creativitate, simt artistic, hotarare si curaj, un om de onoare si fara frica. El a creat in acest spatiu un loc unic cu o lege proprie nescrisa, o arhitectura aparte a spatiului in care traieste, un port popular si un folclor autentic. Inspiratia izvoraste din activitatile milenare ce privesc muncile campului, munca in padure si cresterea animalelor.

Calatorul ce viziteaza prima oara aceasta zona ramane surprins sa descopere oameni originali, care si astazi folosesc in activitatile lor multe din mijloacele si uneltele folosite de stramosii lor. In Maramures exista multi mesteri si creatori populari, pastratori ai traditiilor si secretelor mestesugurilor populare, care pot fi surprinsi la lucru in atelierele lor.

Elementul care completeaza imaginea Maramuresului este relieful incantator, variat ca morfologie si complex prin alcatuire. Personalitatea reliefului este data de o zona montana importanta prin altitudini ce depasesc 2000 metri, dealuri, podisuri si piemonturi si, in cele din urma, zone joase, depresiuni, lunci si campie. Deliciul locurilor este dat de peisaje unice presarate cu capite si clai de fan, cu paduri de foioase frumos pastelate toamna, cu panorame surprinzatoare si ierni geroase cu zapada ce creioneaza imagini desprinse parca din cartile de povesti.

(***, Maramures: oameni, traditii, locuri)

A. Scrie, pe foaia de examen, raspunsul pentru fiecare dintre cerintele de mai jos:

1. Formuleaza cate un enunt in care sa precizezi urmatoarele aspecte din textul dat:

– zona geografica descrisa; 4 puncte

– numirea a doua forme de relief care se regasesc in zona geografica descrisa; 4 puncte

2. Indica doua trasaturi ale locuitorilor din zona geografica descrisa. 4 puncte

3. Mentioneaza ce parte de vorbire este fiecare dintre cuvintele subliniate din secventa: Elementul care completeaza imaginea Maramuresuluieste relieful incantator, variat ca morfologie si complex prin alcatuire.4 puncte

4. Precizeaza functia sintactica a cuvintelor subliniate din secventa: Este intelept, caracterizat prin creativitate, simt artistic, hotarare si curaj, un om de onoare si fara frica. 4 puncte

5. Transcrie fiecare propozitie din fraza urmatoare, precizand felul subordonatei: In Maramures exista multi mesteri si creatori populari, pastratori ai traditiilor si secretelor mestesugurilor populare, care pot fi surprinsi la lucru in atelierele lor.4 puncte

6. Construieste o fraza alcatuita din doua propozitii in care sa existe o propozitie subordonata predicativa, introdusa prin pronumele relativ ce. 4 puncte

B. Redacteaza, in 80-150 de cuvinte, o scurta naratiune in care sa prezinti o intamplare petrecuta in timpul unei vizite reale/imaginare intr-o zona turistica.12 puncte

In compunerea ta, trebuie:

– sa relatezi o intamplare, respectand succesiunea logica a evenimentelor;

– sa precizezi doua elemente ale contextului spatio-temporal;

– sa ai un continut adecvat cerintei;

– sa respecti precizarea referitoare la numarul de cuvinte.

Nota! Respectarea, in lucrare, a ordinii cerintelor nu este obligatorie.

Vei primi 12 puncte pentru redactarea intregii lucrari (unitatea compozitiei – 1 p; coerenta textului – 2 p; registrul de comunicare, stilul si vocabularul adecvate continutului – 2 p; ortografia – 3 p; punctuatia – 2 p; asezarea corecta in pagina, lizibilitatea – 2 p)”

Evaluarea Nationala – Calendar Simulari

18 februarie 2014Simulare – Limba si literatura romana – proba scrisa

19 februarie 2014Simulare – Matematica – proba scrisa

20 februarie 2014Simulare – Limba si literatura materna – proba scrisa

7 martie 2014Afisarea rezultatelor

Descarca de aici Calendarul Simularilor scolare 2014

Simularile la nivelul clasei a VIII-a continua maine, miercuri 19 februarie, cu proba de Matematica. Rezultatele vor fi afisate pe 7 martie.

La testarea de astazi, 18 februarie, au fost exceptate din materia de Limba si literatura romana de clasa a VIII-a urmatoarele capitole:

  • procedee de expresivitate artistica in textele studiate (figuri de stil: alegoria)
  • complementul direct si propozitia subordonata completiva directa; complementul indirect si propozitia subordonata completiva indirecta; complementele circumstantiale si propozitiile subordonate circumstantiale corespunzatoare (de loc, de timp, de mod, de cauza, de scop)

Aproximativ 200.000 de elevi de clasa a VIII-a au sustinut astazi, 18 februarie, simularea la Limba si literatura romana – proba scrisa din cadrul Evaluarii Nationale. Testul a inceput la ora 9:00 si a durat 2 ore, timp in care elevii au avut de rezolvat subiecte de nivel mediu, potrivit ministrului Remus Pricopie.

La simulari, supravegherea elevilor este facuta de un alt profesor decat cel care preda Limba si literatura romana.

Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti precizeaza ca fiecare scoala „va asigura functionarea sistemelor de supraveghere video in salile de concurs”, pentru fiecare zi de simulare. De asemenea, „se va asigura monitorizarea video in sala de multiplicare a subiectelor, sala comisiei (la preluarea si numerotarea lucrarilor, repartizarea lucrarilor catre evaluatori), salile organizate pentru evaluarea lucrarilor scrise”.

Elevii trebuie sa fie in sala de clasa in intervalul 8:00-8:30, cand vor fi distribuiti pe sali conform unei repartizari afisate pe usa fiecarei sali de clasa. Dupa ora 8:30, elevii de clasa a VIII-a care sustin simularea nu mai au drept de a parasi sala de examen pana la primirea subiectelor, si nu mai devreme de 10:30.

Repartizarea elevilor in salile de concurs se face in ordine alfabetica, cate 1 elev in banca. Elevii sunt supravegheati de 2 asistenti, de alta specialitate decat Limba si literatura romana. „In cazul abaterilor, elevul poate fi sanctionat prin scaderea notei la purtare„, precizeaza ISMB.

Evaluarea lucrarilor scrise se face pe grupe de scoli, astfel incat profesorii de Limba si literatura romana sa nu evalueze lucrarile propriilor elevi, se mai arata in Regulamentul Inspectoratului Scolar al Municipiului Bucuresti (ISMB).

Fiecare lucrare va fi evaluata de o echipa de 2 evaluatori, iar echipele de evaluatori vor fi stabilite prin tragere la sorti. In cazul inregistrarii unor diferente mai mari de 1 punct intre cei doi evaluatori, ei vor discuta, in prezenta presedintelui de comisie, modul de acordare a punctajelor si vor cadea de acord asupra notei finale.

Citeste si:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro