Situație dramatică a comercianților cu amănuntul din Germania, sufocați de lockdown-uri
Comerțul cu amănuntul din Germania, care este în prezent închis, solicită guvernului federal și guvernelor de landuri să prezinte rapid planul anunțat de ieșire din lockdown. Directorul general al Asociației Germane a Comerțului, Stefan Genth, a declarat că „mulți comercianți cu amănuntul se află într-o situație dramatică. Fără sprijin guvernamental adaptat cu precizie și fără o perspectivă de deschidere, luminile se vor stinge în centrele multor orașe, în următoarele săptămâni.
Asociația Germană a Comerțului (Handelsverband Deutschland – HDE) se așteaptă la un plan realist, care să permită deschiderea rapidă a magazinelor. Un sondaj HDE actual, făcut pe mai mult de 2.000 de comercianți, arată că tot a doua companie se vede în pericol de insolvență, dacă nu primește ajutor suplimentar de la guvern.
Ajutor prea birocratic și prea lent
Sondajul HDE arată că, pentru anul în curs, fără alte ajutoare de stat, mai mult de 60% dintre comercianții cu amănuntul din centrele orașelor se văd în pericol de faliment. Unul dintre motivele menționate se referă la faptul că ajutorul guvernamental de până acum e încă prea birocratic și prea lent.
Comercianții afectați de lockdown au primit, în medie, doar 11.000 de euro ajutoare de stat, în cursul anului trecut. Prin urmare, trei sferturi din companiile chestionate constată că măsurile actuale de ajutor nu sunt suficiente, pentru a-și securiza afacerea.
Timm Homann, CEO la magazinul online de modă, Ernstings Family, spune: „Ajutoarele nu ajung la destinatari, reglementările sunt complet absurde, marginalizarea a fost și este la ordinea zilei: sprijinul nu se orientează pe daunele individuale, care în total se ridică la miliarde de euro.” Prin urmare, comerțul cu amănuntul solicită în continuare îmbunătățiri ale programelor de ajutor și o mai mare viteză a plăților.
Acțiuni în instanță
Cât de disperată este situația pentru mulți comercianți cu amănuntul, se poate observa și în nivelul ridicat al dorinței acestora de a întreprinde acțiuni în justiție. Mai mult de un sfert dintre comercianții cu amănuntul de îmbrăcăminte chestionați, intenționează să ia măsuri legale împotriva închiderii magazinelor lor.
Un alt motiv pentru planurile pe scară largă de a merge în instanță este dezamăgirea cu privire la lipsa recunoașterii de către politicieni, a conceptelor excelente de igienă din branșă.
Iată ce declară Michael Busch, patron la Thalia Bücher GmbH:„Oricine spune că această criză este la fel de mare ca și după cel de-al doilea război mondial, trebuie să acționeze în consecință – miracolul economic nu se realizeaza prin lockdown. Vrem să vedem o deschidere. Soluțiile trebuie gândite acum. A face cumpărături este o realitate și în timp de pandemie.”
Un studiu realizat de Institutul Federal pentru Securitate și Sănătate în Muncă (BAuA) și Asociația pentru Comerț și Logistică a mărfurilor (BGHW) arată, de asemenea, că o ieșire din lockdown este posibilă, în mod responsabil. Potrivit acestui studiu, nu s-a înregistrat o rată crescută de infectare, în rândul angajaților din acest sector de activitate.
Pierderi la chirii și locuri de muncă
Un sondaj a fost realizat si de ECE Projektmanagement, departamentul de dezvoltare a centrelor comerciale -care întreține 180 de centre comerciale, dintre care 141 în Germania. Potrivit acestuia, 1.300 de magazine, ale unui numar de 91 de comercianți cu amănuntul, au participat la sondaj. Până în prezent, ECE a pierdut 75 de milioane de euro din veniturile provenite din închirieri, de la chiriașii săi din centrele comerciale.
Lockdown-ul până pe 7 martie pune deja în pericol existența a mai mult de jumătate dintre comercianți. În cazul unui blocaj după 7 martie, proporția comercianților care se văd amenințați de insolvență crește peste 80%. Iar aproape fiecare comerciant cu amănuntul (85%) se gândește deja la închiderea magazinelor și/sau concedierea angajaților.
Aproximativ trei sferturi dintre comercianți iau in calcul reduceri de locuri de muncă. În medie, fiecare comerciant cu amănuntul – fie el mare sau mic – intenționează să reducă 72 de locuri de muncă. Numai pentru cei 91 de comercianți cu amănuntul care au participat la sondaj, aceasta reprezintă mai mult de 6.500 de locuri de muncă.