Sari direct la conținut

Sindicatul reprezentativ din STB amenință din nou cu greva generală / Ei cer majorarea salariilor și s-a pus în discuție chiar „un spor de burduf”

HotNews.ro
Tramvai Imperio Bucuresti, Foto: Vlad Barza / HotNews.ro
Tramvai Imperio Bucuresti, Foto: Vlad Barza / HotNews.ro

Sindicatul Transportatorilor din București, amenință din nou cu greva generală, directorul Societăţii de Transport Bucureşti (STB), Adrian Criţ, fiind notificat de sindicalişti privind începerea conflictului colectiv de muncă. Printre revendicări se numără majorarea salariilor și introducerea mai multor beneficii în contractul colectiv de muncă. Ultima majorare salarială a avut la începutul anului, o indexare cu 13%, iar salariul mediu net pentru conducătorii de autovehicule este de peste 6100 lei/lună.

  • ”Reprezentanții Societății de Transport București au negociat începând cu data de 18 iulie noile clauze din viitorul contract colectiv de muncă, clauze pe care sindicatul reprezentativ din cadrul societății și le dorea implementate.
  • Cert e însă că solicitările lor trebuie să țină seama de bugetul de venituri și cheltuieli al societății și de contractul de delegare pe care noi îl avem cu Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București-Ilfov.
  • Noi putem și admitem că luând în considerare inflația existentă și salariile angajaților, e normal să crească cu un indice care să țină seama de acest deficit, dar pe de altă parte, trebuie să fie niște propuneri realiste. (…)
  • Impactul bugetar, urmare a solicitărilor sindicatului reprezentativ, e de circa 123 de milioane de lei pe an. E o sumă pe care STB nu și-o permite astăzi”, a declarat Criț pentru RFI.

Acesta a declarat că salariul mediu net pentru șoferii și manipulanții de la tramvaie este de 6.616 lei, de exemplu, iar salariul mediu net pentru conducătorii de vehicule este de circa 6.100 lei, potrivit datelor obținute de HotNews.ro.

Conducerea STB a propus introducerea sporurilor permanente în salariu, astfel încât odată cu majorarea salariului minim pe economie, societatea să nu fie nevoită să ofere niște bugete substanțiale pentru cheltuiala cu personalul, luând în considerare că sporurile pe care le dețin angajații în momentul de față sunt unele foarte mari, a declarat Criț pentru RFI.

Criț spune că trebuie ținut cont și de măsurile de austeritate, care vor fi implementate la nivel național pentru toate companiile ce au ca acționari statul român sau unitățile administrativ-teritoriale.

Potrivit legislației privind protecția socială, conducerea STB este obligată să răspundă în trei zile solicitărilor sindicatului, iar dacă negocierile nu avansează se va intra într-o zonă de conciliere cu reprezentanți ai Inspectoratului Teritorial de Muncă București.

Despre sporul de burduf

Întrebat dacă este adevărat că liderii sindicali din STB au cerut spor de burduf, Criț a declarat pentru RFI că s-a solicitat ca șoferii care conduc vehicule cu o lungime mai mare să beneficieze de sporuri suplimentare de linie. „Eu consider că pregătirea profesională a șoferilor e aceeași, șoferii se schimbă pe vehicule, nu e nici un șofer proprietarul vehiculului și atâta vreme cât cu toții conduc pe aceleași linii, nu văd de ce să apară diferențieri”, a spus Criț.

Care sunt revendicările sindicaliștilor

Într-un comunicat transmis la finalul lunii august, conducerea Sindicatului Transportatorilor din București, și-a exprimat nemulţumirea faţă de poziția administrației în ce privește discuțiile din cadrul Comisiei de negociere a contractului colectiv de muncă, care a expirat recent.

„ Sindicatul Transportatorilor din București acuză administrația că încearcă să introducă sporul de vechime, dificultate și LPI în salarii pentru a diviza salariații și a diminua impactul creșterii salariului minim pe economie la nivel de STB SA. Sindicatul Transportatorilor din București, legat de propunerea directorului general de a introduce sporul de vechime în salariu, subliniază încă odată preocuparea pentru salariații cu vechime ridicată și nu numai, care nu beneficiază de creșteri salariale în situația introducerii sporului de vechime în salariu, și reamintește faptul că directorul general a luat deja o serie de decizii legate de așa zisa eficientizare, care au afectat toți angajații (lucrul în zi de sărbătoare S+D, ore suplimentare, muncă continuă, etc.)”, se arată în comunicat.

Sindicatul Transportatorilor din București a cerut modificarea unor articole și anexe din CCM, pentru a acorda beneficii salariale, inclusiv un fond de promovare și majorări pentru tichetele de masă pentru toți salariații STB SA. Propunerile au fost însă respinse de conducerea STB.

Ce spune legea despre declanșarea grevei

Potrivit Legii nr. 367/2022, cu modificări și completări ulterioare:

  • Articolul 127(1) În toate cazurile în care există premisele declanșării unui conflict colectiv de muncă conform prevederilor art. 126, părțile prevăzute la art. 125 vor sesiza, în scris, angajatorul despre această situație, precizând revendicările angajaților, motivarea acestora, precum și propunerile de soluționare. Angajatorul este obligat să primească și să înregistreze sesizarea astfel formulată.
  • (3) Angajatorul are obligația de a răspunde în scris părților prevăzute la art. 125, în termen de trei zile lucrătoare de la primirea sesizării, cu precizarea punctului de vedere motivat pentru fiecare dintre revendicările formulate.
  • Articolul 130 Conflictul colectiv de muncă se declanșează numai după înregistrarea prealabilă a acestuia. În acest sens, părțile prevăzute la art. 125: a) la nivel de unitate, vor notifica angajatorului declanșarea conflictului colectiv de muncă și vor sesiza în scris inspectoratul teritorial de muncă din județul în care își desfășoară activitatea angajații unității care au declanșat conflictul, în vederea concilierii;
  • Articolul 133(1) Procedura de conciliere este obligatorie.
  • (2) În termen de 3 zile lucrătoare de la înregistrarea sesizării, în cazul conflictelor colective de la nivel de unitate, inspectoratul teritorial de muncă desemnează o persoană pentru participarea la concilierea conflictului colectiv de muncă și comunică datele persoanei delegate atât organizației sindicale, cât și angajatorului.
  • (3) Inspectoratul teritorial de muncă convoacă părțile la procedura de conciliere într-un termen ce nu poate depăși 7 zile lucrătoare de la data desemnării delegatului său conform alin. (2).
  • Articolul 143 În cazul în care conflictul colectiv de muncă nu a fost soluționat ca urmare a concilierii organizate de inspectoratul teritorial de muncă, părțile pot hotărî, prin consens, inițierea procedurii de mediere sau arbitraj.
  • Articolul 146(1) Greva poate fi declarată numai dacă, în prealabil, au fost epuizate posibilitățile de soluționare a conflictului colectiv de muncă prin procedurile obligatorii prevăzute de prezenta lege, numai după desfășurarea grevei de avertisment și dacă momentul declanșării acesteia a fost adus la cunoștința angajatorilor de către organizatori cu cel puțin 2 zile lucrătoare înainte, respectiv pentru unitățile prevăzute la art. 173, cu cel puțin 5 zile lucrătoare înainte.
  • (3) Declanșarea și încetarea grevei se comunică de către organizatorii grevei inspectoratului teritorial de muncă în raza căruia își are sediul unitatea în care se declanșează greva, cu minimum 24 de ore înainte de declanșarea, respectiv în 24 de ore de la încetarea acesteia, conform modelului prezentat în anexa nr. 4.
  • Articolul 173(1) În unitățile care asigură transportul în comun, greva este permisă cu condiția asigurării a cel puțin unei treimi din activitatea normală, repartizată pe întreaga durată a zilei, care să nu pună în pericol viața și sănătatea populației și/sau funcționarea instalațiilor în deplină siguranță.

Despre greva STB din 2022

Ultima grevă generală la STB a început în 20 ianuarie și a durat cinci zile, fiind sistată după ce conducerea STB a anunțat că angajează șoferi, iar cei care nu vin la muncă vor fi sancționați până la desfacerea contractului de muncă.

Încă din prima zi, Tribunalul București a suspendat greva și a dispus reluarea imediată a activității STB, însă acest lucru nu s-a întâmplat. Primarul general, Nicușor Dan, spunea că greva a fost orchestrată de Vasile Petrariu, liderul sindicatului reprezentativ din STB, la vremea respectivă și consilier general PSD. Petrariu a susținut că a fost o grevă spontană.

Principala revendicare a fost demisia directorului general Adrian Criț. Angajații au mai cerut și majorarea salariilor cu 10% și negocierea contractului colectiv de muncă.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro